پیشی گرفتن اتحادیه کشورهای همسود از اروپا در رشد تولید ناخالص داخلی

تهران- ایرنا- نخست‌وزیر روسیه در نشست کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) در عشق‌آباد اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی این اتحادیه از اروپا پیشی گرفته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از آسیاتودی، میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در سخنرانی خود در این نشست تصریح کرد که تولید ناخالص داخلی کشورهای مستقل مشترک المنافع (همسود) در پایان سال گذشته ۳.۸ درصد افزایش یافت، در حالی که این شاخص در اتحادیه اروپا کمتر از ۰.۵ درصد بود.

میشوستین که کشورش ریاست کشورهای مشترک المنافع در سال ۲۰۲۴ را به عهده دارد، اولویت های اصلی این اتحادیه را ادامه کار هماهنگ برای افزایش توان اقتصادی و تولیدی کشورهای مشترک المنافع و شکل گیری سازوکارهای جدید تعامل عنوان کرد.

وی افزود: هدف اصلی این اتحادیه ارتقای کیفی سطح زندگی شهروندان کشورهای عضو است و تنها با متحد کردن نیروها می توانیم به طور مؤثر با چالش های نوظهور از جمله حمایت گرایی، رقابت ناعادلانه و سیاست تحریم مقابله کنیم.

پیشی گرفتن اتحادیه کشورهای همسود از اروپا در رشد تولید ناخالص داخلی

در نشست شورای کشورهای مشترک المنافع در عشق آباد ۱۲ سند مورد توافق قرار گرفت و به تصویب رسید.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع یا اتحادیه کشورهای مستقل همسود (C.I.S) اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. این اتحادیه توسط کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین تاسیس شد.

۹ کشور شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان از دسامبر ۲۰۱۰ (آذر ۱۳۸۹) قرارداد CIS را تأیید کردند و اکنون عضو کامل این سازمان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha