بلینکن خواستار بازگشایی گذرگاه رفح و جلوگیری از گسترش جنگ در خاورمیانه شد

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با همتای اسرائیلی خود بنی گانتس خواستار جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه، بازگشایی هر چه سریع‌تر گذرگاه رفح و حفاظت از غیرنظامیان و امدادگران در نوار غزه شد.

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه در بیانیه‌ای که در تارنمای این وزارتخانه منتشر شد، اعلام کرد که بلینکن و گانتس درباره تازه‌ترین تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس و آزادی «گروگان‌ها» (اسرا) و جلوگیری از گسترش مناقشه در منطقه گفت‌وگو کردند.

این بیانیه افزود: بلینکن همچنین بر موضع رئیس جمهوری آمریکا در مورد یک عملیات بزرگ در رفح و اهمیت افزایش سطح کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید کرد.

به گفته میلر، علاوه بر این، بلینکن درباره اهمیت گفت‌وگوهای اسرائیل و مصر برای بازگشایی هر چه زودتر گذرگاه رفح رایزنی کرد. وی بر لزوم حفاظت از غیرنظامی و امدادگران در غزه و کاهش تنش‌ها در کرانه باختری تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: وزیر خارجه ایالات متحده بر دیدگاه این کشور در مورد امنیت و صلح پایدار برای اسرائیل از طریق ادغام بیشتر در منطقه رایزنی و بر اهمیت امنیت اسرائیل در برنامه‌ریزی برای غزه‌ی پس از جنگ تاکید کرد.

این گفت‌وگو پس از آن انجام شد که قضات دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه به اسرائیل دستور دادند تا حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی از جمله جو بایدن رئیس جمهور و جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره مواضع واشنگتن در قبال حمله به رفح اعلام کرده‌اند: ما از یک عملیات زمینی بزرگ در رفح، حمایت نمی‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha