سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در جابه‌جایی بار و مسافر در فروردین‌ماه

تهران- ایرنا- بررسی سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در جابه‌جایی بار، مسافر و ترانزیت در فروردین‌ماه امسال حاکی از نقش بالای حمل و نقل جاده‌ای در هر سه قسمت است.

به گزارش ایرنا، در فروردین‌ماه امسال در موضوع ترانزیت کالا، بخش جاده‌ای سهم ۸۹ درصدی و بخش ریلی سهم ۱۱ درصدی داشته است.

در بخش جابه‌جایی مسافر، سهم بخش جاده‌ای ۷۲ درصد بوده و پس از آن بخش ریلی با ۱۷.۳ درصد و بخش هوایی با ۱۰.۷ درصد در رتبه‌های بعدی بوده‌اند.

همچنین در موضوع جابه‌جایی بار، بخش جاده‌ای سهم ۹۱ درصد و بخش ریلی سهم ۹ درصدی داشته است. سهم حمل و نقل هوایی در این بخش بسیار ناچیز بوده است.

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در جابه‌جایی بار و مسافر در فروردین‌ماه

حمل و نقل جاده‌ای

در فروردین‌ماه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای ۳۷.۴ میلیون تن کالا (با بارنامه) جابه‌جا شد که در مقایسه با فروردین پارسال رشد یک درصدی نشان می‌دهد.

در این حوزه در فروردین ماه ۱۰ میلیون نفر مسافر (رشد ۲ درصدی) جابه‌جا شدند. همچنین در بخش ترانزیت شاهد ترانزیت جاده ای در این مدت ۱.۲ میلیون تن بوده است که حاکی از رشد ۵۰ درصدی در هم سنجی با پارسال است.

شایان ذکر است تعداد ناوگان باری ۴۳۵ هزار دستگاه با عمر متوسط ۱۹.۳۸ سال است و تعداد ناوگان بخش مسافری (اتوبورس) ۱۵ هزار دستگاه با عمر متوسط ۱۵.۶ سال است.

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در جابه‌جایی بار و مسافر در فروردین‌ماه

حمل و نقل ریلی

برپایه این گزارش، در نخستین ماه از سال ۱۴۰۳ در بخش ریلی شاهد جابه‌جایی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مسافر بودیم. در این مدت جابه‌جایی مسافر حومه‌ای ۶۳۰ هزار نفر و جابه‌جایی بار سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است.

رشد ۱۵ درصدی ترانزیت ریلی

در مدت یاد شده ترانزیت ریلی با ثبت رشد ۱۵ درصدی به نسبت به فروردین سال گذشته به ۱۵۱ هزار تن رسید.

شایان ذکر است تعداد لکوموتیو موجود یک هزار و ۱۱ دستگاه، واگن‌های باری موجود ۳۱ هزار دستگاه و تعداد کل واگن‌های مسافری ۲ هزار و ۱۷۹ دستگاه است.

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در جابه‌جایی بار و مسافر در فروردین‌ماه

حمل و نقل هوایی

به گزارش ایرنا، در فروردین ماه امسال تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی ۲۸ هزار سورتی پرواز بوده است که نشان‌دهنده رشد ۱۲ درصدی است. در این مدت سه میلیون و ۴۰۴ هزار نفر مسافر در پروازهای داخلی اعزم و پذیرش شدند. (رشد ۱۵ درصدی)

در بخش پروازهای بین‌المللی در همین مدت هفت‌هزار و ۷۰۰ سورتی پرواز به انجام رسید که رشد ۵۴ درصدی نشان می‌دهد. اعزام و پذیرش مسافران در این پروازها یک میلیون و ۱۲۸ هزار نفر بوده که حاکی از رشد ۸۳ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

نگاهی به شاخص‌های آماری حوزه حمل و نقل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) نیز حاکی از انجام پنج هزار سورتی پرواز (رشد ۲۵ درصدی) در فروردین ماه است. اعزام و پذیرش مسافر از این فرودگاه در این مدت ۷۴۸ هزار نفر (رشد ۳۱ درصدی) و ارسال و پذیرش بار ۱۹ هزار تن (رشد ۲۷ درصدی) به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha