شهید رئیسی به عقلانیت کارشناسی بشدت توجه داشت

تهران - ایرنا - مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری گفت: شهید رئیسی نماینده نوعی از سیاست بود که روح، جهت، معنای معنوی و اخلاقی داشت؛ او به عقلانیت کارشناسی به شدت توجه داشت و رویکردش ضد پوپولیستی بود. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست «مردم بر چه گریستند؟» عصر شنبه پنجم خرداد ۱۴۰۳ به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد.

در این نشست که به موضوع «گفت‌وگو درباره مردم؛ اشکی که می‌ریزند و سیاستی که می‌ورزند» به تشییع با شکوه رئیس جمهور شهید و همراهان می‌پرداخت، سجاد صفار هرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، اسماعیل نوده فراهانی عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس و سیدعلی سیدان سردبیر مجله سوره سخنرانی کردند.

سجاد صفار هرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این نشست ضمن بررسی تعاریف مختلف مسأله سیاست توضیح داد: سیاست به معنای خاص و محدودش اهل خودش را می‌طلبد. در یک نظام پیچیده مثل نظام‌های کنونی مقوله سیاست حرفه‌ای باید وجود داشته باشد. اما سیاست لزوما اخلاق‌زدوده و این‌دنیایی نیست. بلکه می‌تواند واجد روح و جهت و معنای معنوی و اخلاقی باشد. به نظر من آقای رئیسی نماینده چنین تعریفی از سیاست بود.

شهید رئیسی به عقلانیت کارشناسی بشدت توجه داشت


وی با تاکید بر این‌که آیت‌الله رئیسی تقوایی داشت که او را از پوپولیسم دور می‌کرد، گفت: خوب بودن یک جاهایی در گرو این است که فرد به گرایش فضای عمومی تن ندند. در سال ۹۶ در مناظره‌های انتخاباتی ایشان اهل رو کم کنی رقبا نبود در حالی که این امکان را داشت. برخی مردمی که طرفدارش بودند بدشان نمی‌آمد که ایشان چنین کاری بکند و فلان فرد را با خاک یکسان کند. ما که طرفدار ایشان بودیم آن زمان این وجه ایشان را دوست نداشتیم و کلافه هم می‌شدیم.


صفار هرندی با یادآوری این‌که شهید رئیسی نسبت به فضای کارشناسی علاقه مند بود، عنوان کرد: ایشان به عقلانیت کارشناسی به شدت توجه داشت و رویکردش ضد پوپولیستی بود. آقای رئیسی در اسفند ۱۴۰۰ در اوج محبوبیت بود ولی در ابتدای ۱۴۰۱ به این نتیجه رسید که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند. کاملا واضح بود که محبوبیتش تضعیف می‌شود، ولی از انجام این مسأله شانه خانه خالی نکرد. او همچنین در مسأله ارزش‌ها غیور بود.

وی ادامه داد: انتخابات پیش رو لحظه‌ای است برای این که آن نحو از سیاست‌ورزی غیرخوب و رقابت‌های زننده کنار برود.

این راه قابل رفتن است
اسماعیل نوده فراهان، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس با مرور چند مقطع تاریخی بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: پیگیری یک مسیر انقلابی سختی‌هایی مثل تحریم دارد ولی بخشی از جامعه گفت من می‌توانم بار این سختی را به دوش بکشم.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره با دشمن باعث ایجاد سرخوردگی و ناراحتی می‌شود، توضیح داد: مذاکره با آمریکا در دوره اعتدال، فشاری را بر جامعه وارد کرد. اگر شهید سلیمانی نبود جامعه ما از هم می‌پاشید چون ما در بخشی ضعیف می‌شدیم؛ اما از آن طرف او موفقیت‌های به دست می‌آورد و ما به آن امید زنده بودیم.

نوده فراهانی ادامه داد: پس از آن دوره آقای رئیسی تلاش کرد آهسته و پیوسته اقداماتی انجام بدهد. جامعه توانست کم کم چیزهایی به دست بیاورد. قرار نبود در چهار سال همه آسیب‌ها را ترمیم کنیم. او نشان داد که می‌توانیم روی پای خود بایستیم. البته به شرطی می‌توانیم روی پای خود بایستیم که کسانی که پرچم ایستادن را به دست گرفتند، قابل اعتماد باشند. این جمعیت مراسم تشییع نشان می‌دهد که این راه قابل رفتن است.

وی افزود: در این ماجرا امام جمعه‌ و وزیر امور خارجه‌ای را داریم که برای روحانیت و سیاستمداران می‌تواند الگو باشد. این الگوها باید حفظ شود.

شهید رئیسی نماینده جمهوری اسلامی بود
سید علی سیدان سردبیر مجله سوره با اشاره به معنویت شهید رئیسی گفت: مردم آقای رئیسی را در امتداد یک عهدی شناسایی می‌کردند که با تشکیل جمهوری اسلامی ایجاد شده بود. مردم متشکل هم‌عهد به واسطه محبتی که داشتند برای شخصیت آقای رییسی گریه کردند.

وی با تاکید بر اینکه شهید رئیسی نماینده جمهوری اسلامی بود، توضیح داد: عادت کرده بودیم سیاسیون طراز اول ما یا نماینده جمهوری اسلامی نباشند یا آرام آرام از آن فاصله بگیرد. عده‌ای می‌گفتند ما رای آوردیم ولی نماینده نظام نیستیم.

سیدان ادامه داد: برخی می گویند این‌ها که برای مراسم تشییع آمدند، بخشی از مردم بودند. پاسخ این است که ما با مردم پراکنده و نه مردم ضد انقلاب طرف هستیم. باید سوال کنیم چه کسی مردم را پراکنده کرده است. به نظر من کسانی که نانماینده بودند و می‌خواستند ساختارهای دیگری را در درون نظام نمایندگی کنند، باعث پراکندگی مردم شدند. برخی سیاسیون انقلابی ما نیز ارتباط‌شان را با بدنه از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: برای انتخابات پیش رو باید ببینیم چقدر فرد مورد نظر، نماینده سیاست مبتنی بر محبت و عهد مردمی است و آن فردی که انتخاب می‌شود چقدر این طهارت و تقوا را نمایندگی می‌کند.‌

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha