شورای امنیت جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه و کشتار امدادگران را محکوم کرد

تهران- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل جمعه با تصویب قطعنامه‌ای «جلوگیری غیرقانونی از ارسال کمک‌های بشردوستانه» را قویا محکوم کرد و از همه کشورها خواست به پرسنل سازمان ملل و امدادگران در سراسر دنیا احترام گذاشته و از آنها حفاظت کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه توسط سوئیس ارائه شده بود و ۱۴ عضو شورای امنیت به آن رای مثبت دادند. روسیه نیز رای ممتنع داد.

در این قطعنامه به مناقشه خاصی اشاره نشده است اما بیش از هفت ماه بعد از حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تصویب شد که بنا بر گزارش سازمان ملل بیش از ۲۵۰ امدادگر در این جنگ کشته شده‌اند.

سازمان ملل درباره قحطی در نوار غزه هشدار داده و رژیم صهیونیستی نیز تحت فشار جهانی است تا اجازه دهد کمک‌های بیشتری به این باریکه ارسال شود.

«پاسکال بریسویل» نماینده و سفیر دائم سوئیس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: این قطعنامه درباره یک وضعیت خاص نیست بلکه در مورد تمام امدادگران در سراسر دنیاست.

«اوندینا بلوکار» معاون سفیر دائم اسلوونی در سازمان ملل گفت که از سال ۲۰۰۳ تاکنون دستکم ۲ هزار و ۴۹۱ امدادگر در سراسر دنیا کشته شده و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن دیگر نیز زخمی یا ربوده شده‌اند.

وی افزود: این آمار با توجه به مناقشات مسلحانه در غزه، سودان، اوکراین و مناطق دیگر هر ماه در حال افزایش است. این مساله غیرقابل‌توجیه است.

بسیاری از امدادگرانی که در غزه کشته شده‌اند از کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) بوده‌اند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفته که لازم است تحقیقاتی در این باره انجام شود.

رابرت وود معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که کشته شدن بیش از ۲۵۰ امدادگر در جنگ غزه «بیشتر از مناقشه دیگری در تاریخ سازمان ملل است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha