کره شمالی نسبت به اقدام نظامی در مرزهای دریایی دو کره هشدار داد

تهران- ایرنا- در آستانه برگزاری نشست سه‌جانبه کره جنوبی، ژاپن و چین، پیونگ‌یانگ نسبت به اقدامات سئول در مرز دریایی دو کشور هشدار داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA)، کیم کانگ ایل، معاون وزیر دفاع کره شمالی گفت، رهبری عالی نظامی کره شمالی روز جمعه به ارتش این کشور دستور داد تا علیه تجاوز به حاکمیت این کشور اقدام تهاجمی انجام دهد.

کیم در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری کره شمالی منتشر شد، گفت: ما رسما هشدار می‌دهیم که هرگز نمی‌توانیم چنین تجاوز مستمری به حاکمیت دریایی خود را تحمل کنیم و ممکن است در هر لحظه قدرت دفاعی خود را روی آب یا زیر آب اعمال کنیم.

خبرگزاری یونهاپ در این باره گزارش داد: کره شمالی روز یکشنبه تهدید کرد که علیه کره جنوبی به دلیل آنچه «نقض مرزهای دریایی غربی» خوانده شده، اقدام خواهد کرد. این هشدار و افزایش تنش پیش از آن صادر شد که یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی با لی کیانگ، نخست وزیر چین و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفتگوهای سه جانبه داشته باشد.

این سه مقام روز دوشنبه یک نشست سه جانبه برگزار خواهند کرد. این اولین نشست سه جانبه میان کشورهای آسیایی از دسامبر ۲۰۱۹، پس از وقفه به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و تیره شدن روابط سئول و توکیو بر سر اختلافات تاریخی است.

بر اساس این گزارش، تنش در امتداد خط حد شمالی (NLL) در دریای زرد، مرز دریایی دو کره، همچنان بالاست. کره شمالی هرگز این خط را به رسمیت نشناخته است و می‌خواهد که آن دوباره به سمت جنوب کشیده شود.

آب های نزدیک خط حد شمالی منطقه مناقشه بین دو کره بوده است، جایی که سه درگیری دریایی خونین در سال های ۱۹۹۹، ۲۰۰۲، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در آن رخ داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha