بایدن کنیا را به فهرست گروه متحدان اصلی غیر ناتو واشنگتن اضافه می‌کند

تهران- ایرنا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه (به وقت محلی) در یک نشست خبری مشترک با ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا در کاخ سفید متعهد شد که این کشور را به فهرست گروه متحدان اصلی راهبردی غیر ناتو ایالات متحده اضافه خواهد کرد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از الجزیره، بایدن در این نشست خبری گفت که بر اساس سال‌ها همکاری و تعمیق روابط دو جانبه میا ایالات متحده و کنیا، قصد دارد با همکاری کنگره آمریکا، نام کنیا را در فهرست متحدان اصلی راهبردی غیر ناتو واشنگتن قرار دهد.

این خبر در حالی روز پنجشنبه از سوی بایدن اعلام شد که رئیس جمهور کنیا طی یک سفر رسمی در واشنگتن به سر می‌برد و پیش تر در کاخ سفید با بایدن دیدار و گفت وگو کرده است.

به نوشته الجزیره، ایالات متحده تاکنون ۱۸ کشور از جمله فلسطین اشغالی، برزیل و فیلیپین را به عنوان متحدان اصلی راهبردی غیر ناتو خود تعیین کرده است.

متحد اصلی غیر ناتو عنوانی است که واشنگتن به کشورهایی اطلاق می‌کند که عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیستند اما روابط راهبردی با آمریکا دارند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور آمریکا پیش از این نام کشور افغانستان را از فهرست متحدان اصلی راهبردی غیر ناتو حذف کرده بود.

جو بایدن در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: با توجه به اختیاراتی که به واسطه قانون اساسی آمریکا از جمله بند ۵۱۷ قانون کمک‌های خارجی به عنوان رئیس جمهور این کشور به من داده شده است، به موقعیت افغانستان به عنوان متحد اصلی آمریکا خارج از ناتو پایان می‌دهم.

حکومت اوباما در سال ۱۳۹۱ این عنوان را به افغانستان اعطا کرده بود.

در آسیا، کشورهای عمده‌ای چون قطر، پاکستان، اردن، کویت و فلسطین اشغالی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از حیطه ناتو به حساب می‌آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha