امباپه؛ مردی که از پشت سر چشم دارد

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰
کد خبر: 85489461
امباپه؛ مردی که از پشت سر چشم دارد

تهران- ایرنا- نابغه فرانسوی جهان فوتبال آخرین دیدار خود را با پیراهن پاری‌سن ژرمن انجام داد تا در فصل آینده در آشیانه قوهای سفید هنرنمایی کند.

به گزارش ایرنا، کیلیان امباپه نامی آشنا در جهان فوتبال است، نامی که در ۶ سال گذشته بر سر زبان‌ها افتاده و اکنون رویای حضور در جمع سلاطین فوتبال قاره سبز را دارد. امباپه از فرانسه به دنیای فوتبال معرفی شد اما ژن فرانسوی ندارد بلکه از ره‌آوردهای استعمار برای خروس‌ها است. او از پدری کامرونی الاصل و مادری الجزایری به دنیا آمده اما برای خروس‌ها به میدان رفته است.

امباپه ره صد ساله را یک‌شبه طی کرد و حتی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تنه به رکوردهای الماس سیاه فوتبال جهان زد. او در آن دوره از رقابت‌ها با چهار گل زده برترین بازیکن جوان جام شد و با فرانسه جشن قهرمانی را در سرزمین تزارها برگزار کرد. امباپه چهار سال بعد و در قطر به یک فوق ستاره تبدیل شد و توانست کفش طلای این رقابت‌ها را از آن خود کند اما در فینال با وجود هت‌تریک، حریف مسی و یاران او نشد.

امباپه؛ مردی که از پشت سر چشم دارد

جوجه خروس فرانسوی‌ها در فینال ۲۰۲۲ با هت‌تریک هم به رکورد جف‌ هرست انگلیسی رسید و هم اینکه با سه گل در فینال در کنار زیدان افسانه‌ای قرار گرفت. جف هرست در جام جهانی ۱۹۶۶ هت‌تریک کرد و زیدان در ۲ فینال ۱۹۸۸ (۲ گل) و ۲۰۰۶ (یک گل) به ثمر رساند.

نابغه فرانسوی دنیای فوتبال مانند بسیاری از ستارگان بزرگ جهان برخواسته از محلات فقیرنشین است اما فقر سرعت‌گیر مسیر او در رسیدن به قله فوتبال جهان نبود بلکه او یک استثنا بود که استعدادیاب‌ها باور دارند که از دیگر نوجوانان و جوانان متمایز و حتی در پشت سر چشم دارد.

امباپه؛ مردی که از پشت سر چشم دارد

در نوجوانی الگوی وی کسی جز رونالدوی پرتغالی نبود اما او اکنون به دنبال عبور از الگوی خود است. امباپه با حضور در رئال نه تنها جانشین رونالدو در سانتیاگو برئابئو خواهد شد بلکه می‌خواهد از افتخارات او نیز عبور کند.

امباپه از سال ۲۰۱۷ در تیم متمول پاری‌سن ژرمن توپ می‌زند و بعد از هفت سال به دنبال حضور در فوتبال اسپانیا است تا با پادشاه جهان فوتبال فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود لیگی که تیم متمول فرانسوی از فتح آن عاجز بود و نتوانست حتی با پول سرمایه‌داران قطری آن را لمس کند. امباپه در ۶۴ بازی در رقابت‌های معتبر اروپایی ۴۲ گل به ثمر رساند.

امباپه که موفق به فتح بالاترین قله فوتبال ملی جهان شده و کفش طلای فوتبال دنیا را در کارنامه دارد اکنون به دنبال رسیدن به قله فوتبال اروپا است او نیز مانند شمار زیادی از ستاره‌ها به این باور رسیده که با رئال هر قهرمانی امکان‌پذیر است.

تیری هانری ستاره سال‌های نه چندان دور فرانسه در خصوص این استعداد ناب فوتبالی از واژه نماد استفاده کرد و گفت: کیلیان به عنوان نمادی در فرانسه شناخته می‌شود و مانند میشل پلاتینی و زین‌الدین زیدان نماینده کشورش در خارج از کشور خواهد بود.

امباپه؛ مردی که از پشت سر چشم دارد

بازیکن ۲۴ ساله فرانسوی‌ها که در سودای جانسینی مسی و رونالدو است، تا پیش از سال ۲۰۱۵ برای تماشای بازی‌های تیم فوتبال العین به امارات متحده عربی سفر می‌کرد و نظاره‌گر هنرنمایی ژیرس کمبو اکوکو برادر خوانده خود بود. اکوکو بازیکن زئیری اصلی بود که برای تحصیل به فرانسه فرستاده شد و این کشور در توسط خانواده امباپه به فرزندی پذیرفته شد.

این بازیکن مدتی در تیم العین امارات بازی کرد و حتی سال ۱۳۹۲ با تیم اماراتی در برابر استقلال تهران قرار گرفت.

البته ستاره فرانسوی فوتبال جهان برای تماشای آن مسابقه به امارات سفر نکرده بود زیرا عکس منتشر شده از وی در کنار برادرخوانده خود در جایگاه ویژه است. این در حالی است که کمبو اکوکو در بازی روز دوازدهم اردیبهشت ۱۳۹۲ برابر نماینده ایران تا دقیقه ۷۹ در بازی حضور داشت.

در آن بازی استقلال با تک گل جواد نکونام برابر میزبان خود به برتری رسید و به عنوان سرگروه راهی مرحله حذفی لیگ قهرمان آسیا شد.

امباپه؛ مردی که از پشت سر چشم دارد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha