مجلس ختم رئیس‌جمهور شهید به میزبانی مفتی اعظم روسیه  در مسجد جامع مسکو + فیلم

مسکو - ایرنا - مراسم ختم رئیس جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی و شهدای همراه در سانحه بالگرد، به میزبانی مفتی اعظم روسیه و با حضور صدها تن از مسلمانان اهل تسنن و تشیع جمعه در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در ادامه ابراز همدردی مقامات بلندپایه سیاسی و مذهبی روسیه ، شیخ راویل عین‌الدین مفتی اعظم و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه ، پیش از نماز جمعه مسکو، میزبان مجلس ختم آیت‌الله رئیسی ، رئیس جمهور شهید ایران و دیگر همراهان در سانحه بالگرد بود.
در این مراسم که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، دیپلمات‌های برخی کشورهای اسلامی و صدها تن از مسلمانان اهل سنت و تشیع روسی حضور داشتند ، راویل عین‌الدین مفتی اعظم مسلمانان روسیه در آغاز این مراسم گفت : بار دیگر این ضایعه بزرگ را محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

مجلس ختم رئیس‌جمهور شهید به میزبانی مفتی اعظم روسیه  در مسجد جامع مسکو+ فیلم


وی با اشاره به اهتمام جدی آیت‌الله رئیسی به ضرورت وحدت و همبستگی بین مسلمانان گفت : ایشان با حضور تاریخی در جمع مسلمانان اهل سنت در مسجد جامع مسکو، برای همیشه در یاد و خاطره مسلمانان روسیه باقی خواهد ماند.
مفتی اعظم روسیه گفت: آقای رئیسی در آغاز سفر رسمی خود (در سال ۱۴۰۰) به روسیه، من را نزد خود دعوت کرد و زمانی که من،‌ ایشان را دعوت کردم، صمیمانه این دعوت را پذیرفت.
شیخ عین الدین گفت: ما مسلمانان روسیه، دوست خود را از دست دادیم اما امید پابرجاست همانطور که رهبر ایران گفت، سیاست خارجی ایران تغییر نخواهد کرد و مناسبات ایران با کشورهای دوست تحکیم خواهد شد و به دفاع از فلسطین ادامه خواهیم داد.

مجلس ختم رئیس‌جمهور شهید به میزبانی مفتی اعظم روسیه  در مسجد جامع مسکو+ فیلم


رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور پس از وقوع حادثه جلسه ای با حضور مسئولان امنیتی و شرایط اضطراری این کشور و نیز سفیر ایران در مسکو با هدف کمک به عملیات نجات حادثه بالگرد برگزار کرد، گفت: برای ما مسلمانان، چنین رویکردی از سوی رئیس‌جمهوری روسیه بسیار خوشایند بود و این رویکرد نشان از محبت و برادری او نسبت به دوستان ما است.
مفتی اعظم مسلمانان با اشاره به تشییع باشکوه پیکرهای مطهر شهدای سانحه بالگرد گفت: در روزهای اخیر شاهد بودیم که میلیونها نفر در سراسر ایران با رئیس جمهور شهید خود وداع کردند ، که این موضوع نشان از عشق مردم به رهبرشان آیت الله خامنه‌ای دارد.

مجلس ختم رئیس‌جمهور شهید به میزبانی مفتی اعظم روسیه  در مسجد جامع مسکو+ فیلم


سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز با قدردانی از مفتی اعظم مسلمانان برلی برگزاری مراسم ختم در جمع صدها مسلمان روسی گفت : در این حادثه ناگوار که آیت‌الله رئیسی ، رئیس جمهور خستگی‌ناپذیر ، وزیرامورخارجه پرتلاش و جمعی از همراهان به شهادت رسیدند ، ما به هیچ وجه احساس تنهایی نکردیم و شخص رئیس جمهور محترم روسیه با دعوت از سفیر به کرملین و اعلام حمایت همه‌جانبه، با تمام‌وجود در کنار ایران ایستادند.

مجلس ختم رئیس‌جمهور شهید به میزبانی مفتی اعظم روسیه  در مسجد جامع مسکو+ فیلم


کاظم جلالی افزود: آقای پوتین ، ریاست مجلس دوما را بعنوان نماینده ویژه دولت و ملت روسیه برای شرکت در مراسم تشییع شهدای والامقام ما به تهران اعزام کردند و در مسکو نیز بیشتر مقامات و شخصیت‌های بلندپایه با حضور در سفارت ایران ، نسبت به ملت ایران و شهدای این سانحه ادای احترام کردند.
وی گفت:: اگر چه آیت الله رئیسی از میان ما رفت ، اما رفتن رئیس جمهور شهید ما رستاخیزی بزرگ در کشور ایجاد کرد و خون ایشان برای ملت ایران و در تحکیم و تقویت روابط دو کشور اثرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد:  ایشان از میان ما رفت اما تشییع پیکر ایشان نشان داد که مردم با قلب و دل خود به ایشان عشق می ورزند. 

سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه دولت، ملت و به ویژه مسلمانان روسیه در روزهای غم و اندوه فقدان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کنار ما بودند، گفت:‌ آقای پوتین در همان ساعات اولیه وقوع حادثه بالگرد، با تشکیل جلسه برای کمک به یافتن عزیزان به ما پیشنهاد کمک دادند و حتی برخی مقامات روسیه که از سوی آقای پوتین در این زمینه مأموریت یافته بودند تا صبح بیدار و با من در تماس بودند. 
وی ادامه داد: در طول چند روز گذشته هم مشمول محبت دولت و مردم روسیه بوده‌ایم. 
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت الله رئیسی گفت:‌ ایشان یک شخصیت بزرگ و فردی مسئولیت پذیر نسبت به همه جهانیان به ویژه محرومان و مظلومان بود. 
سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه دفاع از حقوق مردم غزه و توقف جنایات رژیم صهیونیستی از محورهای کاری شهید رئیسی به ویژه در چند ماه گذشته با اوج گرفتن جنایات صهونیست‌ها بود،‌ گفت:‌ شهید رئیسی در مذاکرات با آقای پوتین نیز اهمیت زیادی بر موضوع فلسطین و لزوم کمک به مردم بی دفاع غزه قائل شد. 
وی ادامه داد: شهید رئیسی علاوه بر این،‌اراده جدی برای تحکیم مناسبات ایران و روسیه داشت و به جرأت می‌گویم که روابط دو کشور تا این حد هیچ گاه شاهد چنین رشدی نبوده است و این موضوع مرهون توجه شخص آقای رئیسی است. 
جلالی باری دیگر در سخنان خود از رفتار محبت آمیز و اخلاقی دولت و مردم روسیه در قبال موضوع سانحه بالگرد رئیس‌جمهوری ایران و هیأت همراه قدردانی کرد و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این حادثه، موضع این مقام واشنگتن را بی شرمانه دانست و گفت:‌ رفتار انسانی آقای پوتین و رفتار غیرانسانی آمریکایی‌ها قابل مقایسه نیست. 
وی با اشاره به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مدیریت مقام معظم رهبری بر سیاست خارجی کشور گفت:‌ در سیاست ایران نسبت به گسترش روابط با روسیه هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد و با رهنمودهای مقام معظم رهبری، راه شهید رئیسی در گسترش روابط با دولت و ملت روسیه ادامه خواهد داشت. 

شرکت‌کنندگان در این آیین ضمن قرائت آیاتی از قرآن کریم و فاتحه، علو درجات آیت الله رئیسی و دیگر همراهان را از درگاه خداوند متعال مسألت کردند. 

راویل عین‌الدین رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه پیش از این ضمن ارسال پیام تسلیت و همدردی خطاب به رهبرمعظم انقلاب ، روز پنجشنبه نیز با حضور در محل اقامت سفیر کشورمان دفتر یادبود شهدای سانحه بالگرد را امضا و به مقام این شهیدان والامقام ادای احترام کرد.


آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از آیین افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.
آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان همراه آیت‌الله شهید رئیسی بودند.

پیش از این، رئیس‌جمهوری، رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا)، نخست‌وزیر، دبیر شورای امنیت، وزیر امور خارجه،‌ رئیس کمیته بین‌الملل دوما، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس، رئیس اداره امور دینی مسلمانان، مدیران و فعالان رسانه‌ و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های روسیه،‌ شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی را تسلیت گفته اند. رئیس دومای دولتی روسیه نیز به نمایندگی از این کشور در آیین تشییع رئیس‌جمهوری شهید به کشورمان سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha