بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن در خراسان جنوبی سرعت دهند

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بخشی از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و نیاز است برای واحدهای باقیمانده و گره گشایی در این حوزه بانک‌های عامل با قوت بیشتری اقدام کنند.

به خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس زاده در حاشیه برگزاری هفدهمین نشست شورای عالی مسکن که روز شنبه به ریاست «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری و ویدئوکنفرانسی برگزار شد، افزود: شورای عالی مسکن امروز مصوبات خوبی داشت که لزوم تامین منابع مالی از مهمترین آنهاست.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است گفت: تامین زیرساخت‌های اجرای این طرح از دغدغه‌هاست و تسهیلات بانکی که باید به متقضیان ارایه شود تا بتوانند کار ساخت و ساز را انجام دهند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با قدردانی از حضور حماسی مردم استان در مراسم تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی افزود: پس از این ضایعه غم انگیز، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که روند کارهای اجرایی کشور بدون هیچ خللی ادامه خواهد داشت و در همین راستا امروز هفدهمین جلسه شورای عالی مسکن با حضور سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد.

وی عنوان کرد: در این جلسه بر ضرورت و اهمیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید شد که رئیس جمهور شهید هم همواره دغدغه رفع معضل مسکن را داشت.

عباس زاده گفت: مسکن یکی از نیازهای اصلی مردم بوده و نزدیک ۳۰ درصد هزینه‌های خانوار در این بخش است بنابراین دولت مصمم است با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی این طرح را با قوت پیش ببرد.

وی افزود: ۱۰ هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن متقاضیان شهرستان بیرجند نیاز است که قانون جوانی جمعیت هم مشمول آن می‌شود و از هفته آینده واگذاری‌های جدید آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در شهرهایی که زمین ویلایی عرضه شده، مشکل خاصی نیست اما مهمترین مساله طرح نهضت ملی مسکن برای شهر بیرجند بوده که بیش از ۲ هزار واحد به شکل انبوه سازی در حال ساخت است.

وی گفت: برای بقیه واحدها هم زمین آماده واگذاری است که بخشی از آنها در روستاها بوده و تا پایان هفته جمع بندی نهایی استان به متقاضایان اعلام خواهد شد که تا اوایل هفته آینده ثبت نام‌ها و واگذاری‌ انجام شود.

عباس زاده ادامه داد: تسهیلات نهضت ملی مسکن امتیازی است که متقاضیان بعد از دریافت وام الزام ساخت دارند لذا برای افرادی که واجد شرایط هستند بانک عامل مشخص می‌شود اما اجباری در استفاده از تسهیلات نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه واحدها در استان به صورت ویلایی (یک طبقه حیاط دار) احداث می‌شود افراد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاییان می‌توانند از وام ۳۵۰ میلیون تومانی پنج درصد هم استفاده کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: وقتی افراد به بانک معرفی می‌شوند ممکن است انگیزه استفاده از تسهیلات را نداشته باشند لذا در سه نوبت پیامک دعوت انعقاد قرارداد ارسال می‌شود و بعد از ۴۵ روز مراجعه نکردن به معنای انصراف از دریافت تسهیلات تلقی خواهد شد.

وی عنوان کرد: وام ۳۵۰ میلیون تومانی سهمیه کشوری است که فعلا سقفی برای آن نداریم و اگر بتوانیم روستاها و ۲۶ شهر زیر ۲۵ هزار نفر استان را اعلام کنیم اکثر متقاضیان می‌توانند از این مشوق با مراجعه به بنیاد مسکن و معرفی به بانک‌ها استفاده کنند.

عباس زاده گفت: خودمالکی نیز بخشی از تامین مسکن در طرح نهضت ملی مسکن است که بانک‌ها باید تعهد پرداخت تسهیلات را داشته باشند و بخشی عمده ای پرداخت و برای مابقی قرار شده تصمیماتی برای مجاب یا جابه‌جا کردن بانک‌ها اتخاذ شود.

همزمان با آغاز به‌ کار دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ و ابلاغ قانون "جهش تولید مسکن" با دستور رئیس جمهور از مهر همان سال ثبت‌نام طرح "نهضت ملی مسکن" در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن آغاز شد که براساس آخرین آمار در خراسان جنوبی تاکنون ۱۲۳ هزار و ۷۳۶ نفر در این طرح ثبت‌ نام کردند و از این تعداد حدود ۴۳ هزار نفر تایید نهایی شده‌اند.

بر مبنای طرح "نهضت ملی مسکن" و قانون "جهش تولید مسکن" مصوب مجلس شورای اسلامی، مقرر شد دولت در چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی را در سراسر کشور احداث کند و در استان خراسان جنوبی تامین زمین برای ۶۰ هزار و ۹۷۸ واحد انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha