دل‌نوشته یک خبرنگار؛ روایتی متفاوت از سفر شهید رئیسی به پاکستان

تهران - ایرنا - "شهید آیت الله رئیسی در سفیر اخیر به پاکستان، با ویژگی های شخصیتی و جاذبه منحصر بفرد، قدرت و نفوذ کلام و رویکرد انعطاف پذیر خود، مقامات پاکستان را تحت تاثیر قرار داد و این ویژگی ها باعث شد که او بتواند قلب ها و ذهن های زیادی را هم در میان مردم پاکستان تسخیر کند". این جملات بخشی از روایت و دل‌نوشته یک تحلیل‌گر و خبرنگار کهنه کار پاکستانی از آخرین سفرخارجی رئیس جمهوری شهید ایران است.

شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در طول کمتر از سه سال ریاست جمهوری خود نزدیک به 30 سفر خارجی انجام داد که آخرین سفرهای خارجی ایشان اوایل اردیبهشت امسال به پاکستان و سپس به سریلانکا(سوم تا ششم اردیبهشت 1403) انجام شد.

"میان ابرار حسین" رئیس اندیشکده و موسسه مطالعاتی "توسعه و ارتباطات جهانی" پاکستان و از فعالان رسانه ای این کشور که سابقه سفر به ایران را نیز دارد و بخشی از مطالعات رسانه ای و تحلیل های سیاسی موسسه مطالعاتی تحت هدایت او درباره موضوع ها و مسائل مرتبط با ایران است، به بهانه سفر اخیر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی به پاکستان که حدود سه هفته قبل از سانحه سقوط بالگرد حامل وی در استان آذربایجان شرقی انجام شده بود، نوشت: بعد از انتشار خبر سقوط بالگرد و شهادت رئیسی ، شبکه های اجتماعی و رسانه های پاکستان مملو از آخرین عکس ایشان در پایان سفر به پاکستان شد؛ عکسی از آیت الله رئیسی روی پله های هواپیما هنگام خداحافظی با مردم پاکستان. تصاویر آخرین سلام و خداحافظی او خطاب به مردم پاکستان قلب میلیون ها نفر از مردم این کشور را تسخیر کرد.

دل‌نوشته یک خبرنگار؛ روایتی متفاوت از سفر شهید رئیسی به پاکستان

این کارشناس رسانه و تحلیل گر پاکستانی در بخش هایی از دل نوشته اش درباره آخرین سفر آیت الله رئیسی به پاکستان با اشاره استقبال پرشور مردم مشتاق پاکستان از آیت الله رئیسی در شهرهای اسلام آباد، لاهور و کراچی نوشت پاکستانی ها با احترام فراوان از شهید رئیسی یاد می کنند و هم در زمان سفر ایشان به پاکستان و هم بعد از شهادت ایشان، جمع عظیمی از کارباران شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی در پاکستان با انتشار عکس ها، تصاوی و جملاتی صمیمی در وصف ایشان، احساسات خود نسبت به رئیسی جمهوری شهید ایران را ابراز داشتند.

« ملت پاکستان همچنین موضع شجاعانه ایران را در زمان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی و حمله موشکی گسترده علیه اسرائیل در پاسخ به اقدام تجاوزکارانه اسرائیل کنسولگری ایران در سوریه، هیچ گاه فراموش نخواهند کرد و همان موقع بسیاری از پاکستانی ها به من گفتند که دوست دارند به آقای رئیسی به خاطر پاسخ شجاعانه و هوشمندانه کشورش به اسرائیل بدون توجه به تهدیدها و بلوف های توخالی صهیونیست ها، ادای احترام کنند. »

به نوشته این فعال رسانه ای پاکستان، اگرچه سفر آیت الله رئیسی به پاکستان بعد از حمله موشکی ماه های اخیر ایران به مخفی گاه تروریست ها در داخل خاک پاکستان انجام شد؛ اقدامی که تا حدودی موجب رنجش مردم پاکستان شد، اما علاقه مردم پاکستان به ویژگی های شخصیتی و رویکردهای شجاعانه آیت الله رئیسی در حوزه های های بین المللی بویژه موضع قاطع در برابر اسرائیل بسیار فراتر از آن است که تحت الشعاع موضوعات دیگر قرار گیرد.

دل‌نوشته یک خبرنگار؛ روایتی متفاوت از سفر شهید رئیسی به پاکستان

میان ابرار حسین در یادداشت خود نوشت که علاوه بر موضوع ها و موارد اشاره شده در بالا، موارد زیر نیز می تواند دلایل مهمی برای اهمیت سفر اخیر شهید رئیسی به پاکستان و علاقه پاکستانی های به ایشان باشد:

**روابط اقتصادی و تجاری

سفر آقای رئیسی با هدف اصلی تقویت روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان انجام شد. هر دو کشور به دنبال افزایش تجارت دوجانبه خود به طور قابل توجهی هستند و هدف هر دو کشور، رساندن حجم مبادلات تجاری از رقم دو میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار در پنج سال آینده است.

**همکاری انرژی

پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان که مدتهاست متوقف شده است، برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد پاکستان به انرژی، بسیار مهم است و این موضوع در سفر اخیر شهید رئیسی به پاکستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این خط لوله که در ابتدا برای تامین گاز طبیعی از ایران به پاکستان برنامه ریزی شده بود، عمدتا به دلیل تحریم های امریکا با تاخیر مواجه شده است. با وجود تحریم های آمریکا، پاکستان همچنان مشتاق اجرای این طرح است.

** امنیت و مدیریت مرزها

هر دو کشور با چالش های امنیتی مرزی متقابل مواجه هستند و فعالیت های اخیر شبه نظامیان مرزی تنش ها را افزایش داده است. یکی از اهداف سفر آیت الله رئیسی، تقویت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و رسیدگی به مسائل امنیتی مرزی بود که برای ثبات منطقه و مهار فعالیت های تروریستی که بر هر دو کشور تاثیر منفی می گذارند، حیاتی است.

** روابط فرهنگی و مذهبی

این سفر همچنین بر پیوندهای فرهنگی و مذهبی بین دو کشور تاکید داشت. ایران و پاکستان ارتباطات و اشتراکات فرهنگی و مذهبی قابل توجهی دارند و بسیاری از مسلمانان بویژه شیعیان پاکستانی برای زیارت مذهبی به ایران سفر می کنند.

تقویت این روابط می تواند ارتباطات مردم با مردم و درک متقابل را افزایش دهد.

**همسویی استراتژیک و دیپلماتیک

این سفر بار دیگر تایید کننده همسویی راهبردی و دیپلماتیک ایران در مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله موضوع مشترک و قاطع دو کشور در مقابل اسرائیل بود. در این سفر همچنین دو کشور بر تقویت اتحاد راهبردی و تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه ای در قالب فعالیت هایی در چارچوب سازمان های مهم منطقه ای نظیر سازمان همکاری شانگهای تاکید کردند.

در مجموع باید گفت شور و شوق در پاکستان در جریان سفر اخیر آیت رئیسی ریشه در علاقه مردم پاکستان به ویژگی های شخصیتی و رویکردهای ایشان، پتانسیل موجود برای تقویت منافع اقتصادی متقابل، همکاری های انرژی، افزایش امنیت و تعمیق روابط فرهنگی دارد که همه آنها برای منافع راهبردی و توسعه پاکستان حیاتی هستند.

دل‌نوشته یک خبرنگار؛ روایتی متفاوت از سفر شهید رئیسی به پاکستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha