ارتقای بهره وری و کاهش هدر رفت منابع آب در زنجان

زنجان - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی به منظور مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری از ۳۴ درصد در پایان ۱۴۰۰ به ۲۹.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، ‌بهره‌وری در کنار عدالت اجتماعی، افزایش کیفیت زندگی و مشارکت مردمی در حکمرانی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که به دفعات در اسناد بالادستی کشور مورد تاکید قرار دارد.

از این رو ایجاد و استمرار ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی شامل دستگاه‌های ملی، دستگاه‌های تابعه، شرکت‌های دولتی و استانی یک رسالت کلیدی برای دولت محسوب می‌شود و در همین راستا رشد اقتصادی هشت درصدی با تأکید بر سهم بهره‌وری در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته است.

این موضوع با توجه به تدوین طرح آمایش سرزمینی و تقسیم کار ملی متناسب با ظرفیت‌های بالقوه استان انجام شد.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از کم و کیف اجرای برنامه های حوزه بهره وری منابع در استان با احمد خداوردی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت و گو کرده است.

ارتقای بهره وری و کاهش هدر رفت منابع آب در زنجان

ایرنا. برنامه های ارتقای بهره وری در استان در چه زمینه هایی دنبال می شود؟

سازمان ملی بهره‌وری ایران در راستای انسجام‌بخشی به حرکت ملی بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کشور، یک روش‌شناسی را با عنوان نظامنامه چرخه مدیریت بهره‌وری با در نظر داشتن تکالیف محوله به دستگاه‌های اجرایی کشور در محور قرار دادن رشد بهره‌وری و دستیابی به اهداف مندرج در قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه ارایه کرد.

بر همین مبنا برنامه ارتقای بهره‌وری استان زنجان با سه رویکرد مساله محوری، مردمی‌سازی و نخبه‌سپاری و تمرکز بر اولویت‌های استانی تدوین و با تایید سازمان ملی بهره‌وری ایران به استان ابلاغ شد.

گام‌های اجرایی چرخه مدیریت بهره‌وری استان شامل نهادسازی و توانمندسازی متولیان بهره‌وری، شناسایی حوزه های اولویت‌دار استان، مساله‌شناسی، ‌اولویت‌بندی و ریشه‌یابی مسائل، تعیین سیاست مداخلات و تعریف اقدامات پیشران بهره‌وری، ‌پایش و مراقبت و سنجش اثرات تعریف شد.

برنامه ارتقای بهره‌وری استان زنجان بر مبنای سه اولویت حوزه کشاورزی، صنعت و آب پایه‌ریزی و ۶ گام اساسی آن تاکنون طی شده است.

ایرنا. چنانکه بارها از سوی مسوولان عنوان شده، مساله اصلی استان تامین آب است، در این زمینه چه اقداماتی برای ارتقای بهره وری در استان انجام شده است؟

در راستای اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت برای ارتقای بهره وری در این بخش میزان کاهش درصد هدر رفت آب از ۳۴ درصد در پایان ۱۴۰۰ به ۳۲ درصد در پایان ۱۴۰۱ و ۲۹.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ در استان رسید که البته نیازمند سرعت بیشتر در کاهش هدر رفت آب هستیم.

در تأمین آب شرب استان از منابع سطحی و زیرزمینی، توسعه شبکه به طول ۴۱.۵ کیلومتر،‌ اجرای خط انتقال به طول ۸۱.۳ کیلومتر و احداث ۲۴ هزار متر مکعب مخزن در سطح استان انجام شده و تکمیل تصفیه‌خانه آب شهرهای ابهر و خرمدره با پیشرفت ۹۳.۷۶ درصد از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

در زمینه تأمین آب مورد نیاز برخی صنابع از پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب، قرارداد فروش به میزان ۱۰ هزار و ۸۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز با شرکت خصوصی منعقد شد و خط انتقال ایجاد و در حال بهره‌برداری است و انتقال پساب به شرکت صنعت‌های صنعتی شهید شهریاری، نوآوران و اشراق در دست پیگیری قرار دارد.

مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی در ایجاد تأسیسات فاضلاب استان در قبال واگذاری پساب شامل احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان به ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم از دیگر اقدامات در این حوزه است.

ایرنا. در زمینه آب شرب چه اقداماتی انجام شده است؟

در این زمینه جهاد آبرسانی به شهرها و روستاهای استان را داشتیم که شامل آبرسانی به ۵۰ روستا با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال انجام و قرارداد جدید آبرسانی به ۱۵۷ روستا با حدود ۹ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال منعقد شد.

همچنین بازسازی و نوسازی تأسیسات آب شامل اصلاح شبکه به طول ۸۳.۸۰ کیلومتر انجام شده‌ که شامل ۵۵ کیلومتر ویدئومتری شبکه و استانداردسازی سه هزار و ۴۹۹ فقره انشعاب در سطح استان است.

کنترل کیفیت آب و پساب شامل جایگزینی کلرزن دستی بخش روستایی با سامانه گندزدایی گازی و محلولی به تعداد ۲۰ مورد از دیگر اقدامات بوده است.

ارتقای بهره وری و کاهش هدر رفت منابع آب در زنجان

ایرنا. وضعیت اقدامات بهره ورانه در بخش کشاورزی چگونه است؟

در حوزه کشاورزی به ۲ بخش کلی افزایش بهره‌وری در تأمین آب و بهره‌وری زمین توجه شده است.

در حوزه تامین آب، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری از مقدار ۴۹.۵ هزار هکتار در سال ۱۳۹۶ به ۶۳.۰۵ هزار هکتار در سال ۱۴۰۱ رسیدیم که متوسط نرخ رشد سالانه پنج درصد را داشتیم.

احداث کانال‌های آبرسانی و انتقال آب با لوله از طول ۸۹۴ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ به هزار و ۸۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ رسید که متوسط نرخ رشد سالانه ۳.۵ درصد در این حوزه ثبت شده است.

در زمینه اجرای ساختمان شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی نیز از سطح سه هزار و ۴۱۵ هکتار در سال ۱۳۹۶ به سه هزار و ۵۸۵ هکتار در سال ۱۴۰۱ رسیدیم که متوسط نرخ رشد سالانه یک درصد را شاهد بودیم.

ایرنا. در حوزه کشاورزی نیاز به اقدات بیشتری احساس می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

بله، ‌بخش عمده‌ای از منابع در این بخش مصرف می شود و توجه به این حوزه بسیار مهم است.

در این حوزه توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده و توسعه گلخانه‌ها از اولویت برخوردار است به طوری که از سطحی به میزان ۲۳ هکتار در سال ۱۳۹۶ به سطحی معادل ۵۲ هکتار در سال ۱۴۰۱ با متوسط نرخ رشد سالانه ۱۷.۷ درصد رسیدیم.

در زمینه مدیریت فنی مزارع دیم نیز اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از سطحی معادل ۲۰۰ هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ به سطحی معادل ۳۲۰ هزار هکتار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

ایرنا. در حوزه صنعت استان برنامه های بهره ورانه شامل چه مواردی بوده است؟

در این بخش حمایت از بازسازی و نوسازی خطوط تولید با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی در اولویت است.

ارتقای بهره وری و کاهش هدر رفت منابع آب در زنجان

جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی طی پنج سال گذشته یکی از اقدامات مستمر در این زمینه بوده است که در این مدت ۲۵۰ جلسه با هزار و ۸۴۹ مصوبه را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی استان داشتیم.

حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای بهره‌وری در مراکز و مجتمع‌های صنعتی و معدنی جهت ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی واحدهای تولیدی (صنعتی و معدنی) مورد تاکید است و در این زمینه نیز اقدامات مود نیاز از سوی دستگاه های مرتبط دنبال می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha