«راه‌کار» دانشگاه شیراز برای پاسخگویی علوم انسانی به نیازهای جامعه

شیراز - ایرنا - طی سالهای اخیر، فعالیت‌های علمی و پژوهشی به سوی رفع نیازها و حل چالش‌های جامعه سوق داده و بر این ضرورت تاکید بسیار شد  شد، اما علوم انسانی کمتر در این زمینه پیش رفت؛ اکنون مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز «راه‌کار» تازه‌ای برای بکارگیری نتایج پژوهش‌های این حوزه ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رهبر معظم انقلاب در چند نوبت بر نافع بودن علوم و نیازمحور بودن پژوهش‌ها دانشگاهی تاکید کردند و اقدامات اثرگذار همچون راه‌اندازی سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و ایجاد ساز و کاری اجرایی برای استفاده از علم تولیدی در دانشگاه انجام شد.

همواره بر ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه تاکید می‌شود اما کماکان نیز در بیان این عبارت، ذهن‌ها به سوی علوم فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، بهداشت و سلامت و علوم پیدا سوق پیدا می‌کند.

در زمینه تولید محصول به عنوان نتیجه پژوهش‌های علمی نیز اینگونه است و با وجود گستردگی و کاربردی بودن علوم انسانی، کمتر از تولید محصول به عنوان پیامد پژوهش‌های علوم انسانی سخن گفته شدهاست.

اما اکنون فعالیت‌های مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز در مدت زمان فعالیت سه ساله خود توانسته است نشان دهد که پژوهش‌های علوم انسانی در رشته‌های مختلف می‌تواند با تولید محصولاتی فناورانه، نواورانه و دانش بنیان گره‌گشای بسیاری از مشکلات و برای رفع نیازهای جامعه نافع باشد.

رونمایی از چهار محصول برآمده از پژوهش‌های علوم انسانی

آنطور که مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون حدود ۲۰ ایده برآمده از پژوهش‌های علوم انسانی در این مرکز مستقر هستند و می‌کوشند تا حاصل تحقیقاتشان را با تولید محصول به جامعه عرضه کنند.

سیداسماعیل مسعودی گفت: از این شمار تا کنون چهار ایده علوم انسانی موفق شده محصول تولیدی خود را تجاری سازی کند و به کسب درآمد برسد.

او عنوان کرد: یکی از این ایده‌ها «موج سوم» است؛ سایتی که دستیار بازارهای مالی ایرانی و خارجی است و تا همینجای کار که به تازگی تجاری شده نیز توانسته است ۲۳ هزار کاربر را جذب کند، این محصول تجاری شده مدیریتی که از فناوری بالای الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز بهره برده توانسته عنوان دانش بنیانی را نیز کسب کند.

مسعودی ادامه داد: دومین محصول رونمایی شده مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز، «ریاضی دونی» است که متخصصان روانشناسی در قالب این اپلیکیشن با استفاده از تکنیکهای شناختی مدلی جدید برای اموزش ریاضی به دانش‌آموزان دبیرستانی ارائه کرده و معتقدند آچه امروز برای آموزش این درس به کار گرفته می‌شود، به این تکنیکهای مهم توجه ندارند.

به گفته رئیس مرکز مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز، سومین تولید حاصل از تحقیقات علوم انسانی نیز برآمده از پژوهش‌های روانشناسی است؛ «یومایند» منجر به تولید ۲ اپلیکیشن برای آنالیز روان و روانسنجی شده تا به کمک روانشناسان و مشاوران بیاید به تشخیص‌های مربوط به سلامت روان کمک کند.

چهارمین محصولی که مسعودی به آن اشاره کرد، «دعوت» است که در قالب پلتفرمی به ارائه خدمات آنلاین برای برگزاری رویدادها و سمینارهای بخش دولتی و خصوصی می‌پردازد و به روابط عمومی‌ها کمک می‌کند.

«راه‌کار» دانشگاه شیراز برای پاسخگویی علوم انسانی به نیازهای جامعه

«راه‌کار» دانشگاه شیراز برای تشویق، ترویج و توسعه کارآمدی علوم انسانی

اکنون مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز اقدام به برگزاری رویدادی با عنوان «راه‌کار» کرده است؛ رویدادی که از ۲ هفته گذشته فراخوان شده و فردا آخرین مهلت ارائه آثار است؛ این جشنواره، فرصتی است تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های قابل تبدیل به محصول یا خدمت در علوم انسانی با هم رقابت کنند.

به گفته روابط عمومی دانشگاه شیراز، در این جشنواره پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که قابلیت تبدیل به محصول یا خدمتی تکرارپذیر در حوزه‌ علوم انسانی داشته باشند، در 2 بخش اساتید و دانشجویی با هم رقابت می‌کنند. پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی که قابلیت تبدیل به محصول یا خدمتی تکرارپذیر داشته باشند، در دو بخش اساتید و دانشجویی با هم رقابت می‌کنند.

در قالب این رویداد، اعضای هیات ‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌های منطقه هفت کشور یعنی استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند رقابت کنند و در بخش اساتید، هر فرد می‌تواند همزمان چند پایان‌نامه را ثبت کنند.

در پایان این رقابت نیز در بخش اساتید به برگزیدگان اول تا سوم به‌ترتیب ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون ریال و در بخش دانشجویان ۵۰، ۸۰ و ۱۰۰میلیون ریال جایزه اعطا می‌شود و علاوه بر آن برای تبدیل پایان‌نامه یا رساله به محصول یا خدمت، حمایت‌هایی شامل فضای کار اشتراکی رایگان به‌مدت یک‌سال، حمایت مالی بلاعوض تا سقف یک میلیارد ریال و تسهیلات هفت میلیارد ریالی با سود چهار درصد دریافت می‌کنند.

دنشجویان و اساتید علوم انسانی منطقه هفت کشور تا فردا (سه‌شنبه) فرصت دارند تا با مراجعه به نشانی وبگاه http://www.b۲n.ir/rah-kar برای ثبت پایان‌نامه یا رساله خود اقدام کنند، مهلتی که به گفته رئیس مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز، بیش از یک روز تمدید نخواهد شد و داوری و اختتامیه روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز درباره این رویداد اینگونه توضیح داده است: در این جشنواره قابلیت تبدیل‌شدن پایان‌نامه یا رساله به یک محصول مدنظر است و محصول را یک کالای فیزیکی، خدمت، تجربه، الگو یا یک ایده می‌دانیم؛ به‌عنوان نمونه، یک الگوی جدید برای افزایش یادگیری در آموزش یک محصول است یا ایجاد یک تست روان‌شناسی برای تشخیص یک نوع اختلال به شمار می‌رود.

مسعودی به ایرنا گفت: هر چند آنچه مد نظر است تنها تولید یک محصول فیزیکی نیست اما سه ویژگی وجود دارد که در داوری نتایج حاصل شده از پایان نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد: کاربردپذیری، تکرارپذیری و تجاری‌شدن، به عنوان نمونه محققان به راهکار یا مدل عملیاتی جدیدی برای یادگیری یا ترک اعتیاد دست پیدا می‌کنند که در تکرارهای مختلف نیز کارآمد است، در نقاط مختلف کاربرد دارد و قابل ارائه و استفاده برای مراکز مرتبط است.

او اظهار کرد: از آنجا که در این رویداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی دانشجویان و اساتید اجازه شرکت دارند، پیشاپیش ملاحضات علمی درباره آن لحاظ شده است و در مرحله آخر نیز روز چهارشنبه از سوی هیات داوران تشکیل شده از اعضای هیات علمی دانشگاه، محصول، ایده یا مدل مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد.

«راه‌کار» دانشگاه شیراز برای پاسخگویی علوم انسانی به نیازهای جامعه

دعوت از پارساهای کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای جامعه

به گفته مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز هدف تنها برگزاری این رقابت و اعطای جوایز رویداد راه‌کار و اعطای حمایت‌های مادی و معنوی نیست بلکه رساله‌های برتر به این مرکز دعوت و جذب می‌شوند تا با استفاده از حمایت‌هایی که از انها میشود بتوانند طی مدت یکسال یا بیشتر از نتیجه پایان نامه یا رساله خود محصولی تولید کنند و علاوه بر درآمدزایی به نیازهای جامعه نیز پاسخ گویند.

مسعودی گفت: اگر روند حضور این پژوهشگران در مرکز نوآوری علوم انسانی دانشگاه و طراحی پروژه آنها به خوبی پیش رود، پیش بینی می‌کنیم که سال آینده شاهد رونمایی از چندین محصول یا خدمت نو در عرصه علوم انسانی باشیم.

این رویداد با هماهنگی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برپا شده و در صورتی که سال نخست خود را با موفقیت بگذراند، می‌تواند به رویدادی دائمی در عرصه تولید و به کارگیری علوم انسانی تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha