سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود

بوشهر- ایرنا- رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود که بخش قابل توجهی از مرزهای رسمی است.

به گزارش ایرنا، سید مجید رضوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهر اظهار کرد: بخش عمده‌ای از خروج کالای قاچاق نیز از مبادی رسمی در جنوب و جنوب شرقی کشور انجام می شود.

وی افزود: ساماندهی قانون کولبری و کالای همراه مسافر (ته لنجی) که در اواخر سال گذشته توسط رئیس جمهور فقید به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد را دنبال می کنیم و با حضور میدانی در استان های مرتبط با این قانون به دنبال این هستیم تا با استفاده از نظر نخبگان و متناسب با قانون، آیین نامه اجرایی آن نگارش شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: البته با وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف مرتبط با این قانون نشست هایی در تهران برای نگارش آیین نامه و اجرای صحیح این قانون برگزار شده است.

رضوی ادامه داد: این قانون کمک می کند که ظرف مدت پنج سال رویه تجاری موجود به شکل هدفمند اجرا و بنادر کشور به شکل قانونی و رسمی وارد داد و ستد شوند.

وی ادامه داد: در صورتی که کالاهای مشمول این قانون از بنادر استان بوشهر ترخیص شوند، عواید آن به شکل کامل و ۱۰۰ درصدی به این استان می رسد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان تجارت خارجی در سال گذشته ۶۶ میلیارد دلار بوده که بر اساس قانون موجود، ۱۰ درصد آن برای سال جاری به کولبری و کالای همراه مسافر اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برای سال جاری ۲ میلیارد دلار تجارت خارجی از طریق اجرای قانون کولبری و کالای همراه ملوان با تمرکز بر ته لنجی به استان بوشهر اختصاص یافته است.

رضوی گفت: با تشکیل کارگروهی، نوع کالای وارد شده به کشور از طریق ته لنجی مشخص و بنادر آن در استان بوشهر اعلام می شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: با اجرای قانون ته لنجی وضعیت معیشتی و حتی زیرساختی استان بهبود چشمگیری خواهد یافت.

وی عنوان کرد: البته برای اجرای صحیح قانون ته لنجی، نیاز است که یک همگرایی و همراهی خوبی در کنار اراده مسئولان استان بوشهر شکل گیرد.

رضوی ادامه داد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارز و کالا نیز آماده است در نگارش آیین نامه حداکثر تلاش انجام دهد تا در طی پنج سال اجرای این قانون استان بوشهر و به خصوص ملوانان از مزایای آن به خوبی بهره مند شوند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ  به میزان سفر لنج ها برای کالاهای ته لنجی در طول سال عنوان کرد: میزان ۲ میلیارد دلار کالایی است که ملوانان در قالب کالای همراه ملوان یا ته لنجی سالانه می توانند وارد کشور کنند و دیگر مفهومی به نام چند سفر این لنج ها در طول سال به کشورهای حوزه خلیج فارس برای آوردن کالای ته لنجی نداریم.

وی گفت:  یک زمان در هر سفر بر اساس تعداد نیسان مجوز تخلیه کالاها تا ۶۰ نیسان داده می شد در حالی که اکنون مبنای ترخیص ارزش کالا تا ۲ میلیارد دلار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha