۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85488164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت اختصاص کود یارانه ای به باغستان های کهگیلویه وبویراحمد

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۹
کد خبر: 85488164
فرزانه شریفی
ضرورت اختصاص کود یارانه ای به باغستان های کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا - اختصاص کود یارانه ای به باغداران کهگیلویه وبویراحمد به عنوان یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده محصولات نیاز ضروری برای رونق تولید میوه در این استان است.

به گزارش ایرنا،از آنجا که براساس طرح الگوی کشت هم اکنون کودبا قیمت یارانه ای تنها به محصولات زراعی این استان اختصاص می یابد بهره برداران میوه در کهگیلویه و بویراحمد انتظار دارند تا با پیش بینی این نهاده کشاورزی به نرخ دولتی گامی ارزنده برای کمک به بهبود درآمد آنان برداشته شود.

سالیانه ۳۰۰ هزار تن میوه از انواع پرتقال،نارنگی،لیموشیرین،لیموترش،نارنج،انار،انگور،گیلاس،هلو،سیب،آلبالو،زردآلو،گردو در بیش از ۴۰ هزار هکتار از باغستان های کهگیلویه وبویراحمد تولید می شود محصولاتی که در صورت اختصاص کود با قیمت دولتی می تواند زمینه تولید میوه های سالم و خوش آب و رنگ تری در استان را فراهم می شود.

در زمان حاضر بیشتر باغداران استان به علت گران بودن نهاده کشاورزی کود مجبور هستند از کودهای ازته به عنوان یکی از ارزان ترین نوع کودهای موجود در بازار استفاده کنند اما در صورت حمایت دولت این تولیدکنندگان می توانند با بکارگیری کودهای پتاسه یا فسفاته محصولات بازارپسندتری تولید کنند.

اگرچه دولت در سال های اخیر با پیش بینی نهاده کشاورزی کود و افزایش زیرساخت های ذخیره به تامین این نهاده کشاورزی در کهگیلیویه و بویراحمد کمک بزرگی به زراعت کاران کرده است اما تخصیص سهمیه این نهاده کشاورزی به باغ ها تکمیل کننده اقدام های مذکور است.

مصرف کدام کودها در کهگیلویه و بویراحمد رواج دارد

کارشناس شرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: اکنون بیشترین مصرف کود کشاورزان استان از نوع اوره است که ارزان ترین کود های موجود در بازار است.

ضرورت اختصاص کود یارانه ای به باغستان های کهگیلویه وبویراحمد

بشارت جعفری افزود: کود ازته تنها به رشد گیاه کمک می کند اما کودهای پتاسه و فسفاته ضمن کمک به رشد محصولات به تولیداتی سالم (به دور از آفت و بیماری) و همچنین خوش رنگ تر کمک می کند.

براساس نرخ های امسال قیمت هر کیسه کود ۵۰ کیلوگرمی با نرخ دولتی سوپر فسفات ساده سه میلیون و ۵۵ هزار ریال،سوپرفسفات تریبل هفت میلیون و ۱۵۰ هزار ریال،میکروبی فسفات سه میلیون و ۱۲۰ هزار ریال و دی آمونیوم فسفات هشت میلیون و ۶۰ هزار ریال،کلرور پتاسیم،هفت میلیون ۴۷۵ هزار ریال،سولفات پتاسیم هشت و ۱۲۵ هزار ریال و اوره یک میلیون و ۹۵۰ هزار ریال اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از هزینه کودهای یارانه ای اختصاص یافته برای کشاورزان کهگیلویه وبویراحمد از سوی دولت پرداخت می شود تاکید کرد: اختصاص سهمیه کود یارانه ای به باغ ها، کمک بزرگی به افزایش کیفیت محصولات تولیدی و بهبود درآمد باغداران می کند.

اختصاص کود براساس الگوی کشت

مدیرشرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این خصوص با اشاره به اینکه براساس طرح الگوی کود یارانه ای به محصولات اولویت دار هر استان اختصاص یابد می گوید: در زمان حاضر تنها به محصولات زراعی استان کود یارانه ای تعلق می گیرد.

علی لاهوتی عنوان کرد: تولیدات زراعی مانند گندم،ذرت،حبوبات، دانه های روغنی و جو از جمله محصولاتی هستند که در کهگیلویه و بویراحمد به آنان کود یارانه ای اختصاص یافته است.

لاهوتی تصریح کرد: برای اختصاص نهاده کشاورزی کود به هر استان نیاز به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تصویب در کمیته الگوی کشت استانی است.

وی عنوان کرد: شرکت حمایتی جهاد کشاورزی استان با توجه به اینکه بخشی از کود های فسفاته و پتاسه استان هر ساله جذب نمی شود آمادگی تامین آن را برای باغ ها دارد.

لاهوتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۵ درصد از سهمیه کودهای پتاسه و فسفاته در کهگیلویه و بویراحمد جذب نشده تاکید کرد:می توان از محل سهمیه کودهای یارانه ای اختصاص یافته به محصولات زراعی کود مورد نیاز باغستان های استان را هم تامین کرد.

مدیرشرکت حمایتی کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اهمیت اختصاص سهمیه نهاده های کشاورزی در افزایش کمی و کیفی میوه گفت: پیش بینی نهاده کشاورزی کود یارانه ای برای باغستان های استان ضرورت دارد.

ضرورت اختصاص کود یارانه ای به باغستان های کهگیلویه وبویراحمد

لاهوتی با یادآوری این نکته که برخی خانوارهای مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد درآمدشان برپایه فروش میوه استوار است تاکید کرد: اختصاص کود یارانه ای به باغ های کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار است و در صورت تصویب در کمیته استانی تحقق می یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص ضرورت اختصاص کود یارانه ای به سایر محصولات کشاورزی در استان تاکید کرد: تامین این نهاده کشاورزی برای محصولات باغی در استان ضرورت دارد.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی و بیش از ۴۰ هزار هکتار آن نیز باغستان است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه حدود یک میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha