بیش از یکصد گروه حقوق بشری خواستار حمایت بایدن از دادگاه بین‌المللی کیفری شدند

تهران- ایرنا- بیش از یکصد گروه مدنی و حقوق بشری آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند تا از دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) حمایت کند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از الجزیره، این گروه‌های مدنی و حقوق بشری همچنین در نامه خود از رئیس جمهور ایالات متحده خواستند تا درخواست‌های برخی قانونگذاران آمریکایی برای تحریم این دادگاه را نادیده بگیرد.

این نامه پس از آن صادر شده است که کریم خان دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری روز دوشنبه درخواستی برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و چند مقام ارشد دیگر این رژیم ارائه کرد.

در این نامه آمده است: پیروی از قانونگذاران آمریکایی که خواستار تحریم دادگاه بین‌المللی کیفری هستند، به منافع همه قربانیان در سطح جهان و توانایی دولت ایالات متحده برای دفاع از حقوق بشر و عدالت که از اولویت‌های دولت شما هستند، آسیب جدی وارد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و اسلوونی پیشتر با انتشار بیانیه‌هایی حمایت خود را از تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری روز دوشنبه درخواستی برای صدور حکم بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و چند مقام ارشد دیگر این رژیم ارائه کرد.

کریم خان در بیانیه‌ای که پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه صادر شده است، گفت: دلایل منطقی نشان می‌دهد که نتانیاهو و دیگر مقام‌های ارشد (رژیم) اسرائیل به جنایت علیه بشریت متهم هستند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این تصمیم دیوان بین المللی کیفری آن را اقدامی ظالمانه نامید. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که این اقدام می‌تواند مذاکرات آتش بس احتمالی در نوار غزه را به خطر بیندازد.

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری خواستار اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این دادگاه شدند. در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده یک دادستان این دادگاه را تحریم کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha