بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه تا پایان سال افتتاح می‌شود

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران میزان بارندگی امسال را ۱۷۵ میلی لیتر اعلام کرد و از افتتاح بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از شورای شهر، محسن اردکانی روز یکشنبه در دویست و سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آب تهران از پنج سد تأمین می‌شود، گفت: ۲۳ درصد آب کل کشور در تهران تولید و تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: میزان بارندگی در تهران سالیانه ۲۸۰ میلی متر است و بر اساس گزارشات هواشناسی در سه سال اخیر خشکسالی هواشناسی داشتیم و در این سه سال گستره بارندگی کمتر از ۲۸۰ میلی متر بود. امسال میزان بارندگی ۱۷۵ میلی لیتر بود و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۳ درصد کاهش داشته و با وجود بارندگی‌های مطلوب کشور در تهران در آستانه خشکسالی هستیم.

اردکانی با بیان اینکه میزان ذخایر سدها در شهریور ۱۳۹۸ به میزان ۹۱۸ میلیون متر مکعب بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته با همکاری‌های شهرداری تهران و وزارت نیرو توانستیم شهر را با ۴۰۲ میلیون متر مکعب که در تاریخ آب بی سابقه است، مدیریت کنیم.

وی افزود: گرچه میزان ذخایر نسبت به سال قبل ۳۳ درصد بیشتر است اما این به سد طالقان بر می‌گردد و دیگر سدها نسبت به سالهای قبل به میزان ۱۰ درصد ذخیره کمتری دارد. باید پنج هزار میلیارد تومان برای انتقال آب سد لار و سد طالقان اختصاص یابد.

با صرفه جویی مشکلی برای تامین آب شهر تهران نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در سال قبل ۸۲ میلیون متر مکعب کمتر از سال ۱۴۰۱ برداشت آب انجام شد، تصریح کرد: امسال نیز با صرفه جویی در مصرف آب مشکلی در سطح شهر نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم که بیش از دو همت از محل تبصره سه که مصوبه شورای شهر تهران است، درآمد داشته باشیم که خوشبختانه به بیش از دو همت رسید و گزارشات حسابرسی آن در حال تهیه است.

اردکانی با پرداختن به رینگ قمر بنی هاشم به طول ۱۷۰ کیلومتر که از شمال تا جنوب آب را مدیریت می کند، اظهار کرد: ما از محل تبصره سه توانستیم اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب به طول ۷۲ کیلومتر را انجام دهیم که در کاهش هدررفت آب بسیار مؤثر بود.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه ۱۳ کیلومتر خط اصلی در بزرگراه‌های شهید همت، شهید خرازی و دیگر بخش ها اجرایی شده، تصریح کرد: بازسازی تأسیسات نیز به درخواست شهرداری صورت گرفت. تعویض کنتورهای خراب نیز در سال قبل از این محل انجام شد.

بهره برداری از ۱۷۴ مخازن ذخیره آب اضطراری

اردکانی با اعلام اینکه تأمین فضای سبز بوستان‌ها و نگهداشت مخازن و ایجاد تصفیه خانه منطقه ۱۹ نیز از محل تبصره سه انجام شده است، یادآور شد: اجرای مخازن ذخیره آب اضطراری به تعداد ۱۷۴ دستگاه به بهره برداری رسیده و مابقی نیز اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه شیرهای آتش نشانی به تعداد هزار دستگاه در سطح شهر نصب شده است، اظهار کرد: احداث شبکه جمع آوری فاضلاب در خرگوش دره و تأمین اعتبار بخشی از تصفیه خانه شماره ۷ و ۸ تهران از محل تبصره سه انجام شده است.

بهره برداری از تصفیه‌خانه شماره پنج تا پایان سال

اردکانی با تأکید بر اینکه از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ تا کنون پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه شماره پنج، ۴۵ درصد بوده که بزرگترین تصفیه خانه خاورمیانه است، یادآور شد: رئیس جمهور شهید نیز از این تصفیه خانه بازدید کردند و ما در این بازدیدها اعلام کردیم که تصفیه خانه مورد نظر تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل آبفای استان تهران اعلام کرد: ۶۰ هزار میلیارد ریال بر اساس برنامه باید تأمین اعتبار می شد. سال قبل بیش از دو همت درآمد کسب شد اما در واقع ۶۰ هزار میلیارد ریال تأمین شد.

اردکانی با بیان اینکه بر اساس توافقات پنج ساله ۱۷ هزار میلیارد تومان طرح در شهر تهران اجرایی شده است، تصریح کرد: بخشی از طرح ها توسط رئیس جمهور شهید به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهر تهران گفت: باید اقدامات پیشران در سطح شهر قبل از ایجاد زیرساخت‌ها انجام شود. قانون به ما اجازه می‌دهد از محل تبصره سه برای اجرای پروژه های سرمایه ای اختصاص داده شود. پس از اینکه شورای شهر تهران مصوبه می دهد حتما وزارت نیرو باید ابلاغ مصوبه را انجام دهد و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، این اصلاحات انجام خواهد شد.

دلیل انفجار شهران فرو ریزش و آب شستگی بوده است

علی نصیری مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در واکنش به سخنان مدیرعامل آبفای استان تهران در دویست و سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران میزان هدررفت آب در پایتخت را ۴۰ درصد تخمین زد و گفت: برای بازسازی شبکه باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد؛ چرا که علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب آنچه اهمیت دارد جلوگیری از فروریزش‌هاست.

مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: برای بازسازی شبکه آب باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد؛ چراکه علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، آنچه اهمیت دارد جلوگیری از فروریزش‌هاست.

نصیری با بیان اینکه در این دوره گام‌های خوبی در حوزه آب برداشته شده است، بیان کرد: مصوبه شورا در زمینه آب اضطراری مصوبه‌ای مترقی است و ماده ششم مصوبه شورا تحت عنوان آبرسانی اضطراری که در سال ۱۳۹۷ تصویب شده به ایجاد کارگروهی جهت پایش اشاره کرده است.

مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: رئیس، دبیر و اعضای این کارگروه تعیین شدند و در این دوره حتی یک جلسه کارگروه نیز برگزار نشده و اگر صلاح دیده شود، دبیری کارگروه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران واگذار و دبیرخانه در سازمان ایجاد شود.

نصیری با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور ذخیره سازی آب برای شرایط اضطراری و توزیع آن برعهده وزارت نیرو است، تصریح کرد: شهرداری به عنوان همکار در این زمینه تعیین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha