حضور نخبگان در مسیر تعالی کشور اقدام شایسته شهید جمهور است

اراک - ایرنا - معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران گفت: حضور نخبگان در حکمرانی و مسیر تعالی کشور اقدام شایسته شهید جمهور و دولت مردمی سیزدهم است.

به گزارش ایرنا، یاسین کیخا روز یکشنبه در آیین افتتاحیه اولین رویداد گفتاورد ملی نخبگان در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک، افزود: نخبگان به فهم عامیانه افرادی هستند که اختراعی دارند و یا یک فناوری را توسعه داده‌اند که این درست است اما امروز آن سطحی از نخبگان در کشور نیاز است تا در حکمرانی و تصمیم‌سازی مشارکت داشته باشند و به موضوعات روی میز مانده جامعه مانند چند نرخی بودن ارز، تثبیت ارز و خلق نقدینگی پاسخ دهند.

وی یادآور شد: اسفندماه سال ۱۴۰۰ طرحی در شورای وزیران تصویب شد که جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تسهیل شود و این بیانگر نگاه ویژه دولت مردمی به این قشر است.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران ادامه داد: تنها نهادی که در کشور به غیر از مسیر آزمون استخدامی می‌تواند فردی را برای جذب رسمی در دولت معرفی کند، بنیاد ملی نخبگان است که این ظرفیت به واسطه شورای هیات وزیران و اراده شخص شهید جمهور محقق شد.

کیخا عنوان کرد: بنیاد ملی نخبگان هیات امنایی است و رئیس این هیات رئیس جمهور است.

وی یادآور شد: قبل از دولت مردمی، که هشت سال نیز به طول کشید، یک جلسه هیات امنای بنیاد نخبگان در کشور تشکیل نشد اما در حدود سه سال عمر دولت مردمی سه جلسه برگزار شد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران اضافه کرد: جایزه بورس دانا از موضوعاتی بود که شخص شهید جمهور آن را دنبال می‌کرد.

کیخا گفت: اعطای بورس تحصیلی به نخبگان و استعدادهای برتر در مناطق محروم هدف این جایزه بود که این وظیفه به بنیاد ملی نخبگان به کمک بنیادهای استانی محول شد تا افراد نخبه مناطق محروم که حمایت نمی‌شدند، شناسایی و بورس دانا توسط رئیس جمهور به آنها اعطا شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته رئیس جمهور شهید این جایزه را به صورت شخصی اعطا کرد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران افزود: قرار بود در گفتاورد ملی نخبگان، افرادی که برگزیده نهایی می‌شوند بی واسطه و مستقیم‌تر ایده و دغدغه خود را با رئیس جمهور مطرح کنند.

کیخا گفت: اراده حاکمیت برای شنیده شدن و دیده شدن نخبگان بود و این حرکت در کشور کمتر دیده شده بود.

وی بیان کرد: همایش ملی نخبگان سال گذشته میزبان استانداران کشور بود تا از این طریق هیات‌های اندیشه‌ورز حرف‌های خود را به حکمرانی منتقل کنند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران ادامه داد: طراحی گفتاورد ملی نخبگان از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت و در ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز شد و قرار است در چهار مرحله اقداماتی داشته باشد که تغییراتی در برخی از آنها به واسطه اتفاقات اخیر رخ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha