آخرین دستاورد ماهواره فراخورشیدی ناسا؛ کشف سیاره‌ای به اندازه زحل

تهران- ایرنا- گروهی از محققان بین‌المللی با استفاده از داده‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (تس) متعلق به اداره کل ملی هوانوردی آمریکا (ناسا) سیاره فراخورشیدی جدیدی را به اندازه حجم زحل کشف کرده‌اند که حول مدار ستاره‌ای خورشیدگونه می‌چرخد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا سیاره فراخورشیدی یا سیاره غیرخورشیدی (Exoplanet یا Extrasolar planet) بیرون از منظومه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است. نخستین شناسایی علمی وجود سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام و نخستین بار سال ۱۹۹۲ تایید شد.

بر اساس این خبر از پایگاه اطلاع‌رسانی فیز، ماهواره نقشه‌بردار خورشیدی گذران از زمان پرتاب در آوریل ۲۰۱۸ (مصادف با اردیبهشت ۱۳۹۷) تاکنون بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ سیاره فراخورشیدی احتمالی را کشف کرده است که از این تعداد ۴۴۵ مورد تایید شده اند. این ماهواره در مورد حدود ۲۰۰ هزار مورد از درخشان‌ترین ستاره‌ها نزدیک خورشید از ستاره‌های کوچک و صخره‌ای تا غول‌های گازی را با هدف شناخت مسیر حرکت آنها، بررسی کرده‌اند.

گروهی از اخترشناسان به سرپرستی ساموئل گیل از دانشگاه وارویک انگلیس اکنون گزارش داده‌اند که یکی دیگر از سیاره‌هایی که این ماهواره کشف کرده، سیاره فراخورشیدی جدیدی به اندازه زحل‌ است. این سیاره جدید به نام توی-۲۴۴۷ نام گرفته است.

شعاع سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده ۸۶ صدم درصد شعاع سیاره مشتری و جرم آن ۳۹ صدم درصد جرم سیاره مشتری است و هر ۶۹ روز زمینی به دور ستاره میزبان یا ستاره اصلی منظومه خود خود در فاصله ۳۵ صدم درصدی واحد نجومی از آن می چرخد.

ستاره ای که این سیاره به دور آن می‌چرخد نیز به نام TOI-۲۴۴۷ یک ستاره کوتوله درخشان است. اندازه و جرم آن قابل مقایسه با خورشید است و تخمین زده می‌شود این ستاره ۲.۱ میلیارد سال سن داشته باشد.

گزارشی از این کشف در مجله ساینس/ علم (SCIENCE) منتشر شده است و نویسندگان در پایان آن آورده اند: ما همچنان این سیاره را با استفاده از علوم نورسنجی طیف‌سنجی زیر نظر داریم تا بتوانیم این علایم را دسته‌بندی و مشخص کرده و خواص سیاره‌های دیگر را در این سیستم تعیین کنیم.