هیچ رنجی به غیر از مریض‌داری/ اجرای طرح درمان رایگان کودکان در کردستان

سنندج- ایرنا- صبح یکی از روزهای بهار ۱۴۰۳ بیمارستان بعثت سنندج مانند همیشه شلوغ است، به سمت اورژانس می‌روم، کودکی که به نظر حدود یک ساله می‌رسد در آغوش مادر تشنج کرده و پزشکان و پرستاران مشغول مداوا هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیمارستان بعثت سنندج یکی از بیمارستان‌های استان کردستان است که به صورت تخصصی به مداوای کودکان می‌پردازد.

پس از اعلام طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال به عنوان یکی از خدمات ماندگار دولت شهید آیت‌الله رئیسی، روانه این بیمارستان می‌شوم؛ البته این گزارش پیش از آن بود که سانحه بالگرد هوایی اتفاق بیفتد و در این مدت فرصتی برای نوشتن این گزارش پیدا نکرده بودم تا اینکه تصمیم گرفتم بخشی از دین خود نسبت به خدماتی که دولت سیزدهم در کردستان در طول سه سال گذشته انجام داده است را بیان کنم.

بیمارستان بعثت همان بیمارستانی است که بخش پیوند مغز استخوان در آن فعال است که بنیاد خیریه رویا فروزش و وزارت بهداشت دولت سیزدهم این بخش را راه‌اندازی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ آن را افتتاح کرد.

از ابتدای راه اندازی این بخش، ۱۰ بیمار درمان شده اند که هشت مورد کودک بودند و این از ماندگارترین یادگارهای دولت شهید آیت‌الله رئیسی در کردستان است.

اورژانس کودکان شلوغ است، مادری طفل کوچکش را در آغوش گرفته، بی‌خوابی از چشمانش می‌بارد، علت مراجعه‌اش را که می‌پرسم می‌گوید: گویا درگیر این ویروس جدید شده است.

او ادامه می دهد: دیشب از او سونوگرافی و آزمایش‌های لازم را گرفتند و شکر خدا مشکلی نداشته است؛ از او سوال می‌کنم درباره طرح جدید دولت برای درمان رایگان کودکان زیر هفت سال خبر دارد؟ انگار که جان دوباره به چشمانش داده باشم.

برایش توضیح می‌دهم که در این طرح درمان کودکان چه به صورت سرپایی و چه بستری به صورت کاملاً رایگان انجام خواهد شد که خوشحال می‌شود و می‌گوید: یعنی الان شامل حال ما می‌شود چون حقیقتاً نگران هزینه‌های سونوگرافی و آزمایش‌ها بودم، هزینه‌های درمان کمی بالاست؛ جواب می‌دهم بله و او تشکر می‌کند البته تشکر اصلی را باید از مجریان این طرح داشته باشد؛ آنهایی که در هیات دولت سیزدهم شبانه روزی و جهادی کار کردند تا کار مردم بر زمین نماند.

پدر دیگری هم کودکش را درون تخت‌هایی که از چهار طرف با میله محصور است قرار داده و با او صحبت می‌کند؛ از او که می‌پرسم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، گویا اطلاع رسانی در این زمینه به اندازه کافی انجام نگرفته است؛ کودکش به خاطر نیش زنبور و یا شاید حشره دیگری حساسیت شدید داده و کل بدنش ورم کرده است.

او هم یک کودک سه ساله و یک کودک ۶ ساله دارد از اجرای این طرح راضی است و می‌گوید خیلی ممنونیم که دولت این طرح را اجرایی کرده است، چون بسیاری از پدران و مادران به خاطر هزینه‌های درمان گاهی از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی واهمه دارند.

ارائه خدمات درمانی رایگان به بیش از هشت هزار کودک در بیمارستان بعثت

کارشناس ترخیص و هزینه گذاری بیمارستان بعثت سنندج هم می گوید: طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال از ۲۶ اسفند پارسال ابلاغ شد و از اول فروردین امسال در بیمارستان بعثت شروع شد.

هانیه میرمقدم با اشاره به اینکه همه خدمات از صفر تا ۱۰۰ رایگان است، اضافه می کند: البته اغلب والدین در جریان این طرح نیستند و وقتی به بیمارستان مراجعه می کنند، متوجه می شوند.

او ادامه می دهد: از ابتدای این طرح تاکنون، به هزار و ۳۷۵ بیمار بستری و ۶ هزار و ۷۷۵ بیمار سرپایی، خدمات رایگان ارائه شده است.

هیچ رنجی به غیر از مریض‌داری

درمان رایگان ۲۴ هزار کودک زیر هفت سال در کردستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم می گوید: از زمان اجرا شدن طرح رایگان شدن درمان سرپایی و بستری کودکان زیر هفت سال، ۲۴ هزار مراجعه از گروه های هدف در بیمارستان‌های دولتی استان ثبت شده است.

دکتر اسعد فتحی پور ادامه می دهد: به منظور حفظ و ارتقای سطح سلامتی کودکان زیر هفت سال و نیز پیشبرد بهتر برنامه جوانی جمعیت، طرح رایگان شدن درمان سرپایی و بستری کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های دولتی از اسفندماه سال قبل در سطح کشور و استان اجرا شد.

وی یادآور می شود: خدمات ارائه شده در مراکز درمانی تابعه دانشگاه در سطح استان به ثبت رسید و همه خدمات درمانی برای این قشر آینده ساز به صورت رایگان به انجام خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه می کند: در این طرح دیگر فرانشیز ۱۰ و ۳۰ درصدی از کودکان کمتر از هفت سال دریافت نمی‌شود.

فتحی‌پور، درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی را یک سرمایه گذاری درازمدت برای نسل های آینده کشور عنوان می کند و ادامه می دهد: برخی از کودکان به دلیل شرایط مالی خانواده ها امکان مراجعه به مرکز درمانی را نداشتند و یا خدمات دریافتی به آنان مطلوب نبود که با این طرح، والدین می توانند بدون هیچ دغدغه ای کودکان خود را در بیمارستان ها به صورت رایگان درمان کنند.

وی درمان رایگان کودکان زیر هفت سال را اقدام جدی وزارت بهداشت در جهت حمایت از قشر مستضعف جامعه می داند و می گوید: مراجعه بهتر کودکان به مراکز درمانی و بهداشتی کمک شایانی به تشخیص زودرس بیماری ها خواهد کرد و همین امر سبب می شود برای کودکان عارضه کمتری ایجاد شده و این امر در کاهش هزینه درمان نیز موثر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha