۸۵۰ هکتار زمین شیبدار خراسان‌شمالی زیر کشت گیاهان دارویی رفت

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ۸۵۰ هکتار از زمین‌های شیبدار در روستای «خشت‌لی» شهرستان مانه زیر کشت گیاه دارویی زیره رفت و تلاش می شود تا این میزان به سه هزار هکتار توسعه یابد.

حمید نامور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کشت زیره با کمترین میزان خاکورزی و شخم زمین انجام می شود از این رو یکی از راهکارها برای جلوگیری از فرسایش خاک در زمین های شیبدار به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: کشت گل محمدی در چهار هزار هکتار از زمین های شیبدار منطقه «پلمیس» نیز در دستور کار قرار دارد و همچنین نیاز است برای جلوگیری از فرسایش خاک و باغ ها به ویژه درختان انگور در زمین های شیبدار توسعه یابد.

معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: یکی از آسیب های کشت و کار در زمین های شیبدار، فرسایش خاک است از این رو تلاش می شود تا کشت گیاهان چند ساله از جمله گیاهان دارویی جایگزین گیاهان یک ساله شود.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی منطقه ای کوهستانی است و به لحاظ توپوگرافی، زمین های شیبدار در جای جای استان وجود دارد، گفت: عمده زمین های شیبدار در استان که زیر کشت می رود و برای کشت و کار شخم زده می شود در مستثنیات است.

تاکید بر توسعه باغ ها در زمین های شیبدار

وی خاطرنشان کرد: توسعه باغ ها یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از فرسایش خاک در زمین های شیبدار است که در این خصوص توسعه باغ های انگور و توسعه کشت گل محمدی در دستور کار است.

معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش منابع‌ آبی باید کشت گیاهان دارویی و نیز گیاهان چند ساله کم آب طلب توسعه یابد.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و از جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان ۴۴ درصد در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha