ناامیدی حامیان حقوق بشر از روند فرسایشی اصلاح ساختار پلیس در آمریکا

تهران-ایرنا- خبرگزاری «رویترز» در تحلیلی با اشاره به روند کند اصلاحات جامعه پلیسی و کاهش خشونت نیروهای آن در امریکا، ‌تلاش‌های دولت جو بایدن، ‌رئیس‌جمهوری آنرا برای انجام اصلاحات گسترده در این زمینه «ناموفق» توصیف کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این خبرگزاری، با گذشت چهار سال از مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که در سال ۱۳۹۹ بر اثر خشونت پلیس آمریکا جان خود را از دست داده و جرقه جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» را زد، ‌روند اصلاحات در ساختار پلیس این کشور همچنان با چالش‌های زیادی رو به رو است.

این گزارش افزود: در این مدت تلاش‌ها برای ایجاد تغییرات در ساختار خشن پلیس آمریکا کاهش یافته و تلاش‌های قانونی متوقف شده است. این روند، مدافعان حقوق بشر و فعالان ضد نژادپرستی را ناامید کرده است. به رغم موج اولیه درخواست‌ها برای تغییر ساختار خشن پلیس آمریکا، تلاش‌های دولت فدرال برای انجام اصلاحات گسترده در این زمینه عمدتاً ناموفق بوده است. این در حالی است که سخنگوی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به تازگی اعلام کرد وی، رویکردی سختگیرانه در قبال مهاجرت و جرایم خشونت آمیز در پیش خواهد گرفت و در صورت انتخاب مجدد نظم و قانون را برقرار خواهد کرد.

رویترز نوشت: طرح قانون جورج فلوید برای عدالت در نحوه عملیات پلیس - که در ابتدا در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) برای متوقف کردن اجرای تاکتیک‌های تهاجمی، سوء رفتار و تعصب نژادی معرفی شد - با موانع مکرر در کنگره آمریکا مواجه شده و هنوز پیشرفتی نداشته است. همچنین تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق فراحزبی برای انجام اصلاحات در ساختار پلیس در همان سال با شکست مواجه شد و بایدن، جمهوری خواهان را مسئول این شکست معرفی کرد.

کارشناسان می گویند در حالی که تلاش‌ها برای اصلاحات عدالت کیفری تا حدی به چرخه انتخابات پیشین آمریکا (۱۳۹۹) دامن زده بود، بعید است که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) حول موضوع «پلیس» شکل بگیرد.

خورخه کاماچو، مدیر سیاست‌گذاری بخش عدالت در دانشکده حقوق ییل، در این باره گفت: «مسائل دیگری همچون درگیری میان اسرائیل و فلسطین، درگیری در اوکراین و موضوعات اقتصادی در این دوره مطرح شده‌اند. با این حال ممکن است این موضوع یکی از دلایلی باشد که بایدن از حمایت ضعیف تری در میان رای دهندگان سیاهپوست برخوردار بوده و جوامع سیاهپوست می خواهند شاهد اصلاحات پلیسی بیشتری باشند.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha