تحول در صنعت خودروسازی کشور با دستور هشت ماده‌ای شهید جمهور

تهران- ایرنا- شهید آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم در اسفندماه سال ۱۴۰۰ دستور هشت ماده‌ای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد که بعد از گذشت حدود هزار روز شاهد دستاوردهای چشمگیری آن در این عرصه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی این دستور هشت ماده‌ای را در بازدید سرزده از شرکت خودروسازی ایران خودرو مورد توجه قرار داد تا تحولی را در صنعت خودرو ایجاد کند.

آیت‌الله رئیسی خواستار افزایش تولید با کیفیت و عرضه خودروهای اقتصادی بود که در همین راستا تاکید کرد که در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.

رئیس جمهور در تولید خودروهای جدید و پیشرفته، دستور داد خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی» فراهم شود.

شهید آیت‌الله رئیسی نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار، افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار تاکید و خواستار اصلاح فوری و شفاف‌سازی فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه‌کشی) شد.

شهید جمهور در این هشت ماده به مسائل مختلفی از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، از رده خارج شده و جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای با کیفیت، افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل، ممنوعیت استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو و ضمانت خودروها تاکید ویژه‌ای کردند.

تکمیل خودروهای ناقص و کیفی‌سازی خودروهای داخلی

بر اساس این گزارش، با دستوراتی که رئیس جمهور صادر کرده بود هماهنگی دستگاه‌های مختلف با نظارت سازمان استاندارد صورت گرفت، به گونه‌ای که قطعات موردنیاز برای خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها تامین شد و خودروها به سرعت ترخیص و در بازار عرضه شدند که طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۲۶ هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه که در یکی از شرکت‌های خودروساز وجود داشت تکمیل و به بازار عرضه شد.

نظارت و تاکید بر افزایش تولید خودروها در سال ۱۴۰۱ باعث شد تا آمارها مهر تاییدی بر اقدامات دولت سیزدهم در صنعت خودرو بزند در همین راستا طبق اعلام مدیران وزارت صمت، یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ تولید شد که رشد ۴۰درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رقم خورد.

این رشد در حالی رقم خورد که طبق اعلام مسئولان مربوطه در چهار سال قبل دولت سیزدهم، کل تولید سالیانه حتی با احتساب خودروهای ناقص هیچ‌گاه به مرز یک میلیون دستگاه هم نرسیده بود و این امر موجب بروز مشکلات برای صنعت خودرو و نارضایتی مردم شده بود؛ در کنار افزایش تولید خودرو به‌تبع افزایش ۴۲ درصدی در تحویل خودرو یعنی حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار دستگاه رقم خورد که این امر منجر به افزایش رقابت در تولید و عرضه خودروها در بازار و رسیدن به تعادل شد.

راه‌اندازی سامانه عرضه یکپارچه خودروی داخلی و وارداتی در دولت سیزدهم

در همین دولت بود که بازار خودرو برای رهایی از انحصار و شفافیت در عرضه، سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای اولویت‌دهی راه‌اندازی شد. بر این اساس عرضه خودرو در این سامانه بر اساس اولویت‌بندی طبق قیمت کارخانه و کمتر از قیمت بازار عرضه شد که مورد رضایت مردم قرار گرفت.

دولت شهید آیت‌الله رئیسی به بحث واردات خودروهای خارجی که از سال ۱۳۹۷ معطل مانده بود، ورود کرد و با پیگیری‌های مختلف منجر به آزادسازی خودروها با تدوین شرایط واردات و با ارائه تسهیلاتی به واردکنندگان از سال ۱۴۰۱ شد.

این دولت، با تاکید بر واردات خودروهای بنزینی و برقی اقدام به تدوین آیین‌نامه واردات خودرو کرد تا از این طریق به ساماندهی بازار خودرو کمک کند ضمن اینکه این امر باعث شد تا با کمترین میزان ارز خروجی، شاهد بیشترین اثر در رقابتی شدن بازار خودرو باشیم.

بر اساس آخرین اعلام مدیران وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته بیش از ۶۶ هزار مورد ثبت خودروی وارداتی صورت گرفته است که از این تعداد ۲۲ هزار خودرو تحویل شده است همچنین در همین مدت ۷۵۰ میلیون یورو برای خودروهای بنزینی و ۲۰۰ میلیون یورو برای خودروهای برقی تخصیص داده شده است.

اکنون تحویل خودروهای برقی و بنزینی از طریق سامانه‌های اختصاصی به مشتریان در حال انجام است ضمن اینکه روند تولید خودروهای برقی در کنار واردات خودروهای خارجی نیز به شدت در کشور با تامین زیرساخت‌ها دنبال می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha