امام‌جمعه اردبیل: شرکت در انتخابات پیش‌رو ضرورت دینی و ملی است

اردبیل - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل گفت: شرکت در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری یک ضرورت ملی و دینی است و این مساله باید همه جا تبیین و تبلیغ شود و هیچ تاخیری در تبیین این مساله روا نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در مصلای اردبیل با تسلیت و تبریک شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد، اظهار کرد: هر کسی می‌خواهد روح آیت‌الله رئیسی شاد شود و دشمنان این کشور ناکام شوند باید با تمام توان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو شرکت کند.

وی بیان کرد: ۲۲۰ هزار شهید تقدیم عزت این کشور کردیم و در واقع ۲۲۰ هزار نسل فدای این انقلاب شده و پیام همه شهدا لزوم حفظ عزت، اقتدار و امنیت کشور بوده است که راه آن حضور پرشور پای صندوق‌های رای در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل افزود: دشمن جشن گرفته است که ما چند نیروی مقتدر، کاربلد و تلاشگر خود را از دست دادیم؛ آنها دل پر خونی از آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان داشتند و برای تبدیل جشن آنها به عزا یک راه وجود دارد که آن شرکت در انتخابات و انتخاب قوی‌ترین و سالم‌ترین رئیس جمهور است.

وی عنوان کرد: از امروز به عنوان پیمان با شهدا تمام آحاد ملت همدیگر را «تواصی بالخیر» و«تواصی بالحق» و «تواصی بالمرحمه» کنند که در شرایط کنونی به معنای این است که ضرورت دینی و ملی شرکت در انتخابات را در همه جا تبلیغ و تبیین کنیم.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه وقت برای تبیین اهمیت این انتخابات تنگ است و هیچ تاخیری در تبیین مساله روا نیست، اضافه کرد: اسرائیلی‌ها شیرینی و حلوای خاصی دارند که به محض انتشار خبر شهادت این عزیزان آن را در حد وسیع پخش کردند و ما با شرکت در انتخابات کاری خواهیم کرد که همه آنها پیشمان شوند و شیرینی حلواها را پس بریزند.

وی افزود: الله متعال خیر امتی را بخواهد، در مرکزهای حساسی که تصمیم‌گیری می‌شود، قرار گرفتن انسان‌های بزرگی را مقدر می‌کند و از این نعمت بزرگ‌تر برای امت و ملتی وجود ندارد؛ اگر انسان‌های کوچک کارهای بزرگ را عهده‌دار شوند، فاتحه آن جامعه خوانده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل بیان کرد: حضرت آقای رئیسی (ره) از آن بندگان بزرگ خداوند، مدیری با قابلیت و با تجربه بود و تنها شخصی بود که خداوند متعال این توفیق را نصیبش کرد که از سه قوه مدیریتی کشور در ۲ قوای قضاییه و مجریه خدمت کند؛ نعمتی از سوی خدای متعال بود که چنین انسان با تجربه و خالصی نصیب ما شد و در حدود این سه سال نیز با اقداماتش نام خود را جاودان و ماندگار کرد.

وی اضافه کرد: بیشتر انسان‌ها پس از مرگ به افسانه تبدیل و از یادها فراموش می‌شوند و از آنها نه یادی و نه اثری می‌ماند؛ برخی انسان‌ها ولی به جنگ زمان می‌روند و با وجود اینکه گذر زمان همه چیز را فرسوده می‌کند، اما برخی انسان‌ها دچار فرسایش نمی‌شوند، چنان که برخی بناها فرسوده نمی‌شوند و چندین سده محکم و استوار هستند.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: انسان‌ها نیز همان طور که خداوند متعال نیز رمز آن را می‌فرمایند «خَیرُ النَّاسَ مَن یَنفَعُ ﭐلنَّاسَ» [یعنی بهترین انسان کسی است که خیر و نفع او به دیگر انسان‌ها برسد] می‌توانند با خدمت به مردم و متنفع کردن مردم ماندگار شوند و خود را از این فرسایش و فراموشی نجات دهند.

شهید آیت الله رئیسی سرتاپا "ینفع الناس" بود

وی گفت: هرچقدر ما در خدمت به مردم و در خدمت مردم بودن سهم داشته باشیم و سود و نفعی از ما به مردم برسد، به همان نسبت نیز ماندگار خواهیم شد؛ حضرت آقای رئیسی سر تا پا «یَنفَعُ ﭐلنَّاسَ» بود، فکرش از آمدن به ریاست جمهوری از هوا و هوس نبود، فکرش تشخص گرفتن نبود، از همان ابتدا فکرش خدمت کردن به ملت و مملکت بود و از آن جهت زیر این بار سنگین رفت.

امام‌جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: آن زمان پذیرش مسئولیت ریاست جمهوی کار بسیار سنگینی بود و اهل فن متوجه موضوع هستند، یک باور بزرگ و مبارک داشت مبنی بر اینکه گره و گرفتاری افراد دارای مشکل را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه کلان به موضوع داشت، یادآور شد: اینکه به یک‌باره نزدیک به ۸۰۰ کارخانه که تعطیل بودند و دوباره راه‌اندازی شدند، چقدر موجب ایجاد اشتغال و حفظ عزت جماعتی می‌شود؛ در همین راه نیز جان خود را از دست داد.

آیت‌الله عاملی افزود: او می‌توانست در خانه یا محل کار بنشیند و همان جا با دوربین از راه دور سد را افتتاح کند، سدی که ۴۲ هزار هکتار از اراضی را زیر آب می‌برد و چه خانواده‌هایی که از این محل امرار معاش می‌کنند، چقدر تولید افزایش می‌یابد و عزت مردم بیشتر می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ۳۸ هزار میلیارد در آن منطقه هزینه شد تا این سد (سد قیز قلعه‌سی) در آنجا احداث شود و البته این تنها افتتاح پروژه ساخت سد بود و پروژه احداث کانال‌های انتقال آب خود نیازمند برنامه افتتاحی جداگانه است، چراکه کاری بسیار بسیار با عظمت و از شاهکارهای جمهوری اسلامی است که آن شهید بزرگوار خود برای افتتاحش به منطقه سفر کرد و در مسیر حل مشکل‌ها و حفظ عزت مردم هم جان خود را از دست داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: بسیار مهم است که انسان در چه مکانی و در چه حالی جان خود را از دست بدهد و حضرت آقای رئیسی به چنان افتخاری نایل آمد که در آن شرایط جان خود را از دست داد؛ آن مرد بسیار پر کار و پر انرژی بود و خستگی نمی‌شناخت و از نزدیک شاهدش بودیم.

وی اظهار کرد: آقای رئیسی مدام از آن کشور به این استان و آن شهر و این روستا سفر می‌کردند و سایر وزیران و استانداران را پای کار می‌آوردند و به جرات می‌توان گفت که تعدادی از وزیران کار خود را مدیون ایشان هستند و اگر او نبود، آن کارایی ۱۰۰ درصد چنان که شاهدش بودیم، به چشم نمی‌آمد.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: آیت الله رئیسی چنان نقشی در حل مشکل‌های کشور داشت که قابل تصور نبود؛ همین چند روز پیش نمایندگان مجلس آمریکا از وزیر امور خارجه آن کشور در مورد افزایش صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری رئیسی از حدود ۳۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون بشکه توضیح و گزارش خواستند؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به اعمال ۶ هزار تحریم دقیق و هوشمند علیه ایران و ناکامی آنها اشاره کرده است.

نماینده اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در مورد فضیلت‌های اخلاقی شهید آیت‌الله رئیسی تشریح کرد: او تنها رئیس جمهوری بود که در همه نشست‌های مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کرد و عجیب است که در شب نخست ۲ ساعت تمام پای صحبت همه اعضای مجلس خبرگان می‌نشست و با حوصله تمام به پرسش‌ها پاسخ می‌داد.

وی تصریح کرد: در خصوص مشکلات منطقه یک نامه به ایشان ننوشتم که بی‌جواب مانده باشد و به طور حتم به طور شخصی ارجاع‌های لازم را به وزیران انجام می‌داد؛ حتی زمانی که یک خطایی در مدیریت اجرایی کشور رخ داده بود و در خطبه از آن انتقاد شد، شاید باور کردنی نباشد ولی ایشان به خاطر دفاع از حقوق مردم ۲ مقام بسیار بلندپایه دولت را کنار گذاشت و به احترام ملت و آن قشری که به آن ظلم شده بود، هیچ ابایی از اقدام انقلابی نداشت.

وحدت جامعه و ملت برای آیت‌الله رئیسی یک راهبرد بسیار حیاتی بود

آیت‌الله عاملی بیان کرد: تا کنون با پنج رئیس جمهور کار کردم و آقای رئیسی در تواضع از همه بالاتر بود و ذره‌ای منیت در او ندیدم؛ بعضی از روسای جمهور در منیت رکوردشکنی کرده بودند ولی آقای رئیسی به طور کامل خاکی، مردمی و از جنس مردم بود، سر دعوا با جناح‌ها نداشت تعریض و تعرض به آنها نداشت و اگر سیاسیون اهانتی می‌کردند، جواب نمی‌داد.

وی ادامه داد: آقای رئیسی بر این باور بود که کار آن قدر زیاد است که فرصت دعوا نیست و هر حرفی یا اقدامی که موجب اختلاف شود، حرام است؛ وحدت جامعه و وحدت ملت برای او یک راهبرد بسیار حیاتی بود و ایجاد اختلاف را گناه بزرگی می‌دانست.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل عنوان کرد: او نه تنها به وحدت ملت و بلکه به وحدت امت اعتقاد داشت و از این رو بهترین روابط را با کشورهای اسلامی و همسایه‌ها درست کرد؛ در زمان هیچ رئیس جمهوری مانند او رابطه با همسایه‌ها اعتلا پیدا نکرد.

وی اضافه کرد: دیپلماسی خارجی در زمان ایشان به اوج رسید، رابطه با شرق برقرار شد و ایران در مجموعه‌های اقتصادی بزرگ بین‌المللی مثل شانگهای و بریکس عضویت پیدا کرد و در غائله غزه دولت‌ آقای رئیسی بهترین عملکرد را داشت.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: یک وصف بزرگ او تبعیت از رهبری بود که درباره سخنان رهبر انقلاب اجتهاد نداشت؛ در برابر منویات رهبری مخالفت نداشت؛ بعضی از رؤسای جمهور گاهی اجتهاد مقابل نص داشتند، اما آقای رئیسی با تمام وجود به حکمت و تدبیر رهبری ایمان داشت و اطاعت از رهبری را نه از جهت سیاسی بلکه وظیفه دینی برای خود می‌دانست.

وی گفت: او در اخلاص نیز فوق‌العاده بود و من رئیس جمهوری به اخلاص او ندیدم (جز رهبر انقلاب که حسابشان از سایرین جداست)، به هیچ وجه از ریزش رای واهمه نداشت و به موضوع‌های خاص مانند جراحی اقتصادی در همان دوره نخست ورود کرد و این کار را شرک می‌دانست و می‌گفت چه معلوم که من برای دور دوم زنده باشم و به خاطر آینده نباید روی حال معامله کنم.

امام‌جمعه اردبیل بیان کرد: اگر کسی بگوید خداوند او را به خاطر اخلاصش انتخاب کرد و برد، هدر نگفته است؛ اینها را حضرت آقا می‌دانستند و لذا از این دولت علاوه بر دفاع، تجلیل هم می‌کردند؛ ایشان از کارآمدی تمام دولت‌ها دفاع می‌کردند ولی از این دولت تجلیل هم داشتند.

مردم به کسی رای بدهند که مانند آیت الله رئیسی نیت خدمت داشته باشد

وی افزود: اگر اخلاص یک رئیس جمهور را می‌خواهید تشخیص بدهید، بهترین راه این است که به موضوعاتی متعرض شود که موجب ریزش رای او شود؛ آقای رئیسی این طور بود و خودش در یک موضوع به این مطلب تصریح کرد و فرمود به من می‌گویند به این مطلب وارد نشوید رای خود را از دست می دهید ولی من دنبال خدمتم نه رای.

آیت‌الله عاملی اظهار کرد: یک رئیس جمهور سیاسی هیچ وقت این‌گونه عمل نمی‌کند؛ بسیاری از رئیس جمهورها و نمایندگان مجلس شدید اهل محافظه‌کاری هستند و حتی در موضوع‌های شرعی که خداوند آنها را واجب کرده است یا در موضوع‌های مربوط به بعضی از منافع ملی اگر ببینند ورود به آن موجب ریزش رای می‌شود، به هیچ وجه به آن وارد نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: جایگاه آقای رئیسی پس از شهادتش فوق العاده شد، چون موجب انسجام ملی عظیمی گشت، کشور یک‌دست شد و تمام مشرب‌های فکری پای کار آمدند و او را تحسین کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: این انسجام ملی دشمنان ما را دق‌مرگ کرده است و به هیچ وجه تحمل دیدن آن را ندارند و آرزو دارند حادثه‌ای اتفاق بیافتد و این انسجام بهم بخورد؛ از این رو بر ما لازم است که هوشیار باشیم و هیچ‌کس سخنی نگوید که موجب اختلاف و انشقاق بشود.

وی عنوان کرد: در هیچ کشوری دیده نشده که ملت در ارتحال رئیس کشور همانند ملت ما ارادت خود را نشان بدهند، این ارادت بی‌جا و بی‌حساب نیست و ملت ما به طور کامل متوجه خدمت و خلوص یک مسئول هستند.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: اجتماع‌های بی‌نظیری که همه جا با انفجار جمعیت همراه بود، این ارادت بی‌نظیر را به خار چشم دشمنان تبدیل کرده است و جا دارد که دق مرگ شوند؛ او با بهترین بدرقه دنیا را ترک کرد و استقبال در آخرت نیز بنابر آیه‌ها و روایت‌ها همانند دنیاست و اوضاع آخرت شخص را از اوضاع دنیایش می‌توان فهمید.

وی ادامه داد: موفقیت او مرهون نیتش بود و او با نیت خدمت آمده بود؛ در روایت است که هرگاه خداوند متعال در کسی حسن نیتی ببیند، او را در پناه خود نگه دارد و نمی‌گذارد خطا بکند و این سخنان همه در واقع بیان معیار در انتخابات ریاست جمهوری است و باید مردم در آینده به کسی رای بدهند که مانند آیت‌الله رئیسی نیت خدمت داشته باشد و مرد سیاسی و جناحی نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سعادت بزرگ آقای رئیسی این بود که در شهادتش چهار مجموعه ناپاک و خون‌ریز علیه او حرف زدند که نخست آمریکا بود که تا خرخره خون خورده و فقط در غزه ۳۶ هزار نفر را کشته و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را مجروح و هزاران جنازه زن و بچه را زیر آوار گذاشته است.

فخر و شرف آیت الله رئیسی همین بس که صهیونیست‌ها به بدی از او یاد می‌کنند

وی افزود: دوم صهیونیست‌ها هستند که ۷۵ سال است در خونریزی از مسلمان‌ها و در تروریسم دولتی آرزویی نگذاشتند و آخرین آن مذبح غزه است؛ یک علت عصیان دانشجویان آمریکا رسیدن این خبر به آنها بود که در محیط بیمارستان شفا در مقابر جمعی هزاران نوجوان پیدا شده که دست آنها بسته است و در فخر و شرف آقای رئیسی همین بس که صهیونیست‌ها که منفور عالم شده‌اند، از او به بدی یاد می‌کنند.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: طایفه سوم سلطنت طلب‌ها بودند که به واقع پررویی است که آنها به آقای رئیسی تهمت بزنند؛ هنوز وحشت اتاق‌های ساواک از یادها نرفته است؛ هزاران جوان مستعد و نخبه در این اتاق‌ها زیر شکنجه‌ها شهید شدند.

وی خاطرنشان کرد: جلال آل احمد بعد از غائله مشروطه و بالای دار رفتن شیخ فضل الله نوری گفت که در واقع ۵۰ سال بیرق ذلت بر پشت بام این مملکت به اهتزاز درآمد؛ وراث رژیم سلطنتی بهتر است به جای تهمت به آقای رئیسی بروند هر روز مجلس عزا بگیرند که چوب حراج به خاک این کشور زدند و حساس‌ترین نقطه راهبردی دنیا یعنی بحرین را از ایران جدا می‌کردند شاه به آنها تبریک گفت.

امام‌جمعه اردبیل اضافه کرد: طائفه چهارم که به آقای رئیسی تهمت زدند و جشن گرفتند، منافقین بودند که ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را قتل عام کردند و اگر باز هم آنها فرصت پیدا می‌کردند، به طور قطع آمار جنایت‌هایشان از ۱۷۰ هزار فراتر می‌رفت.

وی تاکید کرد: جواب معاندان را خود ملت داد و خواهد داد که نخست در بدرقه او سنگ تمام گذاشتند و جمعیت تشییع کننده در تهران، مشهد، قم و تبریز محیرالعقول بودند و اجتماعی کم نظیر و حیرت‌آور شکل دادند که برای هیچ رئیس جمهوری در دنیا این جمعیت و بلکه یک‌صدم آن هم جمع نمی‌شود.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: آنها آرزو داشتند که با این حادثه اوضاع کشور به هم بریزد و به طور مدام با تمام توان ملت ما را به خیابان‌ها و عصیان دعوت می‌کردند اما گلویشان پاره شد و هیچ فرد ایرانی برای گلو پاره کردن آنها تره هم خرد نکرد و همین جا عظمت ولایت فقیه روشن شد و خود آنها نیز تصریح کردند که با وجود ولایت فقیه با چنین حوادثی ایران تکان نمی‌خورد.

وی تصریح کرد: جواب اصلی اما هنوز مانده است؛ جواب اصلی روز انتخابات خواهد بود و هر کسی می‌خواهد روح آیت‌الله رئیسی شاد شود، هر کسی می‌خواهد دشمنان این کشور ناکام شوند، باید با تمام توان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؛ روزی که رئیس جمهور آرمانی توسط ملت انتخاب و حکم تنفیذ خود را از دست رهبر معظم خواهد گرفت، قیافه دشمن بسیار دیدنی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha