ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

مشهد- ایرنا- توسعه و ارتقای کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در خراسان رضوی و دیگر نقاط کشور، به عنوان دستاورد و هدیه‌ای ماندگار از شهید خدمت و دولت مردمی سیزدهم برای مردم ایران به یادگار ماند.

به گزارش ایرنا، با روی کارآمدن دولت سیزدهم و با تلاش بی‌وقفه‌ آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و تیم جهادی‌اش، قلب ایران جوان‌تر تپید و زندگی در همه ابعاد آن راه تازه‌ای برای جریان یافت و افسوس که روح زندگی‌ساز او خود نگاهی به عالم بالا داشت و عزم سفر کرد، اگرچه امروز رییس جمهور مردمی در کنار ملت نیست، اما آثار و برکات خدماتش همواره در اذهان ماندگار و او بی شک شایسته نشان خدمتگزاری بی‌منت خواهد بود.

حکایت خدماتِ سه ساله‌ شهید جمهور در عرصه های مختلف کشور، از جمله بهداشت و درمان،‌ توماری طویل و الهام بخش است که شاید، گذر ایامی باید تا عمق، اهمیت و مانایی آن بر مردم قدرشناس ایران هویدا شود.

اقدامات شهید جمهور در حوزه سلامت، انقلابی و ثمربخش بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اقدامات دولت سیزدهم و نگاه ویژه رییس جمهور شهید آیت‌الله رییسی به حوزه سلامت، انقلابی و ثمربخش بود و ثمرات و برکات اقدامات انجام شده در راستای افزایش دسترسی عموم مردم به خدمات سلامت در جای جای استان خراسان رضوی قابل مشاهده است.

دکتر محمود شبستری افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون با نگاه ویژه شهید انقلابی و مردمی آیت‌الله رییسی، اقدامات شایسته‌ای در تمام حوزه‌های دانشگاه از جمله حوزه‌های بهداشتی، درمانی، افزایش و یا تامین دستگاه‌های پیشرفته پزشکی انجام شده است.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

شروع خدمت در اوج همه گیری ویروس کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، به دلیل مواجهه با همه گیری ویروس کرونا، از سخت‌ترین دوره‌های مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان بود، گفت: تامین واکسن مورد نیاز و گسترش فعالیت مراکز واکسیناسیون به بیش هزار و ۳۰۰ مرکز از مهمترین اقدامات در راستای کنترل این ویروس بود و در زمان اجرای برنامه واکسیناسیون، ۹ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۲۶۳ دُز واکسن کرونا تزریق شد.

دکتر شبستری افزود: اجرای برنامه مدیریت هوشمند تخت‌های بیمارستانی و اطلاع لحظه‌ای از ظرفیت بخش‌های درمانی، رصد لحظه‌ای شرایط اکسیژن مراکز درمانی و تامین دستگاه‌ها و مخزن‌های گاز اکسیژن، تامین داروهای حیاتی بیماران مبتلا به کرونا، از مهمترین اقداماتی بود که در حوزه مدیریت همه گیری کرونا به اجرا درآمد.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

ارتقای خدمات درمان ناباروری در مشهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توسعه مرکز درمان ناباروری سطح سه میلاد و ارائه ۱۳۰ هزار خدمت به زوج‌های نابارور در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دولت سیزدهم است.

ارائه ۱۳۰ هزار خدمت به زوج‌های نابارور در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری

دکتر شبستری افزود: توسعه گردشگری سلامت و ارائه خدمات درمانی و بستری به بیش از ۸۰ هزار گردشگر سلامت، از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: افتتاح بخش فیزیوتراپی کلینیک ویژه هاشمی‌نژاد با تعرفه دولتی، تخصیص ٣۰ درصد از سهمیه پذیرش پزشکان در کلینیک‌های ویژه به بیماران ارجاعی و ارائه خدمات فوق تخصصی به مردم، از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مدت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد گشایش یافت + فیلم

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

اختصاص بیش از سه هزار قلم تجهیزات پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دولت سیزدهم بیش از سه هزار قلم تجهیزات پزشکی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال به مراکز درمانی این دانشگاه از جمله بیمارستان‌های قائم(عج)، امام رضا(ع)، ولایت، طالقانی و شهید هاشمی‌نژاد اختصاص یافته است که برخی از این تجهیزات در نوع خود کم نظیر است.

دکتر شبستری افزود: تامین دستگاه‌های آنژیوگرافی بایپلین مغزی، دستگاه آنژیوگرافی قلبی، آنژیوگرافی محیطی، ام.آر.آی، شتاب‌دهنده انرژی بالا، سی.تی.اسکن ۲۵۶ اسلایس، ترموتراپی و براکی تراپی گوشه‌ای از تجهیزات پزشکی تامین شده در دولت سیزدهم است.

بیشتر بخوانید:

در دولت سیزدهم: سه هزار قلم تجهیزات پزشکی برای بیمارستانهای خراسان رضوی تهیه شد

رایگان شدن کاشت حلزون برای کودکان زیر چهار سال

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با حمایت دولت مردمی انجام عمل‌های کاشت حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال رایگان شد که در این راستا بیش از ۴۰۰ عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

دکتر شبستری افزود: غربالگری بیش از سه هزار و ۵۰۰ نوزاد نارس و صفر شدن آمار نابینایی نوزادان، ارائه خدمات درمانی رایگان و یا با هزینه ناچیز از جمله پیوند قلب، کبد، کلیه، پانکراس، پوست، قرنیه و رشد پنج برابری انجام پیوند قلب، از دیگر اقدامات حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی در دولت مردمی به شمار می‌رود.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

اجرای برنامه سلامت خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با شروع کار دولت سیزدهم طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع در ۱۰ نقطه کشور از جمله مشهد اجرا شد، گفت: این طرح از اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰ شهرستان استان و در مناطق مختلف شهری و روستایی حوزه زیر پوشش این دانشگاه و با جمعیت ۶۳۰ هزار نفر آغاز شد.

دکتر حمیدرضا قربان‌زاده افزود: با هماهنگی صورت گرفته با معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این طرح در مناطق حاشیه شهر مشهد و با جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر اجرا خواهد شد و این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۳ در تمامی مناطق حاشیه نشین این کلانشهر اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا در قالب این طرح ملی "نخستین مرکز خدمات جامع سلامت کشور" با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهر مشهد افتتاح شد و در آینده‌ای نزدیک هم آغاز برنامه‌های طرح سلامت خانواده را در مناطق حاشیه شهر خواهیم داشت.

این مسوول با بیان اینکه اجرای این برنامه ارتقای سلامت جامعه را در پی دارد، گفت: با اجرای طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع، ضمن انجام به‌موقع اقدامات درمانی و پیشگیرانه، از ازدحام‌های بی‌مورد در سطوح بالاتر هم جلوگیری شده و فرد بیمار اگر نیازمند دریافت خدمات سطوح بالاتر باشد از طریق سیستم نظام ارجاع به سطح بالاتر ارجاع می‌شود.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

طرح نسخه نویسی الکتریکی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اجرای ١۰۰ درصدی نسخه الکترونیک در کلیه مراکز مجری برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی و جذب و پذیرش ۵۵۵ بهورز، از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دولت جهادی بوده است.

قربان‌زاده افزود: افزایش ۲۸ درصدی متخصصان در راستای توسعه خدمت رسانی در مناطق کم برخوردار زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به‌کارگیری ٨٢٩ نیروی بخش خصوصی در برنامه تحول در حوزه بهداشت، به‌کارگیری ۴١٩ نیروی قراردادی در برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی، پیگیری جذب و به‌کارگیری ٢۰٨ پزشک و دندانپزشک مشمول طرح و لایحه، از دیگر اقدامات انجام شده این دانشگاه بوده است.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

پوشش ۱۰۷ نوع بیماری خاص و سخت درمان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دولت سیزدهم محور فعالیت خود را در راستای محرومیت‌زدایی و کمک به اقشار مختلف جامعه قرار داده بود که در این راستا حمایت از بیماران سخت درمان و خاص که در درمان خود به نوعی ناتوان بودند، تصویب و عملیاتی شد و دولت با بسته‌های حمایتی خوب و پوشش مناسب این قشر آسیب پذیر را زیر حمایت قرار داد.

دکتر ایوب توکلیان افزود: در این راستا ۱۰۷ نوع بیماری با دستور رییس جمهور شهید در گروه بیماری های خاص و سخت درمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر این پوشش بیمه ای خوبی برای اقشار آسیب‌پذیر، که بسیاری از آنها از دهک‌های پایین جامعه بودند فراهم شد تا بتوانند با شرایط بسیار راحت بیمه شوند که این امر نیز در راستای خدمت به محرومان و اقشار آسیب‌پذیر انجام شد.

اصلاح نظام پرداخت کادر درمان و رتبه بندی نظام پرستاری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اصلاح نظام پرداخت کادر درمان، رتبه بندی نظام پرستاری و اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاران و توسعه فضای‌های درمانی، آموزشی، پژوهشی و بهداشتی از موضوعاتی بود که در دولت سیزدهم پیگیری شد.

دکتر توکلیان افزود: اصلاح مساله پرداخت پلکانی حقوق پزشکان با حمایت دولت مردمی و پیگیری وزارت بهداشت آغاز شد و امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

افزایش ۲۵ درصدی داروخانه‌های مشهد در دولت سیزدهم

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دولت مردمی، وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو کمک بزرگی به کاهش قابل ملاحظه کمبودهای دارویی داشتند و در این مدت تعداد داروخانه‌های روزانه و شبانه‌روزی فعال در مشهد تا ۲۵ درصد افزایش یافت.

دکتر علی روحبخش با بیان اینکه نگاه خاص شهید آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به زائران و مجاوران امام رضا(ع) ستودنی بود، ادامه داد: در مشهد با توجه به جمعیت میلیونی زائران ایرانی و غیرایرانی امام هشتم(ع)، موضوع تکریم ویژه مهمانان امام رضا(ع) در حوزه دارو به‌طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر افزایش داروخانه‌های این محدوده، ظرفیت‌های دارویی هم افزایش یافت.

این مسوول با تاکید بر اینکه داروها و تجهیزات پزشکی و دارویی ایران به کشورهای مختلف ارسال شده است، گفت: این کار در این دولت قوت گرفت و در بسیاری از کشورها محصولات تولید شده ایران به‌خوبی دیده می‌شود و این نیز برگ زرین دیگری برای دولت خدمتگزار بود.

روحبخش افزود: کاهش ۲ تا سه هفته‌ای صدور پروانه برای تولیدکنندگان دارو و مواد غذایی از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دولت سیزدهم است.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

رشد ۵۰ درصدی دانشجوی بین‌الملل

معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این دولت "معاونت امور بین‌الملل" در وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ایجاد شد که منجر به افزایش جذب دانشجویان خارجی به عنوان پیام‌رسانان سلامت در اقصی نقاط دنیا و همچنین افزایش سطح کمی و کیفی خدمات گردشگری سلامت در پایتخت معنوی ایران شد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: یکی از شاخص‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در سه سال اخیر رشد ۵۰ درصدی دانشجوی بین‌الملل در رشته‌های مختلف پزشکی و غیرپزشکی در تمامی دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید ویژه شهید آیت الله رئیسی بود.

وی ادامه داد: شهید خدمت به دنبال توسعه تبادل بین‌الملل با همکاری دانشگاه‌ها بود و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان نمونه کشور در ساماندهی گردشگران سلامت انتخاب شد و برنامه‌ریزی لازم برای راه‌اندازی این سامانه و ساماندهی ارائه دهندگان خدمت مترجمان آن انجام شد و قرار بود که در دور دوم سفر ریاست جمهوری به مشهد به بهره‌برداری برسد.

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت، پژوهش و فناوری

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهید آیت‌الله رئیسی نقش اساسی در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی، پژوهش و فناوری کشور داشت و همواره با روحیه جهادی و تلاشی خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کرد.

دکتر محسن تفقدی افزود: اجرای طرح‌های عمرانی متعدد از جمله پژوهشگاه سلامت، توسعه فعالیت‌های بانک چشم، ساخت مرکز جامع سلول‌های بنیادی، تکمیل اتاق تمیز(کلین روم) و توسعه فعالیت‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی، تاسیس پژوهشکده‌های علوم پایه، علوم بالینی، علوم دارویی، از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات مهم در این دوره سه ساله بود که با حمایت‌های بی‌بدیل و اختصاص بودجه در سفرهای استانی به ثمر رسید.

وی ادامه داد: طرح های آموزشی و پژوهشی بزرگ دیگری همچون مجتمع آموزشی شهید خوارزمی، ایجاد پارک علم و فناوری سلامت زکریا، توسعه فضای فیزیکی پارک علم و فناوری سلامت و اختصاص فضا برای استقرار شرکت‌های رشد در پارک، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان جوان تولید کننده، از جمله دیگر دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این دولت است.

این مسوول بیان کرد: تخصیص وام‌های بلاعوض و کمک هزینه‌های دانشجویی، حمایت مستقیم مالی از کمیته‌های تحقیقات دانشجویی، حمایت ویژه از طرح ها و کلان طرح های مرتبط، تجهیز آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات، رشد تعداد دانشمندان یک درصد پراستناد برتر جهان، راه‌اندازی مرکز هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال در دانشگاه و ارتقای رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی از دیگر دستاوردهایی بود که در این دوره سه ساله به دست آمد.

دکتر تفقدی افزود: طرح های مشترکی با آستان قدس رضوی شامل دارالشفای تربت جام، دارالشفای قائن، دارالشفای چمن و دارالشفای زائرشهر نیز آماده افتتاح است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۵۲ پروژه عمرانی را در حال اجرا دارد

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

بهره برداری از بیش از ۱۶۰ طرح عمرانی در خراسان رضوی

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دولت سیزدهم، اقدامات موثری برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و افزایش دسترسی زائران و مجاوران بارگاه رضوی به خدمات داشته است، گفت: در این مدت بیش از ۱۶۰ طرح عمرانی از ساخت بیمارستان‌های مختلف، تا بهره‌برداری از بخش‌های بستری، توسعه تخت‌های بیمارستانی، ایجاد خانه‌های بهداشت و توسعه خدمات رفاهی در حوزه این دانشگاه به بهره برداری رسیده است.

دکتر شبستری افزود: اتمام عملیات عمرانی و افتتاح طرح بیمارستان ۲۲۰ تختخوابه ولایت، اتمام طرح چندمنظوره آموزشی، تکمیل مرحله نخست پژوهشگاه جامع سلامت، بهره‌برداری از مرحله اول مگا آی.سی.یو بیمارستان قائم(عج) با ظرفیت ۱۶ تخت بستری، افتتاح بخش دیالیز بیمارستان شهید کامیاب با ظرفیت ۱۰ تخت، از جمله طرح هایی است که در این مدت به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از بلوک زایمانی بیمارستان حضرت موسی بن جعفر(ع) قوچان، بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۲۲ بهمن خواف، توسعه بخش ایزوله استاندارد تنفسی بیمارستان امام رضا(ع)، راه‌اندازی دستگاه سی تی سیمولاتور بیمارستان امام رضا(ع)، توسعه اتاق عمل و دستگاه آی.سی.یو بیمارستان طالقانی، افتتاح دستگاه ان.آی.سی.یو بیمارستان حضرت موسی بن جعفر(ع) قوچان و توسعه بیمارستان لقمان حکیم سرخس از دیگر اقدامات اجرایی این بخش بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: با حمایت دولت سیزدهم و نگاه ویژه رییس جمهور شهید آیت‌الله رییسی هم اکنون ۵۵۲ تخت بستری، ۳۳ تخت مراقبت‌های ویژه، ۱۰ مرکز خدمات جامع سلامت، ۶۳ خانه بهداشت آماده افتتاح است و ۸۰۴ تخت بستری، ۳۸ تخت مراقبت‌های ویژه، ۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت و ۷۱ خانه بهداشت نیز در حال اجرا است.

دکتر شبستری افزود: همچنین طرح بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم(ص)، بیمارستان ۴۲۰ تختخوابی اعصاب و روان غروی مشهد، بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی گلبهار، خوابگاه ۱۵ هزار مترمربعی دختران در چهار طبقه و مرخله سوم طرح مگا آی.سی.یو بیمارستان قائم(عج) آغاز شده است که به طور حتم با استمرار اقدامات جهادی دولت این طرح‌ها افتتاح و در خدمت مردم استان و زائران بارگاه امام هشتم (ع) قرار خواهد گرفت.

آماده افتتاح شدن ۱۳۸ طرح درمانی در خراسان رضوی

دکتر محمد دهقانی‌فیروزآبادی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مدت سه ساله خدمت این دولت ۱۳۸ طرح با اعتبار ۶۷ میلیارد ریال در حوزه این دانشگاه اجرا و آماده افتتاح شد که بنا بود این طرح ها در دور دوم سفر رئیس جمهور به مشهد به بهره‌برداری برسد که متاسفانه حادثه تلخ سقوط هواپیما و شهادت ریاست جمهوری و هیات همراه رخ داد.

بیشتر بخوانید:

۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست

ارتقای خدمات سلامت، هدیه‎ ماندگار شهید جمهور به مردم ایران

افتتاح بیش از ۵۰ واحد بهداشتی در خراسان رضوی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به تغییرات جمعیتی این دانشگاه، بیش از ۵۰ پایگاه بهداشتی، مرکز بهداشت، مرکز جامع سلامت و آزمایشگاه در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی در دولت مردمی سیزدهم افتتاح شد.

دکتر حمیدرضا قربان‌زاده افزود: همچنین در این مدت اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون، تصویب، اجرایی و عملیاتی شدن طرح جوانی جمعیت، توسعه خدمات ناباروری، ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال، شناسایی موارد اوتیسم و پیشگیری از شدت این بیماری و اجرای واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس، نیز به اجرا درآمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha