۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85488333
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چشم‌نوازی نوبرانه‌های گران در بازار خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- میوه های نوبرانه بهاری محصولات باغی خراسان شمالی در این روزها وارد بازار شده، اگرچه گران است ولی بازار گرمی دارند.

به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید و اولین میوه های نوبرانی محصول خود استان از اوایل خردادماه وارد استان می شود.

سردرختی های پیشرس هلوی ۶۰ روزه و گوجه سبز از جمله اولین میوه هایی هستند که از باغ های این خطه وارد بازار استان و سایر استان ها می شود.

رصدی بر میوه فروشی‌های بازار بجنورد نشان می‌دهد که میوه‌های نوبرانه بهاری با وجود وفور اما همچنان ساز ناکوکی با بازار دارد و در گرانی همچنان یکه تازی می‌کند و آنچه که مشهود است این دلالان هستند که در این بازار جولان می دهند و عامل گرانی میوه هستند.

چشم‌نوازی نوبرانه‌های گران در بازار خراسان‌شمالی

آغاز برداشت هلو

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از آغاز برداشت هلو از سطح باغ های این استان خبر داد و گفت: برداشت این محصول از اوایل خردادماه جاری در این استان آغاز شده است.

صفدر صفدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ سطح زیر کشت هلو در استان حدود ۲ هزار هکتار است که از این سطح هزار و ۵۰۰ هکتار بارده و پیش بینی می شود از باغ‌های این استان ۲۵ هزار تن محصول برداشت شود.

وی عملکرد هلو در باغ‌های استان را به ازای هر هکتار حدود چهار تن دانست و ادامه داد: باغدارانی که از نهال های پایه های رویشی استفاده کرده‌اند، عملکرد را به ۱۸ تا ۲۰ تن نیز رسانده‌اند.

سطح زیر کشت هلو در استان حدود ۲ هزار هکتار است که از این سطح ۲۵ هزار تن محصول برداشت می شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این محصول در مناطق مختلف استان تولید می شود و شهرستان سملقان بیشترین سطح زیر کشت و تولید هلو استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در سال گذشته نیز همین حدود محصول از سطح باغ های این استان برداشت شده بود.

صفدری تصریح کرد: در سال های اخیر ارقام جدید هلو که نسبت به خشکی و کم آبی، بیماری ها و آفات مقاوم تر هستند و همچنین پرمحصول وارد استان شده و باعث تولید چشمگیر در این خطه شده است.

وی گفت: شبکه تعاون روستایی استان با همکاری اتحادیه سراسری باغداران کشور و مدیریت سازمان میادین میوه و تره بار تهران سه مرکز خرید توافقی در شهر شهرآوا، قاضی و روستای شیرآباد راه اندازی و بعد از خرید محصول را به تهران حمل می کرد.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح کوتاه کردن دست دلالان، کمک به تولیدکننده و حمایت از مصرف کننده بود که قیمت هر یک کیلوگرم هلو ۱۶۰ هزار ریال خرید شد.

چشم‌نوازی نوبرانه‌های گران در بازار خراسان‌شمالی

خودنمایی گوجه سبز محلی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: برداشت گوجه سبز جزو نخستین میوه نوبرانه از سطح ۲۵۰ هکتار از باغ‌های استان آغاز شد.

وی اظهار کرد: در هر هکتار از باغ های گوجه سبز استان ۲ و نیم تن محصول برداشت و در مجموع پیش بینی می شود که امسال باغ‌داران ۶۵۰ تن گوجه سبز برداشت کنند.

صفدری افزود: گوجه سبز به عنوان محصول نوبرانه ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد و کشاورزان برای رسیدن به بازده سود مناسب نسبت به کشت این محصول اقدام کنند.

قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز در بازار خراسان شمالی با توجه به نوع رقم آن بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال در بازار به فروش می رسد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز با توجه به نوع رقم آن بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال در بازار به فروش می رسد و رقم شهریاری آن از کیفیت و ارزش اقتصادی بالاتری برخوردار است.

وی ادامه داد: باغات روستاهای مانه، سملقان و اسفراین بعنوان مرکز برداشت گوجه سبز در خراسان شمالی شناخته می شود و همواره در فصل بهار نیاز بازار استان را تامین می کنند.

صفدری یادآور شد: میوه های نوبرانه گوجه سبز، بادام، هلو، شلیل، گیلاس و انگور امسال از گلخانه های استان برداشت شد.

به گزارش ایرنا، گستره باغ های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود و سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی در این استان تولید می شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیونی این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha