۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 85489701
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آب شرب ۳۰ روستای خسارت دیده از سیل کلات خراسان‌رضوی وصل شد

مشهد- ایرنا- مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کلات گفت: بارش‌های سیل‌آسا در اردیبهشت ماه به شبکه آبرسانی ۳۰ روستای این شهرستان خسارت وارد کرد که این مشکلات رفع و شبکه آبرسانی در این روستاها وارد مدار شد.

رضا رمضان‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در جریان سیل شامگاه ۲۹ اردیبهشت‌ماه، آب شرب ۳۰ روستا از جمله «کالو، کرناوه، سنگ دیوار، ایدلیک، ارچنگان، حصار، چرم‌نو، چرم‌کهنه، گرو، خشت، صالح آباد، سرجنگل، چهچهه، سیرزار پساکوه و مومن آباد» قطع شد.

وی اضافه کرد: ۶ اکیپ ارزیابی و عملیاتی به همراه تجهیزات، لوله و اتصالات پمپ به مناطق خسارت دیده اعزام شدند و در تعدادی از روستاها به دلیل حجم بالای سیلاب و آبگرفتگی با استفاده از تجهیزات در اختیار شامل لودر و بیل مکانیکی، ابتدا بازگشایی مسیر برای تسهیل تردد و انجام کارهای ضروری رفع شکستگی شبکه آبرسانی و تاسیسات صورت گرفت.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کلات ادامه داد: با توجه به شرایط سیلابی منطقه و تخریب بسیاری از تاسیسات و به منظور تامین سریع آب مورد نیاز مردم این شهرستان، ۱۵ هزار لیتر آبرسانی توسط تانکر سیار نیز انجام شد.

وی بیان کرد: هم اکنون نیز بازدیدهای میدانی توسط تیم‌های کنترل کیفیت و بهداشت آب در روستاهای متاثر از سیل به طور مستمر در دستور کار قرار دارد و آزمون‌های مشترک کیفیت و بهداشت آب نیز در محل با حضور کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان انجام می شود.

رمضان پور گفت: مجموع خسارت وارده به تاسیسات امور آبفای شهرستان کلات بیش از ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

بارش‌های تندری اخیر در مناطق شهری و روستایی خراسان رضوی که با تگرگ و وقوع سیلاب همراه بود، علاوه بر وارد آوردن خسارت های فراوان به بخش راه، کشاورزی و زیرساختهای آب و برق استان، جان ۱۰ نفر را در مشهد و فریمان گرفت.

شهرستان مرزی و کوهستانی کلات با داشتن چندین رودخانه و آبشار دائمی، سه سد قره تیکان، چهچهه و زاوین را در خود جای داده است. اما با وجود احداث تاسیسات آبی متعدد در این شهرستان سالانه میلیون‌ها مترمکعب سیلاب و روان آب از مرزهای کلات به صحرای قره قوم کشور همسایه و ترکمنستان سرازیر می شود.

شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزار و ۵۰۳ کیلومتر مربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و دارای ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصدی شهری را از آن خود کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha