مرحله ششم انتخابات مجلس هند؛ وزیر امورخارجه هند نخستین رای‌دهنده

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه هند با آغاز ششمین مرحله از انتخابات مجلس هند، عکسی از خود منتشر کرد، نوشت: برای دموکراسی نخستین رای را به صندوق انداختم.

به گزارش روز شنبه ایرنا، با آغاز مرحله ششم انتخابات سراسری مجلس عوام هند این انتخابات به مرحله ماقبل پایانی خود رسیده است و رأی دهندگان از هشت ایالت و قلمروهای اتحادیه تحت حاکمیت فدرال آماده تصمیم گیری درباره سرنوشت ۸۸۹ نامزد هستند.

در میان برخی از نامزدهای برجسته، کانایا کومار، رهبر سابق فعالان دانشجویی و منتقد سرسخت نخست وزیر هند نارندرا مودی، در حال به چالش کشیدن مانوج تیواری، نماینده حاضر در مجلس، بازیگر و خواننده سینمای منطقه بوجپوری زبان در حوزه انتخابیه شمال شرق دهلی است، در حالی که درمندرا پرادان وزیر آموزش و پرورش به دنبال ورود به لوک سبها، مجلس عوام پارلمان هند، از سام‌بال‌پور در ایالت شرقی اودیشاست.

رای دهندگان در مرحله ششم، برای انتخاب صاحبان هر هفت کرسی در منطقه پایتخت هند، که پایگاه اصلی حزب حاکم محلی عام آدمی (Aam Aadmi (AAP)) است، به پای صندوق رای می‌روند.

ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند (INDIA)، به رهبری حزب اصلی مخالفان حزب حاکم، حزب کنگره ملی، قول داده است که به مشکلات اقتصادی و عدم ایجاد اشتغال رسیدگی کند زیرا هدف آن به چالش کشیدن سلطه انتخاباتی اتحاد ملی دمکراتیک (NDA) به رهبری حزب بهارتیا جنتا است.

چه کسانی در مرحله ششم رای می دهند؟

رای دهندگان ثبت نام شده در شش ایالت زیر و دو منطقه اتحادیه رای خود را برای ۵۸ کرسی به صندوق خواهند انداخت:

هاریانا: همه ۱۰ حوزه انتخابیه

جرکند: چهار حوزه از ۱۴ حوزه انتخابیه

اودیشا: شش حوزه از ۲۱ حوزه انتخابیه

اوتار پرادش: ۱۴ حوزه از ۸۰ حوزه انتخابیه

بیهار: هشت حوزه از ۴۰ حوزه انتخابیه

بنگال غربی: هشت حوزه از ۴۲ حوزه انتخابیه

دهلی: هر هفت حوزه انتخابیه منطقه پایتخت

جامو و کشمیر: یکی از پنج حوزه انتخابیه اتحادیه که در آن رای گیری از فاز ۳ به فاز ۶ به دلیل شرایط آب و هوایی به تعویق افتاد.

مهمترین بخش این مرحله از انتخابات، انتخابات دهلی نو است که با حمله شدید آرویند کجریوال، نخست‌وزیر ایالتی محبوب منطقه، پس از رهایی از زندان به قید وثیقه در یک پرونده فساد مالی، سخت شده است. او حزب حاکم را متهم کرده است که از سازمان های تحقیقاتی برای متهم کردنش استفاده می کند. تعدادی از رهبران احزاب مخالف یا زندانی شده اند یا با پرونده های فساد روبرو هستند. حزب عام آدمی به ریاست کجریوال با حزب کنگره متحد شده است تا هفت کرسی دهلی را در اختیار بگیرد.

مرحله هفتم و نهایی انتخابات اول ژوئن برگزار می شود. شمارش آرا در تاریخ ۴ ژوئن انجام می شود و نتایج احتمالاً در همان روز اعلام خواهد شد.

پنج مرحله اول انتخابات لوک سبها سرنوشت ۴۲۹ نماینده مجلس را تعیین کرده است.

تاکنون، رای‌گیری برای همه کرسی های ایالت های تامیل نادو، کرالا، مگالایا، آندرا پرادش، آسام، مانی‌پور، کارناتاکا، میزورام، آروناچال پرادش، تلانگانا، ناگالند، اوتراکند، چاتیسگر، گوا، گجرات، سیکیم، راجستان،تریپورا و قلمروهای اتحادیه جزایر آندامان و نیکوبار؛ دادرا و ناگار هاولی، دامن و دیو، لاداخ، لاکشادویپ و پودچری، پایان یافته است.

سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند، با انتشار عکسی به عنوان نخستین رای دهنده مرد در منطقه دهلی‌نو، نوشت: من نخستین رای را برای دموکراسی هند ثبت کردم.

به گزارش ایرنا، رای گیری در انتخابات سراسری مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا از ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) آغاز شده است.

حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امیدوار است که اکثریت پارلمانی لازم را به دست آورد، این در حالی است که انتقادهایی مبنی بر تضعیف دموکراسی در هند از زمان به قدرت رسیدن این حزب در ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است.

انتخابات هند با بیش از ۹۶۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، بزرگترین تمرین دموکراتیک در جهان خوانده می‌شود.

‌نامزدهای این انتخابات برای ۵۴۳ کرسی و در هفت مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند و شمارش آرا در ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) پس از رای‌گیری در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت)، ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت)، ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت)، ۲۵ می (۵ خرداد) و اول ژوئن (۱۲ خرداد) صورت می‌گیرد.

سن رای دادن ۱۸ سال است و نامزدها باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha