۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85488420
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای نیوزویک: توجه چین و روسیه به ذخایر اورانیوم قزاقستان

تهران-ایرنا- هفته نامه نیوزویک مدعی شد قزاقستان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده اورانیوم جهان و منبع اصلی تامین انرژی هسته‌ای آمریکا به‌تازگی مورد توجه روسیه و چین قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این هفته‌نامه آمریکایی در مطلبی با عنوان «سلطه روسیه و چین بر عرضه انرژی هسته ای جهان» با استناد بر گزارش انجمن هسته ای جهان نوشت: تولید عنصر رادیواکتیو در قزاقستان- کشور آسیای مرکزی- از حدود ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۹ میلادی به حدود ۴۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

نیوزویک مدعی شد، ذخایر گسترده اورانیوم قزاقستان، توجه چین را که به سرعت در حال گسترش ظرفیت هسته ای خود برای اهداف نظامی و انرژی است، به خود جلب کرده است.

این رسانه همچنین مدعی شد که مقامات آمریکایی مظنون هستند به اینکه قزاقستان به عنوان یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی (سابق) همچنین به مسیری جایگزین برای کالاهای تحریم شده به مقصد روسیه تبدیل شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا ماه جاری میلادی، یک شرکت روسی فعال در قزاقستان را تحریم کرد. واشنگتن مدعی است که چنین فعالیت های تجاری می تواند پایگاه صنعتی نظامی مسکو و جنگ این کشور در اوکراین را تقویت کند.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که قزاقستان یک چهارم از واردات اورانیوم آمریکا را در سال گذشته تشکیل می داد و بعد از کانادا، دومین تامین کننده اصلی اورانیوم آمریکا بوده است.

روسیه سال گذشته سومین منبع تامین کننده بزرگ اورانیوم آمریکا بود و ۱۲ درصد از واردات این کشور را تشکیل می داد اما دولت جو بایدن هفته گذشته، واردات اورانیوم آمریکا از روسیه برای تامین سوخت را در تلاش برای افزایش تولید سوخت هسته ای در داخل منع کرد.

کریس ویفر مدیر عامل شرکت مستقل مشاوره اقتصادی و تجاری مکرو ادوایزری (Macro-Advisory) در مصاحبه با نیوزویک گفت: چین و روسیه در توافقات تولید و اکتشاف اورانیوم با قزاقستان، از آمریکا و اتحادیه اروپا جلوتر هستند.

ویفر افزود: یکی دیگر از دردسرهای واشنگتن این است که «اگر چه قزاقستان تاکنون بزرگترین تولید کننده اورانیوم جهان بوده و می تواند تولیدات خود را افزایش دهد، اما این کشور فاقد ظرفیت پردازش این محصول است و همه اورانیوم تولیدی آن در روسیه پردازش می شود».

نیوزویک در بخشی از گزارش خود مدعی شد که «چین که در مسیر پیشی گرفتن از آمریکا به عنوان بزرگترین تولید کننده انرژی هسته ای قرار دارد، اشتهای زیادی برای این منبع دارد و همچنین درصدد است با ساخت ۱۵۰ راکتور تا سال ۲۰۳۵ ظرفیت هسته ای خود را دو برابر کند. این در حالی است که نهادهای روسی بیش از ۲۲ درصد از تولید سالانه و یک چهارم ذخایر اورانیوم قزاقستان را کنترل می کنند».

نیوزویک در ادامه مدعی وجود فساد و معاملات مخفیانه بین فعالان صنعت معدن محلی قزاقستان و نهادهای روسی و چین شد و افزود: روزنامه اکسپرس به نقل از منابعی گزارش داد که شرکت هایی مانند آئورا مینرال گروپ (Aurora Minerals Group) تحت کنترل سرمایه گذاران روسی قرار دارند.

این شرکت که توسط کارمندان سابق دولتی تأسیس شده است، مدعی است که یک «ارائه‌دهنده زنجیره کاملی از خدمات اکتشاف معدنی» است.

منابع اکسپرس ادعا کردند که این شرکت بدون مجوز فعالیت معدنی را انجام داده و میلیون ها دلار از فروش اورانیوم کسب درآمد کرده است.

شرکت آئورا با تکذیب چنین اتهاماتی گفته است که این گروه تجاری همواره فعالیت های خود را بر اساس بالاترین استانداردهای حاکمیت شرکتی و پیروی از دستورات انجام داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha