«پیروز و پریزاد» به تهران می‌آیند/ روایت اثر ادبی موسیقایی

تهران- ایرنا- کنسرت نمایش «پیروز و پریزاد» به آهنگسازی و کارگردانی علی قمصری خردادماه امسال در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، کنسرت نمایش «پیروز و پریزاد» به آهنگسازی، کارگردانی و نوازندگی تار علی قمصری، نویسندگی و شاعری احسان افشاری، خوانندگی بهادر صحت، محمد رضازاده، سهیل رجب، صبا پاشایی، ریحان احمدی، المیرا قنبری و نقش‌آفرینی مهسا باقری، ۱۰و ۱۲ خردادماه امسال ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود و فروش بلیت آن از امروز ساعت ۱۶ آغاز می‌شود.

در توضیح این اثر که نخستین تجربه قمصری در عرصه کارگردانی است، آمده است: ««پیروز و پریزاد» اثر علی قمصری بر روی داستانی تمام منظوم از احسان افشاری است. این اثر با محوریت موسیقی، بهره گرفتن از آداب نمایشی و حضور گروه حرکت و جلوه‌های بصری گسترده، به عنوان یکی از جدیدترین پروژه‌های علی قمصری روی صحنه می‌رود.

«پیروز و پریزاد» را می‌توان از معدود نمونه‌های اثر ادبی- موسیقایی ایرانی دانست که نویسنده و آهنگساز بر پایه نگرشی مشترک، عزم بر خلق آن داشته‌اند که نه اقتباسی از ادبیات کهن است و نه ترجمانی از اُپراهای غربی.

بهره‌گیری از آواز و تحریرهای ایرانی، تمرکز بر سازهای ملی به ویژه سازهای دیرینه و چند هزار ساله، بر مختصات ایرانی پیروز و پریزاد صحه می‌گذارد.

در این داستان پادشاه تصمیم دارد در یک فراخوان عمومی دخترش را به وصل شایسته‌ترین مرد سرزمین درآورد اما خلاف الگوهای قابل انتظار، رقابت برای وصل با دختر پادشاه بین جنگجویان نیست. بین خنیاگران است.

رقابت هنری بین خنیاگران به شکلی پیش می‎‌رود که برای پادشاه قابل پیش‌بینی نیست و...»

علی قمصری (تار، سه‌تار)، علی قنبری (عود)، آرین رضایی (دف، بندیر)، حمیدرضا یوسفی (تمبک، پرکار)، ساناز نوربخش، عادله لطفی، سینا صالحی، هورام ترابی (ویولن)، فرگل ساکت، رضا ملکی (آلتو)، شهرزاد غلامعلی (ویولنسل)، کی‌ناز کیاالوندی (دف، هنگ درام)، مبینا علیمردانی، ثمین شریعتی و حدیث کرمی (دف) نوازندگان کنسرت نمایش «پیروز و پریزاد» هستند.

احمد سلیمانی، محمدرضا کوهستانی مشاور هنری، نورالدین حیدری ماهر مجری طرح، علیرضا علیخانی مدیر اجرایی، امیرحسین‌دوانی طراح صحنه، ماریا حاجیها گریم، ندا میرزایی دستیار گریم، مریم یاستی (خانه مد «یاستی») طراح لباس، صبا عباسی، یگانه تاجیک، ثنا محسنی و یگانه غمیلیویی دستیاران لباس، مهرداد آبجار طراح حرکت، مهبد فیضی، کمال رضوی، نوشین بدری کوهی، گلنار راحتی نویر، نوید دوستی، نهال سرخابی، نرگس طاهر دل، فرزانه زمانی، علی پور مراد گروه حرکت عوامل اجرایی این اثر را تشکیل می‌دهند.

«پیروز و پریزاد» به تهران می‌آیند/ روایت اثر ادبی موسیقایی

محمدصادق زرجویان طراح گرافیک و عکاس، شروین عقیلی طراح تصاویر و ویدیو مپینگ، منوچهر رحیمی طراح نور، شیما مرادی منشی صحنه، امین رجبی، توحید لواسانی، دانیال حبیبی مدیران صحنه، امیر قالیچی تبلیغات مجازی، هومن دهقانی دستیار تصویر، سیدمصطفی طباطبایی سرپرست ساخت دکور، علیرضا اسکندری، حسین کاظمی، دیبا خسروی، بهروز اسدی، حمزه اسدی، مهدی عابدی، هادی عابدی ساخت دکور از دیگر عوامل کنسرت نمایش «پیروز و پریزاد» هستند.

علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار، بم‌تار، سه‌تار، گیتار، باغلاما متولد ۱۳۶۲ در تهران، آموزش موسیقی را در هنرستان موسیقی آغاز کرد. او دوره‌ راهنمایی و دبیرستان را در هنرستان عالی موسیقی گذراند و در عین حال دیپلم رشته ریاضی فیزیک را نیز کسب کرد. همزمان با ورود به دانشگاه برای پیگیری تحصیلات دانشگاهی در رشته موسیقی، در ۱۸ سالگی ارکستری به‌ نام سرمد تأسیس کرد و در آن به ‌عنوان سرپرست، آهنگساز و نوازنده مشغول به فعالیت شد. قمصری در همین دوره عنوان نخست جشنواره موسیقی جوان را هم از آن خود کرد.

«نقش خیال»، «آب، نان، آواز» و «چه آتش‌ها» از آلبوم‌های قمصری است. وی تاکنون اجراهای متعددی در ایران و کشورهایی همچون فرانسه، مراکش، اسپانیا، سوئیس، کانادا، آلمان، هلند و سوئد داشته است.

قمصری در چند سال اخیر در قالب پروژه تار ایرانی به بسیاری از شهرها همچون قزوین، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، سیستان، سبزوار، بندرعباس، مشهد، رشت و بوشهر سفر کرده است. وی همچنین در قالب این پروژه، اجرایی را به همراه هنرمندان کشور هلند داشته است.

قمصری سال گذشته تندیس طلا جایزه جهانی «براوو» روسیه را از آن خود کرد و پس از دریافت این جایزه، در کنسرتی به همراه ارکستر سمفونیک مسکو به روی صحنه رفت. وی همچنین سال گذشته به همراه سهراب پورناظری کنسرت «در هوای بی‌چگونگی» را به روی صحنه برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha