مطالعات طرح های آبخیزداری در۲۰ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور انجام شد

یاسوج - ایرنا معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: مطالعه طرح های آبخیزداری در حدود 20 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی در سراسر کشور و بر اساس برنامه هفتم توسعه انجام شده است.

به گزارش ایرنا،عباسعلی نوبخت روز شنبه در بازدید از فعالیت های آبخیزداری منطقه کُهوا در مجاورت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد افزود: ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه مناطق مختلف کشور در قلمرو فرسایش آبی قرار دارد.

وی بیان کرد: تاکنون از ۴۰ هزار رشته قناتی که در کشور وجود دارد، برای بیش از ۱۰ هزار رشته آن با همکاری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، فعالیت های آبخیزداری انجام شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: اجرای این طرح ها باعث شده سطح ایستایی آب چاه ها و حتی قنوات افزایش یافته و مهاجرت معکوس به سمت روستاها صورت گیرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها افزون بر رونق بخش کشاورزی و باغداری، موجب افزایش ذخیره آب، تقویت سفره‌های زیرزمینی و کاهش سرعت تخریب های سیلاب و کنترل دبی آب رودخانه، قنات و چشمه‌ها می شود.

وی تاکید کرد: همچنین با انجام اصولی و به موقع فعالیت های آبخیزداری می توان بخش عمده ای از مشکلات آبی کشور را حل کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابراز کرد: این سازمان مصمم است در یک برنامه ۱۰ ساله که همه برش های استانی آن آماده شده همه فعالیت های اجرایی مورد نیاز در خصوص آبخیزداری را انجام دهد.

نوبخت ابرازامیدواری کرد: این سازمان تمام اهدافی را که برای امنیت زیستی در اجرای پروژه های مختلف منابع طبیعی در کشور دنبال می کند را به کمک مردم برای حفظ طبیعت و امنیت زیستی عملیاتی کند.

وی در مورد فعالیت های آبخیزداری منطقه کُهوا در شهرستان بویراحمد نیز گفت: در این حوضه آبخیز که حدود ۲۶ هزار هکتار است، ۱۲ سازه آبخیزداری احداث شده است.

نوبخت عنوان کرد: با توجه به اینکه حوضه آبخیز مذکور شهری است نقش بسیار مهمی در مهار سیلاب و جلوگیری از خسارت سیل به مناطق پایین دست از جمله شهر یاسوج دارد.

آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha