۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85488494
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اصلاح ۷۰۰ درخت گردوی دامغان برای مقابله با سرمازدگی در حال اجرا است

سمنان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: اصلاح باغ‌های گردو از طریق سرشاخه‌کاری به منظور جلوگیری از سرمازدگی دیررس در حال انجام است و امسال اجرای این طرح برای ۷۰۰ اصله درخت هدفگذاری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر امامیون روز شنبه به رسانه ها ابراز کرد: اصلاح باغ‌های گردو و یکسان‌سازی ارقام عملیات سرشاخه‌کاری در شهرستان دامغان با هدف ایجاد دیرگلی و حفاظت از سرمای دیررس بهاره در حال اجرا است.

وی با تاکید بر حفاظت از باغ‌ها برای جلوگیری از خسارت باغداران دامغانی، گفت: هدف از اجرای طرح اصلاح باغ‌ها، کاهش میزان خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره درختان، افزایش محصول، یکنواختی محصول و ارتقای کیفی محصولات تولیدی است.

وی با بیان اینکه هر ساله سرمای دیررس بهاره باعث خسارت به باغ‌های گردوی این شهرستان شده است، گفت: این سرمای دیررس به محصولات باغی صدمه وارد می‌کند و اقدامات اصلاحی در باغ‌ ها با هدف جلوگیری از این سرمای دیررس انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: این طرح از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا کنون در سطح ۹۰۰ اصله سرشاخه کاری اجرا شد و امسال این عملیات در سطح ۷۰۰ اصله در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این برنامه تلاش شده با همکاری مراکز پژوهشی و گروه‌های خبره‌ کاری پیوندک‌های گواهی شده تامین و برخی از باغ های گردو اصلاح شود.

وی اضافه کرد: دامغان ۵۴۰ هکتار باغ گردو در مناطق امیرآباد و رودبار دارد که اکثر باغ ها سنتی و با ژنوتیپ‌های محلی و بذری است.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی از باغداران برای اجرای طرح اصلاح باغ‌ها گفت: امسال ۷۰۰ میلیون ریال یارانه بلاعوض در این زمینه به بهره‌برداران پرداخت شد.

وضعیت توسعه باغ‌های گردو در استان سمنان

سطح زیر کشت گردو در استان سمنان حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار و میزان محصول آن به دلیل سرمازدگی و خسارت در سال‌ها مختلف متفاوت است، اما حدود پنج هزارتن برآورد می‌شود.

اصلاح ۷۰۰ درخت گردوی دامغان برای مقابله با سرمازدگی در حال اجرا است

بیشتر ارقام گردوی کشت شده در باغ‌های استان سمنان ارقام بومی شهمیرزاد است و کشت ارقام پیوندی دیرگل نیز در استان توسعه یافته است.

طی سال های گذشته در استان سمنان کشت ۶ رقم پیوندی ارقام تجاری پکان یا گردوی گرمسیری برای تعیین سازگاری و به عنوان یک الگوی کشت جدید برای مناطق گرمسیری در دستور کار قرار گرفته است.«پکان» مانند گردو یک محصول خشکباری و ارقام پیوندی مربوطه محسوب می شود.

پرورش درخت گردو پکان به طور قطع به سودآوری اقتصادی باغداران کمک خواهد کرد زیرا یکی از ارقام بسیار با کیفیت گردو است که مغزی بسیار چرب و خوش طعم دارد.

گردوی پکان نژادی است که نیاز سرمایی آن پایین است و در مناطقی که آب و هوای گرمی دارند یا به اصطلاح گرمسیر هستند، رشد بسیار خوبی خواهد داشت و محصولی مناسب و با کیفیت بالایی تولید خواهد کرد.

علت محبوبیت نهال گردو پکان به این دلیل است که در مناطق گرمسیر معمولا مغز گردوها پوک می شود و برگ و محصول درخت می سوزد، اما در این نژاد گیاه نتیجه مطلوب است.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha