آنکارا: به رسمیت شناختن کشور فلسطین اسرائیل را بیش از پیش منزوی می‌کند

تهران- ایرنا- هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست مطبوعاتی مشترک با ایوان گیل وزیر خارجه ونزوئلا، تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین، رژیم صهیونیستی و متحدانش را بیش از پیش منزوی می‌کند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی به سکوت خود درباره جنایت صهیونیست‌ها پایان دهد، تاکید کرد: جامعه جهانی باید برای توقف نسل‌کشی رژیم نژادپرست اسرائیل چه از طریق دیپلماتیک و چه از طریق اقدامات عملی، گام بردارد.

فیدان در این نشست مطبوعاتی، گفت: افزایش تعداد کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، به ویژه در اروپا، (رژیم) اسرائیل و حامیانش را بیش از پیش منزوی می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه که پس از جلسه کمیسیون همکاری مشترک ترکیه و ونزوئلا، در این نشست مطبوعاتی حاضر شده بود، افزود: با همتای ونزوئلایی خود در مورد موضوعات مختلف بحث و گفت وگو کرده و ۹ توافقنامه همکاری امضا کردیم.

وی با قدردانی از تقویت روابط بین ترکیه و ونزوئلا، گفت: ما این فرصت را داشتیم که در مورد بسیاری از موضوعات از جمله تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده علیه ونزوئلا با هم رایزنی کنیم.

فیدان همچنین با اشاره به تلاش‌های مشترک ترکیه و ونزوئلا در مورد غزه، اظهار کرد: خوشحالم که اعلام کنم ما با ونزوئلا در مورد غزه نظرات یکسانی داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آنکارا و کاراکاس موضع مشترکی در تریبون‌های بین‌المللی درباره موضوع فلسطین اتخاذ خواهند کرد، یادآور شد: ما تصمیم گرفته‌ایم به تلاش‌های مشترک خود برای توقف کشتار غزه و به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین ادامه دهیم.

به گزارش ایرنا، کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و اسلوونی پیشتر با انتشار بیانیه‌هایی حمایت خود را از تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری روز دوشنبه درخواستی برای صدور حکم بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و چند مقام ارشد دیگر این رژیم ارائه کرد.

کریم خان در بیانیه‌ای که پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه صادر شده است، گفت: دلایل منطقی نشان می‌دهد که نتانیاهو و دیگر مقام‌های ارشد (رژیم) اسرائیل به جنایت علیه بشریت متهم هستند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این تصمیم دیوان بین المللی کیفری آن را اقدامی ظالمانه نامید. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که این اقدام می‌تواند مذاکرات آتش بس احتمالی در نوار غزه را به خطر بیندازد.

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری خواستار اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این دادگاه شدند. در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده یک دادستان این دادگاه را تحریم کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha