یادواره شهدای خدمت و سرداران فتح خرمشهر در قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - یادواره شهدای خدمت، سرداران فتح خرمشهر و بیستمین سالگرد شهادت شهید مجید شبتاری عصر جمعه در محوطه مسجد بزرگ امام حسین(ع) شهر قشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این یادواره که با حضور جمعی از خانوادهای معظم شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم و مسوولان تحت عنوان "الی بیت المقدس روایت فتح خرمشهر تا فتح قدس" برگزار شد ۸۰ هنرمند یاد و خاطره شهدای عملیات بیت‌المقدس در سوم خرداد ۱۳۶۱ برای آزادسازی خرمشهر را گرامی داشتند.

در این مراسم که با حضور روایان دفاع مقدس، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و هنرمندی هنرمندان محله امام حسین(ع) شهر قشم ترتیب یافت، سه اپیزود نمایش «روایت گری زندگی نخستین شهید شهرستان قشم شهید خلیل عجم» ، «شهدای مدافع حرم در ارتباط با شهید امیر سیاوشی» و «غزه به تصویر کشیدن مظلومیت شهدای غزه» به نویسندگی علیرضا سرودی و کارگردانی کمیل جعفری اجرا شد.

این یادواره فرهنگی و هنری با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم، بسیج هنرمندان این شهرستان مرزی و حوزه مقاومت بسیج صاحب الزمان(عج) و پایگاه مقاومت امام حسین(ع) در قالب طرح تحول محله امام حسین(ع) نگین خلیج فارس برگزار شد.

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) ۱۱ آزاده و ۴۷ جانباز را تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بودند و یکی از آنها جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس، پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

شهید «حسن ذاکری» کوچک ترین شهید دوران دفاع مقدس و سردار شهید «غلامشاه ذاکری» از شهدای شاخص این جزیره هستند.

به گزارش ایرنا، بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه رئیس جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

همچنین فتح خرمشهر به عنوان یک حادثه تاریخی و سرنوشت‌ساز پایان‌بخش دوره اول جنگ است که با تجاوز عراق به ایران در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز شد و با آزادسازی مناطق اشغالی به پایان رسید.

در عملیات بیت‌المقدس، پنج هزار و ۳۸ کیلومترمربع از خاک کشورمان از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز - خرمشهر آزاد و علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج و همچنین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی نیز تامین امنیت شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha