مجارستان با تامین مالی اوکراین از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه مخالفت کرد

تهران- ایرنا- مجارستان به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و از مخالفان حمایت از اوکراین در جنگ مقابل روسیه، با طرح تامین مالی کی‌یف از محل سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده مسکو مخالفت کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از روزنامه فایننشال تایمز نوشت: دولت بوداپست در برابر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ویژه با پرداخت پول به اوکراین ایستادگی می کند.

یکی از منابع آگاه در همین زمینه به فایننشال تایمز گفت: در حال حاضر دولت ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان با تمام اقداماتی که به حمایت نظامی از اوکراین مربوط می‌شود، مخالف است و این کشور احتمالا تا انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن (ماه آینده میلادی) به این رویه ادامه خواهد داد.

گفته می شود مقام های اتحادیه اروپا به مجارستان پیشنهاد داده‌اند که در صورت موافقت با طرح پیشنهادی بروکسل، سهم آنها از این محل در خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده نشود.

بنابر گزارش‌ها، همین سبب شده تا بوداپست از وتوی کامل این طرح امتناع ورزد. اما یک منبع آگاه در همین زمینه اضافه کرد که نگرانی‌های بوداپست اساسا مربوط به پرداخت پول به اوکراین بوده و تنها در خصوص خرید تسلیحات از محل دارایی‌های مسدود شده مسکو نیست.

اوربان روز جمعه در مصاحبه با رادیو دولتی مجارستان بار دیگر بر موضع کشورش مبنی بر مخالفت با تامین مالی اوکراین در جنگ مقابل روسیه تاکید کرد و افزود: «ما این موضوع را تایید نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم در حمایت مالی یا تسلیحاتی از اوکراین حتی در چارچوب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرکت کنیم».

وی اضافه کرد: مجارستان باید موقعیت خود را در ائتلاف نظامی [ناتو] بازتعریف کند. نمایندگان حقوقی و ماموران ما در حال کار بر روی این موضوع هستند که مجارستان چگونه می تواند همزمان با حضور در این ائتلاف نظامی در اقدامات آن خارج از قلمرو ناتو شرکت نکند».

اوربان در دسامبر سال گذشته میلادی (آذر ۱۴۰۲) مانع از تخصیص ۵۰ میلیارد یورو کمک اتحادیه اروپا به اوکراین شد و قاطعانه تاکید کرد که حل مناقشه اوکراین در میدان جنگ شدنی نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha