رییس اتاق بازرگانی: صادرات قزوین با تک نرخی شدن ارز به یک میلیارد دلار می‌رسد

قزوین - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی قزوین گفت:‌ صادرکنندگان و فعالان تجاری استان می‌توانند با تک نرخی شدن قیمت ارز میزان صادرات را به یک میلیارد دلار برسانند.

مهدی عبدیان روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد اتاق بازرگانی اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز میزان فعالیت صادرکنندگان بخش خصوصی استان را افزایش داده و تراز تجاری را دوچندان می‌کند.

وی با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز موجب عقب کشیدن صادرکنندگان استان قزوین از تولید و صادرات کالاها می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر صادرکنندگان، ارز صادراتی را در قالب سامانه نیما عرضه می کنند و با توجه به پایین بودن نرخ ارز در این سامانه نسبت به بازار و دنیای واقعی، صادرات به صرفه نبوده و انگیزه صادرکننده نیز کاهش می‌یابد.

عبدیان ادامه داد: بین صادرکنندگان دولتی و خصوصی در تولید و نرخ ارز تفاوت وجود دارد، یعنی صادرکنندگان دولتی می‌توانند با هر نرخی ارز خود را بازگردانند، اما بخش خصوصی که هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌های خود را تحت تاثیر ارز آزاد تامین می‌کند، باید ارز خود را با قیمت پایین عرضه کند.

این مسوول بیان کرد: امسال با همکاری اعضای اتاق بازرگانی استان قزوین چند اقدام مهم انجام شد که مهمترین آن تشکیل نمایندگی و راه اندازی نمایشگاه توانمندی های استان قزوین در اربیل عراق، سفر هیات تجاری استان به ارزروم و وان ترکیه بود.

رییس اتاق بازرگانی استان قزوین در این نشست با ارایه چند پیشنهاد در حوزه صادرات، خاطرنشان کرد: در راستای اختیارات موجود از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با موافقت گمرک می‌توان ثبت سفارش کالا را تحت رویه بدون انتقال ارز انجام داد و همچنین گمرک قزوین نیز در خصوص ماشین آلات، تجهیزات و خطوط تولید و مواد اولیه واحدهای تولیدی اجازه ترخیص ۱۰۰ درصدی را صادر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha