سرانجام طرح ۹ ساله پل چهارم بشار و ۴۰ ساله ۴۵ متری یاسوج؟

یاسوج- ایرنا- پل چهارم بشار یاسوج و پروژه ۴۵ متری آیت‌الله ملک‌حسینی ۲ پروژه مهم در کاهش ترافیک شهر یاسوج هستند؛ اما پروژه پل چهارم بشار یاسوج هنوز پس از ۹ سال در پیچ‌وخم وعده‌ها مانده و پروژه ۴۰ ساله ۴۵ متری آیت‌الله ملک‌حسینی هم راکد مانده است.

به گزارش ایرنا، پایتخت طبیعت ایران و مهاجر پذیر یاسوج در حالی با معضل جدی و چالش رو به رشد گره ترافیکی به عنوان یک عامل نارضایتی شهروندان دست و پنجه نرم می کند که به نظر می رسد عملیات اجرایی پروژه های تحول زایی همچون پل چهارم بشار یاسوج و طرح ۴۵ متری آیت الله ملک حسینی که در کاهش ترافیک موثرند، در هاله فراموشی به سر می برند.

گره های ترافیکی سبب نارضایتی عمومی و گلایه های شهروندان شده است، در این میان اگرچه می توان ارتقا و افزایش سطح فرهنگ عمومی و فرهنگ رانندگی شهروندان را یکی از شاخص ها و فاکتورهای اساسی در باز شدن گره ترافیکی شهرها قلمداد کرد اما جای اجرا و تکمیل پروژه های شاخص خالی است.

افزایش گره ترافیکی در سطح شهر یاسوج به ویژه ساعات ورود و خروج دانش آموزان و کارمندان از محیط کار، شهروندان را سردرگم کرده است با این وجود، افتتاح پروژه های موثر در کاهش ترافیک در پیچ و خم وعده ها مانده است.

جولان خودروهای تک سرنشین در سطح شهر، نبود و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، اوج تردد در ساعات اولیه صبح، ظهر و عصر همزمان با شروع و اتمام فعالیت مدارس و دیگر بهانه‌ها برای آمد و رفت خودروها در مسیرهای اصلی باعث شده تا معضل ترافیک روز به روز وخیم‌تر شود.

بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که پروژه ۴۵ متری آیت الله ملک حسینی به طور کامل تعطیل و عملیات تکمیل پل چهارم بشار یاسوج نیز به کندی پیش می رود.

طبق اعلام معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست هفته گذشته شورای ترافیک استان، سال گذشته ۷۳۰ میلیارد ریال پول به شهرداری یاسوج تزریق شده است که باید این پول صرف مسائل عمرانی شهر شود؛ اما به‌واقع نمی‌بینیم.

سرانجام طرح ۹ ساله پل چهارم بشار و ۴۰ ساله ۴۵ متری یاسوج؟

پل چهارم بشار یاسوج در پیچ و خم وعده ها

پل چهارم بشار (پل سردار شهید نورالله یزدان‌پناه) در سال ۹۴ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور کلنگ‌زنی شد؛ اما عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

طبق اعلام شهردار وقت (نستهن مقدم) قرار بود این پل تا پایان تیر ۹۸ به بهره‌برداری برسد که این مهم محقق نشد و دوباره وعده افتتاح آن در مردادماه سال ۱۴۰۰ داده شد که آن هم محقق نشد.

سوم شهریورماه ۱۴۰۲ معاون فنی و عمرانی شهرداری یاسوج گفته بود که در صورت تزریق اعتبارات، پل چهارم "بِشار" یاسوج ظرف ۳٠ روز آینده یعنی مهرماه ۱۴۰۲ زیر بار ترافیک می‌رود؛ اما این وعده هم تحقق نیافت.

شهردار فعلی یاسوج نیز این چندمین بار است که وعده افتتاح پل چهارم بشار را داده است به گونه ای که قرار بود پیش از نوروز امسال افتتاح شود اما هنوز خبری از افتتاح آن نیست.

شهردار یاسوج در خصوص پل چهارم بشار یاسوج، بیان کرد: پل چهارم در حال انجام عملیات تکمیل است.

کیوان آشنا افزود: پیمانکار قول تحویل این پل تا اسفندماه سال ۱۴۰۲، را بنا بر تعهدات انجام شده داده بود و اتمام پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در خرید برای پیمانکار پیش آمد، تا ۲۰ روز دیگر و در آخر فروردین این پل تحویل داده خواهد شد.

سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به پروژه پل چهارم بشار اختصاص یافت، سال ۱۴۰۱ هم علی‌رغم اینکه یاسوج شهر نفتی نبود از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد و طبق اعلام حوزه عمرانی استانداری، پیمانکار پل چهارم بیشترین پول را دریافت کرده و این در حالی است که نبود پول بهانه طولانی‌شدن بهره‌برداری از این پل مطرح شده است.

باتوجه‌به ضرورت تکمیل این طرح زیرساختی در مرکز استان، این پل در سفرهای شهید جمهور به استان ویژه دیده شد.

اما گویا دغدغه شهید جمهور برای اتمام این پروژه نادیده گرفته شده است و این پروژه همچنان خاک می خورد.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرده است که تکمیل پل های مهم شهر یاسوج در سفر نخست و دوم رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و اعتبارات خوبی به آن تزریق شده است.

سرانجام طرح ۹ ساله پل چهارم بشار و ۴۰ ساله ۴۵ متری یاسوج؟

تاکید بر تکمیل پروژه ۴۵ متری آیت الله ملک حسینی

پیش تر از سوی معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده بود که پروژه ۴۵ متری آیت الله ملک حسینی اعتبار دارد اما جای سوال اینجاست چرا با وجود اعتبار این پروژه مهم تعطبل است.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از پروژه‌های مهم که تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهر یاسوج دارد، ۴۵ متری آیت‌الله ملک‌حسینی است.

علی محمد روستا افزود: این پروژه معارضاتی دارد که قرار است جلسه‌ای با حضور مالکین برگزار کنیم و تدبیری برای رفع معارضین اندیشیده شود.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری یاسوج قرار است که از سمت بلکو شروع به کار بکند که هر چه سریعتر این پروژه مهم به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایرنا، امروزه برخی خیابان‌ها ظرفیت حجم انبوه خودروهای شخصی را ندارند، مسیرهای منتهی به مرکز شهر فاقد دوربرگردان هستند و دسترسی از مسیرهای فرعی نیز محدود بوده تا معضل ترافیک را افزایش بدهد.

مردم از این شرایط پایدار ترافیکی خیابان‌های سطح شهر ناراضی هستند و توقع دارند مسوولان مربوطه راهکارهای لازم را به سرعت اجرایی کنند.

شهر زیبای یاسوج معروف به طبیعت ایران و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که جاذبه های منحصر بفرد طبیعی را در خود جای داده ، نیازمند تقویت زیرساخت های لازم و تحول اساسی در مدیریت شهری است.کمبود های زیرساخت های حوزه ترافیک در چهره شهر های استان به ویژه مرکز استان به راحتی هویداست.

نبود وسایل حمل و نقل عمومی، نداشتن خط کشی مناسب خیابان ها، نبود زیر گذر و رو گذر، کم بودن پل عابر پیاده، چراغ های راهنمایی و رانندگی قدیمی و غیر استاندارد همه و همه دست به دست هم داده اند تا فقیر ترین استان از لحاظ زیرساخت های ترافیکی تعریف شویم.

شهر یاسوج در آینده نزدیک به لحاظ ترافیکی با توجه به مهاجر پذیری آن و گردشگر پذیری اش با مشکل جدی روبه رو خواهد شد و ترافیک آن دو برابر می شود که در این باره باید تدبیری اساسی اندیشیده شود البته افتتاح پل چهارم بشار در آینده نزدیک تا حد زیادی از حجم ترافیک این شهر می کاهد.

در مجموع ترافیک شهر یاسوج با گذشت نیم قرن قدمت به یک پازل حل نشدنی تبدیل شده و رفع این معضل بزرگ شهری در حد وعده و وعید مدیران مغفول مانده است و امید می‌رود مسوولان اجرایی هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha