امر خیری که پشت باجه بانک‌ها معطل است/ تسهیل ازدواج جوانان دغدغه مهم رئیس جمهور شهید بود

زاهدان- ایرنا- تعلل بانک‌های سیستان و بلوچستان در پرداخت تسهیلات ازدواج درحالی جوانان این استان را سرگردان و پشت باجه بانک‌ها معطل کرده که یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور شهید، تسهیل در امر ازدواج بود به گونه‌ای که صف‌های وام ازدواج در دولت شهید رئیسی ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان دم بخت گرفتن وام ازدواج برای برگزاری یک مراسم ساده و تهیه کالاهای ضروری زندگی است تا با خیالی آسوده راهی زندگی مشترک شوند.

وام ازدواجی که به صورت رسمی از سال ۱۳۸۸ به عنوان تسهیلات تشویقی وارد شبکه بانکی کشور شد و قرار بود در راستای حمایت از جوانان برای تامین بخشی از نیازهای آنها در آستانه تشکیل زندگی پرداخت شود؛ اما حالا تبدیل به قصه پر غصه زوج‌های جوانی شده که تازه ازدواج کردند.

هرسال خبر خوش افزایش مبلغ وام ازدواج در قوانین بودجه‌ای، برای بسیاری از زوج‌های جوان امیدوار کننده است تا بتوانند با دریافت این وام، بخشی از مشکلات اقتصادی شروع زندگی را پوشش دهند؛ اما مشکل از جایی شروع می‌شود که سروکار این جوانان متقاضی به شعب بانک‌ها و سامانه بانک مرکزی می‌افتد و تازه شروع ماجرایی جدید و دشوار است.

بر اساس قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از یک فروردین ماه ۱۳۹۹ بوده مبلغ سه میلیارد ریال با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است و همچنین این تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال به مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته؛ بنابراین با در نظر گرفتن زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال، مجموع وام ازدواج برای این ۲ نفر، به رقم هفت میلیارد ریال می‌رسد.

یک بانک کارت پایان خدمت می‌خواهد دیگری چند ضامن کارمند رسمی، هر کدام به دلخواه خود قوانینی وضع کرده و سنگ جلو جوانان دم بخت می‌اندازند که خیلی‌ها عطای گرفتن وام را به لقایش می‌بخشندوام ازدواجی که افزایش آن جرقه امید را در دل بسیاری از زوج‌های جوان روشن کرد؛ اما در روزهایی که گرفتن وام‌های کلان برای عده‌ای راحت است زوج‌های جوان سیستان و بلوچستان برای دریافت وام‌هایی مانند وام ازدواج باید حسرت کشیده و در رویای این وام به سر برند چرا که سنگ‌اندازی بانک‌ها مانع آنها شده به‌گونه‌ای که باید کفش آهنین به پا کرده و از هفت‌خوان رستم عبور کنند.

بیان این مطلب بدان جهت است که یک بانک کارت پایان خدمت می‌خواهد دیگری چند ضامن کارمند رسمی، هر کدام به دلخواه خود قوانینی وضع کرده و سنگ جلو جوانان دم بخت می‌اندازند که خیلی‌ها عطای گرفتن وام را به لقایش می‌بخشند؛ این وضعیت درحالیست که بر اساس شرایط درج شده در سایت مربوط به پرداخت تسهیلات ازدواج، بانک‌ها موظف به پرداخت این وام با یک ضامن معتبر یا در نظر گرفتن یارانه زوج‌ها به عنوان ضامن هستند.

امر خیری که پشت باجه بانک‌ها معطل است/ تسهیل ازدواج جوانان؛ دغدغه مهم رئیس جمهور شهید بود

نگاه ویژه رئیس جمهور شهید به پرداخت سریع وام ازدواج جوانان

با روی کار آمدن دولت مردمی توجه ویژه‌ای به امر تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان صورت گرفت، به گونه‌ای که شورایعالی جوانان در طول سه سال، چهار بار با حضور شخص شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و مصوبات خوبی نیز داشت؛ می‌توان گفت مسأله تسهیل ازدواج و بحث اشتغال جوانان از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم بود.

بر اساس شرایط درج شده در سایت مربوط به پرداخت تسهیلات ازدواج، بانک‌ها موظف به پرداخت این وام با یک ضامن معتبر یا در نظر گرفتن یارانه زوج‌ها به عنوان ضامن هستندشهید آیت الله رئیسی در زمان‌ها یا مکان‌های مختلف برای تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان اقدامات زیادی انجام داد که تسهیل وام ازدواج از جمله این اقدامات بود؛ همچنین خادم الرضا آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری بود که با هدف رقم زدن یک اتفاق مثبت در حوزه مسکن، اشتغال و جوانان، وقت خود را به این مسائل اختصاص داد و مسوولان مربوطه را به خط می‌کرد.

رئیس‌ جمهور شهید سال گذشته در برگزاری آیین گرامیداشت هفته ازدواج «جشن وصال» به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمومنین علی (ع)‌ و حضرت فاطمه زهرا (س)، بر لزوم تسریع در پرداخت وام ازدواج جوانان تأکید کرد و گفت: باید زمینه صاحبخانه شدن جوانان هم فراهم شود تا دغدغه مسکن زوج‌های جوان رفع شود.

بیشتر بخوانید:

بانک‌های سیستان و بلوچستان در پرداخت وام ازدواج بر خلاف منویات رهبر انقلاب عمل می‌کنند

گرانی لوازم‌خانگی مردم زاهدان را کلافه کرد/نقش پر رنگ احتکار در گرانی

جوانان برای دریافت وام ازدواج نباید در بانک‌ها معطل شوند

امر خیری که پشت باجه بانک‌ها معطل است/ تسهیل ازدواج جوانان؛ دغدغه مهم رئیس جمهور شهید بود

گذر از هفت خوان رستم برای دریافت وام ازدواج

روند پرداخت تسهیلات ازدواج توسط برخی بانک‌های سیستان و بلوچستان انتقادات بی شمار زوج‌های جوان را به دنبال داشته، سعید و فاطمه یکی از صدها زوج جوان زاهدانی در انتظار صف وام ازدواج هستند، به خبرنگار ایرنا گفتند: حدود هشت ماه از عقدشان می‌گذرد؛ اما هنوز موفق به دریافت وام ازدواج نشده و مراسم عروسی آنها مدام به تأخیر می‌افتد.

این زوج جوان زاهدانی با بیان اینکه تاکنون سه یا چهار مرحله به علت عدم‌پذیرش ضامن‌ها از سوی بانک وام ازدواج آنها به تعویق افتاده است، افزودند: باید کفش آهنی به پا کرده و از این بانک به آن بانک برویم و در سامانه اقدام به تغییر بانک کنیم هم اکنون از گرفتن این وام صرف نظر کرده و قرار است آن را به قیمت کمتری به یکی از خریداران وام ازدواج به فروش برسانیم تا بلکه بتوانیم بدون برگزاری مراسم حداقل هزینه پیش پرداخت یک خانه برای شروع زندگی را داشته باشیم.

این زوج جوان با بیان اینکه اگر نتوانیم وام دریافت کنیم تمام برنامه‌هایی که برای زندگی داشتیم نابود می‌شود، ادامه دادند: مسوولان باید دغدغه رفع مشکلات جوانان را داشته باشند با این شرایط اقتصادی نه تنها جوانان از ازدواج دلسرد شده بلکه اگر وضعیت بهبود نیابد آمار طلاق هم بالا خواهد رفت.

جواد مقدم یکی دیگر از شهروندان زاهدانی که به همراه همسرش برای گرفتن وام ازدواج به یکی از بانک‌ها مراجعه کرده به خبرنگار ایرنا گفت: آن‌قدر برای تکمیل مدارک و جلب متولیان بانکی پاسکاری شده ام و مرخصی گرفته‌ام که ترس از دست دادن شغلم را دارم چرا که هر ضامنی که می‌آوریم بانک مربوطه یک بهانه می‌آورد و ما خسته شده‌ایم.

امر خیری که پشت باجه بانک‌ها معطل است/ تسهیل ازدواج جوانان؛ دغدغه مهم رئیس جمهور شهید بود

رشد ۶۰۰ درصدی وام ازدواج جوانان از ابتدای دولت سیزدهم

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات بی‌سابقه رئیس جمهور شهید در حوزه جوانان، گفت: شورایعالی جوانان برای اولین بار توسط شهید آیت الله رئیسی هویت پیدا کرد و با وجود حجم بالای امور اقتصادی و نیز سفرهای داخلی و خارجی ایشان؛ اما چهار جلسه مستقیماً توسط شخص رئیس جمهور برگزار شد.

پوریا خواجه درگی تاکید کرد: مصوبات شورایعالی جوانان اعم از سند ملی گفت و شنود، سند ملی راهیان پیشرفت، مصوبات مسکن و اشتغال جوانان همگی موجب تسهیل امورات جوانان در سطح ملی شد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم شهید آیت الله رئیسی تسهیل ازدواج جوانان بود، افزود: با پیگیری‌های مداوم رئیس جمهور شهید صف وام ازدواج در کشور در سال اول دولت کاهش ۵۰ درصدی داشت.

میزان وام ازدواج جوانان از ابتدای دولت سیزدهم ۶۰۰ درصد رشد داشتمعاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان بیان کرد: میزان وام ازدواج جوانان از ابتدای دولت سیزدهم ۶۰۰ درصد رشد داشت و شاهد کاهشی شدن آمار طلاق بعد از سه دهه بودیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از دست‌آوردهای دولت شهید رئیسی این بود که پس از ۱۹ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان، صندوق اندوخته ازدواج جوانان در این دولت راه‌اندازی شد؛ البته در عرصه وام ازدواج در سیستان و بلوچستان همچنان اشکالاتی وجود دارد.

خواجه درگی خاطرنشان کرد: شهید رئیسی با روحیه و انرژی خستگی ناپذیر در حوزه جوانان فعالیت می‌کرد و در حوزه معیشتی نیز دست آوردهای بسیاری را رقم زد، افزایش فروش نفت یا ایجاد ۲.۵ میلیون فرصت شغلی در کشور از دیگر خدمات دولت مردمی و همت جهادی شهید رئیسی بود که موجبات ارتقای معیشت جوانان را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان جوان‌ترین استان کشور، یکی از استان‌های دارای جوانان بیکار بوده و در پرداخت وام ازدواج هم مشکلاتی سد راه جوانان آن قرار دارد، گفت: هم اکنون ۳۰۰ سمن در استان فعالیت دارند، در راستای کمک به ازدواج زوج‌های جوان مجموعه‌ای تحت عنوان «عقدینو» در سطح کشور به سبک سیستان و بلوچستان در حال اجراست که در این راستا توانسته خدمات تخفیفی خوبی به زوج های جوان ارائه دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha