روابط با کشورهای همسایه در دولت شهید رئیسی توسعه یافت

قم- ایرنا - سفیر ایران در افغانستان با بیان این که در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم به فرماندهی رئیس جمهور فقید موفق بوده‌ایم گفت: در این دولت روابط با کشورهای همسایه توسعه پیدا کرد و چالش‌ها از بین رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن کاظمی قمی جمعه شب در آیین بزرگداشت شهیدان خدمت که از سوی مهاجران افغانستانی مقیم ایران در مسجد امام حسن عسکری‌(ع) قم برگزار شد، دستاوردهای رئیس جمهور فقید در عرصه سیاست خارجی را مورد توجه قرار داد و افزود: نخستین اولویت دیپلماسی آیت‌الله رئیسی توجه به کشورهای همسایه، منطقه و اسلامی بود.

وی دومین اولویت دولت آیت‌الله رئیسی را ورود اقتصاد مقاومتی به سیاست خارجی کشور دانست و اظهار کرد: جانمایی کردن موضوع هسته‌ای و برجام نیز دیگر اولویت دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

کاظمی قمی حمایت از جبهه مقاومت و محور مقاومت را نیز از دیگر مسائل اولویت‌دار در سیاست خارجی دولت شهید رئیسی عنوان کرد و افزود: اینکه هم زمان هم با دنیا تعامل می‌کنیم و هم در چارچوب مکتب عاشورایی از مظلومان حمایت کنیم کار ساده‌ای نیست‌.

وی تصریح کرد: حمایت از فلسطین به معنای حمایت از عدالت بین‌المللی است.

وی همچنین با بیان اینکه در دولت شهید آیت‌الله رئیسی با شرایط جدیدی در کشور افغانستان مواجه بودیم گفت: در این دولت، جمهوری اسلامی در تداوم حمایت از مردم مظلوم افغانستان باب تعامل را باز کرد.

کاظمی قمی گفت: شرایط امنیتی و اقتصادی و سیاست‌های تخریب‌کننده آمریکا از یک سو و وجود تروریسم و داعش نیز از سوی دیگر افغانستان را با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: سیاست‌های آمریکا در بی‌ثبات‌سازی و آماده کردن افغانستان برای مزاحمت همسایگان جدی است، ما باید از این مساله مراقبت کنیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود: امروز مهاجران افغانستانی برای سازندگی افغانستان مسئولیت مهمی را برعهده دارند.

وی گفت: هزینه رقابت‌های منطقه‌ای از جیب مردم مظلوم افغانستان پرداخت می‌شود، ما با چنین پدیده‌ای در افغانستان مواجه شده‌ایم، ولی مدیریت شد و باید مسیر را ادامه دهیم.

سفیر ایران در افغانستان در ادامه سخنان خود یادآور شد: عملیات وعده صادق صرفا یک رزمایش نظامی در برابر جبهه صهیونیسم نبود، بلکه یک مانور ایمانی بود.

کاظمی قمی با بیان این مطلب که رهبر معظم انقلاب پیش از عملیات وعده صادق از تنبیه صهیونیست‌ها سخن به میان آوردند گفت: آمریکایی‌ها بعد از همه تهدیدهایشان، گفتند به گونه‌ای عمل کنیم که مجبور به واکنش‌های جدید نشوند.

وی عملیات وعده صادق را یک حماسه بزرگ توصیف کرد و افزود: قدرت ایمانی بر قدرت مادی برتری دارد.

نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان همچنین خاطرنشان کرد: تکریم ایرانیان در دنیا یکی دیگر از اصول سیاست‌های خارجی دولت شهید آیت‌الله رئیسی است.

وی با یادآوری اینکه منطقه غرب آسیا از سال ۲۰۰۱ دچار جنگ‌های داخلی و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی شد، کودتاها شکل گرفت و خرابی‌ها و کشتارها به وجود آمد و این اتفاق‌ها محصول چالش‌های درون منطقه‌ای نیست گفت: وجود رژیم اِشغال‌گر قدس از جمله چالش‌هایی است که تا برطرف نشود، بی‌ثباتی، ناامنی، درگیری، تهدید و ترور نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: پشت سر همه جنایت‌های منطقه، دست خبیث آمریکا مشاهده می‌شود.

کاظمی قمی با بیان این مطلب که اکنون شاهد اُفول امپراطوری آمریکا در منطقه هستیم خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خسارت بزرگی به ما زدند و جنگ‌هایی را تحمیل کردند ولی در تمام طرح‌هایشان در کشورهای افغانستان و عراق و سوریه و لبنان شکست خوردند.

وی قدرت روزافزون جبهه مقاومت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در روزهای اخیر رهبران محور مقاومت در ایران اجتماع کردند، این محور در حال تبدیل شدن به یک قدرت است.

وی اضافه کرد: ایده امام راحل در سیاست خارجی مبنی بر اینکه اُمت اسلام باید به یک قطب قدرت جهانی تبدیل شود، در حال تحقق است.

این دیپلمات وزارت خارجه با بیان اینکه خاورمیانه جدیدی که آمریکا در چارچوب نظم نوین خود، به دنبال شکل‌گیری آن بود، فروریخت گفت: امروز آنچه مهم است این است که جهان اسلام در قطب‌بندی‌های آینده دنیا چه جایگاهی دارد.

کاظمی قمی با ذکر این نکته که شهید سردار سلیمانی در سال‌ ۲۰۱۱ و در دل آتش و خون گروه‌های مختلف مقاومت را در منطقه شکل داد گفت: این اقدام سرآغاز شکل‌گیری ارتش جهان اسلام برای اداره اسرائیل است.

وی با بیان اینکه در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور شهید، محور مقاومت قوی‌تر شد و امپراطوری رژیم صهیونیستی فرو ریخت گفت: تکریم و حمایت محرومان و مستضعفان نیز اوج گرفت.

وی ادامه داد: دولت رئیسی نشان داد که در عین اینکه می‌توان با دنیا گفتمان عزتمتدانه برقرار کرد، از محور مقاومت نیز پشتیبانی نمود.

کاظمی قمی همچنین با اشاره به شهید امیر عبداللهیان به عنوان یک وزیر خارجه مجاهد و فعال بیان کرد: این شهید بزرگوار وزیر امور خارجه بی ادعایی بود و در چارچوبی که رهبری ترسیم کرده بودند، عمل ‌می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha