۱۸ هزار کیلووات برق خورشیدی در قم تولید می‌شود

قم - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم، گفت: مجموع ظرفیت نامی نیروگاه‌های خورشیدی در این استان ۱۸ هزار کیلووات است.

یوسف صادقی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: نیروگاه‌های بزرگ ۱۰ هزار کیلوواتی و پنج هزارکیلوواتی قم، ۲ نیروگاه اصلی خورشیدی استان قم است.

وی تصریح کرد: علاوه بر سقف منازل و پارکینگ در سوله‌های صنعتی و مزارع کشاورزی نیز قابل‌نصب و راه‌اندازی است.

وی اظهار داشت: استان قم با دارابودن سالانه نزدیک به ۳۰۰ روز آفتابی از ظرفیت اقلیمی و طبیعی مساعدی جهت تولید برق خورشیدی برخوردار است.

صادقی با بیان اینکه هزینه راه‌اندازی پنل خورشیدی با ظرفیت تولید پنج کیلووات برق در منازل مسکونی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است، گفت: نصب پنل خورشیدی به‌غیراز نصب اولیه هزینه خاصی ندارد.

وی عنوان کرد: فروش برق تولید شده در این پنل‌های خورشیدی طی یک بازده زمانی مشخص هزینه‌های اولیه را جبران و برای سرمایه‌گذاران مقرون‌به‌صرفه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم با بیان اینکه نصب، راه‌اندازی و اتصال به شبکه این پنل‌ها از طریق شرکت توزیع نیروی برق انجام می‌گیرد، افزود: در سطح روستاهای استان ۴۶ سامانه پنل خورشیدی نصب شده‌است.

در سطح استان قم ۶۲۰ هزار مشترک برق وجود دارد که از این‌ بین ۵۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی است که ۸۰ درصد مجموع مشترکان را شامل می‌شود. هفت هزار مشترک بخش صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب حدود ۳۰ و ۱۵ درصد از ظرفیت برق این استان را مصرف می‌کنند. ۱۵ درصد برق قم نیز در سایر مصارف مصرف می‌شود.

قم چهارهزار کیلومتر شبکه فشارضعیف و چهارهزار کیلومتر نیز شبکه فشار متوسط اجرا شده است، همچنین یک‌هزار ترانس زمینی به همراه ۹ هزار ترانس هوایی برق نیز در سطح استان قم با پیک‌بار حدود هزار و ۲۰۰ مگاوات نصب گردیده‌است.

۱۳ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۴ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha