لوکاشنکو: آمریکا مقصر درگذشت رئیسی است؛ پوتین: امیدوار به تداوم همکاری با ایران هستیم

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهوری بلاروس در مذاکرات مشترک با همتای روسی خود در مینسک، ایالات متحده آمریکا را در وقوع سانحه هوایی برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به جان باختن وی و همراهانش شد،  مقصر دانست.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه،‌ الکساندر لوکاشنکو در این باره گفت: ایالات متحده مقصر درگذشت رئیسی است زیرا شرکت ها را از خدمات رسانی به بالگرد وی منع کرده بود.
وی افزود: سانحه بالگرد رئیس جمهوری ایران، نتیجه مواضع پست و نفرت انگیز آمریکا است؛ واشنگتن نباید تحریم هایی را علیه ایران در ارتباط با صنایع هوایی اعمال می کرد. 

پوتین: امیدوار به تداوم همکاری با ایران هستیم
رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این نشست گفت:‌ پرواز هیأت همراه رئیسی در همان مسیر با بالگردهای ساخت روسیه، بدون مشکل انجام شد.
وی همچنین اظهار داشت:‌ ما روابط بسیار خوبی با ایران به عنوان یک کشور، با مردم ایران و با رهبری ایران داریم؛ امیدوارم جهت‌گیری‌ها نسبت به روسیه در سیاست ایران و در راستای همکاری با ما در موضوعات کلیدی بین المللی ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.
حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.
پیش از این، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به جان باختن‌ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در سانحه هوایی‌،‌تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه صنعت هوانوردی ایران را یادآور شد و گفت: آمریکا با تحریم،‌عمدأ به کشورها آسیب می‌رساند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف در نشست خبری در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان افزود:‌ آمریکایی ها این موضوع (نقش اقدامات خود در سانحه هوایی ایران) را تکذیب می کنند، اما در واقع کشورهایی که آمریکا علیه آنها اعلام تحریم می کند، قطعات یدکی تجهیزات آمریکایی از جمله هوانوردی را دریافت نمی‌کنند.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها آگاهانه به شهروندان عادی که در این کشورها از وسایل نقلیه هوایی استفاده می‌کنند، آسیب می‌رسانند.
وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه عدم تأمین قطعات صنعت هوایی، مستقیما با کاهش ایمنی پرواز مرتبط است، گفت: سخنان مکرری که از مقام‌های غربی شنیده می‌شود که آنها تحریم‌ها را با هدف اصلاح رفتار مقامات کشورها اعمال می‌کنند و منافع شهروندان عادی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند،‌یک دروغ آشکار است.

پوتین: غرب قادر نیست مانع توسعه روسیه و بلاروس شود
رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هجمه غرب علیه مسکو و مینسک گفت: جامعه غربی متخاصم است و سعی می کند جلوی توسعه بلاروس و روسیه را بگیرد، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌ است و نخواهد شد. 
وی از بخش انرژی به عنوان یکی از حوزه های کلیدی تعامل بین روسیه و بلاروس یاد کرد و افزود:‌ توافقات مسکو - مینسک در حوزه انرژی اجرایی خواهند شد. 

روسیه و بلاروس به دنبال فضای دفاعی واحد
پوتین با بیان اینکه همکاری بین منطقه ای یک حوزه بسیار مهم در تعامل روسیه با بلاروس است، اظهار داشت:‌ مسائل امنیتی نیازمند توجه روسیه و بلاروس است، این مسائل همواره در کانون توجه ما هستند. 
پوتین همچنین گفت که در جریان مذاکرات با لوکاشنکو ایجاد یک فضای دفاعی واحد مورد بحث قرار گرفت. 

تبادل نظر درباره گزینه‌های پاسخ به تهدیدات
رئیس‌جمهوری بلاروس نیز گفت:‌ با پوتین درباره گزینه‌های پاسخ به تهدیدات در نزدیکی مرزهای دولت اتحادیه گفت‌وگو کردیم.
لوکاشنکو افزود: مینسک و مسکو همچنان متعهد به تقویت یکپارچگی و حمایت از یکدیگر در همه زمینه ها هستند.
وی تأکید کرد:‌  مینسک و مسکو باید در برابر کسانی که علیه ما تحریم اعمال کرده اند، از بازارهای خود محافظت کنند.

موضوع اوکراین
موضوع اوکراین از دیگر مباحث مورد توجه در سخنان رؤسای جمهوری روسیه و بلاروس در پایان مذاکرات مشترک بود.
پوتین در این باره گفت:‌ روسیه هرگز مذاکره با اوکراین را رد نکرد و توافقات استانبول در سال ۲۰۲۲ میلادی برای کی‌یف و مسکو مناسب بود.
رئیس‌جمهوری روسیه گفت:‌ طرح مباحثی درباره لزوم بازگشت به مذاکرات درباره اوکراین دوباره از سر گرفته شده است؛ اجازه دهید آنها به میز مذاکره برگردند.
پوتین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان دوره ریاست‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: اختیارات زلنسکی به عنوان رئیس جمهوری اوکراین در ۲۰ مه به پایان رسیده است. 
پیش از این، پارلمان اوکراین بار دیگر حکومت نظامی را تا ۱۴ آگوست تمدید کرد. قبلا به همین دلیل در کشور انتخابات برگزار نمی شد. دادگاه قانون اساسی اوکراین درباره مشروعیت زلنسکی اظهار نظری نکرد.
وی افزود: رهبران غربی زلنسکی را رئیس جمهور قانونی می دانند بدون اینکه برگزاری انتخابات را ضروری بدانند.

رئیس‌جمهوری بلاروس نیز در این باره گفت:‌ نه زلنسکی و نه رئیس جمهور آینده اوکراین مشکلات اوکراین را حل نمی کنند، این مسائل در آن سوی اقیانوس ها حل می شود.

رزمایش با سلاح های هسته ای غیر استراتژیک
لوکاشنکو درباره رزمایش با روسیه درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک نیز گفت: ما اوضاع را تشدید نمی‌کنیم، اما باید دربرابر تهدیدات آماده شویم.
پوتین نیز تأکید کرد: روسیه به طور کامل به تعهدات خود در زمینه تسلیحات هسته‌ای عمل می‌کند، تعهدی وجود ندارد که مسکو آن را نقض کرده باشد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha