خسارت ۲ هزار میلیاردی به کشاورزان کردستانی؛ توت فرنگی بیشترین آسیب را دید

سنندج- ایرنا- طبق برآوردهای انجام شده تاکنون افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال خسارت به دلیل حوادث غیرقابل پیش‌بینی همچون باران سیل آسا و تگرگ به بخش کشاورزی استان وارد شده و در این بین، چین اول برداشت توت فرنگی بیشترین خسارت را دیده است.

به گزارش ایرنا، وابستگی بخش کشاورزی به طبیعت موجب شده وضعیت تولید در این حوزه زیاد قابل کنترل نباشد و همین مسئله خطر فعالیت در این بخش را افزایش داده است.

سیل، زلزله، طغیان آفات و بیماری‌ها، افزایش و کاهش شدید دمای هوا، بارش تگرگ، خشکسالی از جمله اتفاقاتی است که وقوع آنها می‌تواند خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی وارد کند.

گرچه سال‌های گذشته بیشترین عامل خسارت‌زا به محصولات کشاورزی مربوط به خشکسالی بود اما یکی ۲ سال است که بارش شدید باران و تگرگ بیشترین خسارت را به این بخش نه تنها در کردستان بلکه بیشتر نقاط کشور وارد کرده است.

کردستان یکی از استان‌های دارای ظرفیت تولید در بخش کشاورزی است که در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح کشور سرآمد است به عنوان نمونه رتبه دوم تولید گندم کشور را دارد و بی شک دربرگیری و تاثیر ایجاد خسارت در این بخش نه تنها متوجه استان بلکه کل کشور خواهد بود.

به منظور اطلاع از وضعیت کردستان از لحاظ خسارت وارد شده به بخش کشاورزی در سال جاری با «عبدالله عبدالملکی» مدیر بحران سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفتگویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: از ابتدای سال جاری بارش شدید باران و تگرگ را در کردستان شاهد بودیم و در مناطق مختلف هم خسارت هایی به دنبال داشته است، میزان آسیب وارد شده به بخش کشاورزی استان چقدر بوده است؟

عبدالملکی: بارش باران هر چند نعمت الهی است و موجب رونق کشاورزی به ویژه در مناطقی مانند کردستان با داشتن اراضی دیم زیاد، می‌شود ولی در فصل بهار که درختان تازه شکوفه داده‌اند و برخی از محصولات مانند توت فرنگی هم در مرحله شکل گیری میوه قرار گرفته‌اند، بارش شدید باران و وقوع سیلاب و تگرگ به محصولات کشاورزی، جایگاه دام‌ها و جاده های بین مزارع خسارت هایی وارد می کند.

براساس برآورد انجام شده در فروردین سال جاری یک هزار و ۹۵۵ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال به محصولات زراعی، باغی و دامی استان خسارت ناشی از بارش تگرگ و باران سیل آسا وارد شده و اردیبهشت ماه هم میزان آسیب وارد شده به این بخش ۹۹۱ میلیارد و ۷۰۷میلیون ریال است و در مجموع ۲ هزار و ۹۴۶ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ریال میزان خسارت ایجاد شده در بخش کشاورزی استان است.

در انواع درختان میوه هم در سقز ۲۰۰ هکتار با ۲۰ درصد و شهرستان بانه ۳۰۰ هکتار با ۲۰ درصد خسارت مواجه شده‌اند. در حوزه دام هم در شهرستان قروه یک مورد تخریب جایگاه دام و در شهرستان دیواندره هم هفت راس گوساله تلف شده و یک جایگاه دام هم تخریب شده است.

ایرنا: کدام محصولات کشاورزی و کدام شهرستان استان بیشترین آسیب را دیده است؟

عبدالملکی: بیشترین تولید و سطح زیرکشت محصول توت فرنگی کشور مربوط به کردستان است و از این لحاظ رتبه نخست را داریم، امسال چین نخست تولید این محصول در استان بر اثر باران سیل آسا و تگرگ خسارت زیادی دیده و بیشترین محصول خسارت دیده استان را تشکیل داده است.

چین نخست تولید توت فرنگی در کردستان براثر باران سیل آسا و تگرگ خسارت زیادی دیده است.براساس برآورد انجام شده برگرفته از کارشناسی و بازدیدهای انجام شده توسط کارشناسان کشاورزی استان توت فرنگی در شهرستان های سروآباد، سنندج، مریوان، کامیاران و دیواندره به میزان هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال خسارت دیده است؛ به گونه‌ای که در سنندج ۶۰۰ هکتار با ۳۰ درصد خسارت، مریوان ۶۶۵ هکتار با ۲۰ درصد خسارت، کامیاران ۵۰ هکتار با ۳۰ درصد خسارت و سروآباد ۳۰ هکتار با ۳۰ درصد خسارت مواجه شده‌ است.

ایرنا: میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته چگونه است؟

عبدالملکی: خسارت ناشی از عوامل جوی به بخش کشاورزی استان در سال جاری بسیار کمتر از سال گذشته است به گونه‌ای که سال گذشته باران سیل آسا، تگرگ و سرمازدگی بهاره در اواخر فروردین ماه خسارت زیادی به به بخش کشاورزی استان وارد کرد و میزان خسارت اراضی، واحدهای تولیدی و زیرساخت های بخش کشاورزی در این ماه ۱۲ هزار و ۵۳۹ میلیارد و ۲۹۷ میلیون ریال بود.

بیشترین خسارت مربوط به باغات با سطح ۱۹ هزار و ۱۵۳ هکتار بوده است و محصولات زردآلو، بادام، گردو، هلو، شلیل، گیلاس، آلو، گوجه، انگور و توت فرنگی از ۲۰ تا ۸۵ درصد آسیب دیدند.

میزان خسارت در اردیبهشت سال گذشته هم به بخش کشاورزی استان ۱۴ هزار و ۱۰۶ میلیارد و ۹۴۶ میلیون ریال بود و در مجموع در این ۲ ماه ۲۶ هزار و ۶۴۶ میلیارد و ۲۴۳ میلیون ریال خسارت به این بخش وارد شد که سال جاری نسبت به سال گذشته خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان بسیار جزئی‌تر است.

ایرنا: چه برنامه‌ای برای جبران خسارت وارد شده به کشاورزان در منطقه وجود دارد و آیا دولت برای جبران خسارت های وارد شده کمک مالی ارائه می دهد؟

عبدالملکی: در سطح کشور خسارت های وارد شده از حوادث غیرمترقبه در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی اعلام و در بودجه بحران کشور اعتباراتی برای جبران آن در نظر گرفته خواهد شد که به شیوه امهال تسهیلات و یا اختصاص تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار داده می شود.

در حال حاضر براساس «بنده خ ماده ۳۳» قانون برنامه ششم و «بند د تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲» امهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه و به نوعی بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی آنها در استان در حال اجرا است و این از جمله اقدامات حمایتی دولت برای کشاورزان خسارت دیده است.

هر کشاورزی که شرایط امهال داشته باشد به او تعلق می گیرد، از ابتدای سال جاری امهال تسهیلات کشاورزان از محل بند د تبصره ۱۶ در استان آغاز شده و تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال شامل واجدین شرایط شده و به آنها پرداخت شده است.

ایرنا: چه میزان از مساحت باغات و مزارع خسارت دیده زیرپوشش بیمه کشاورزی است؟

عبدالملکی: سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ افزون بر ۳۴ هزار فقره بیمه نامه در بخش های آبزیان، دام، طیور، گیاهان دارویی، محصولات زراعی و باغی در استان صادر شده و میزان سطح بیمه شده در بخش زراعی بیش از ۲۴۹ هزار هکتار و در بخش باغی هم ۴۶۷ هزار هکتار است؛ تاکنون ۱۲۳ پرونده خسارت در بخش های دام و طیور تشکیل شده و مابقی هم در دست اقدام است.

بخش‌هایی که زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته‌اند، توسط کارشناسان مربوطه ارزیابی شده و میزان خسارت تعیین و سپس غرامت لازم به کشاورزان پرداخت می شود؛ وجود این ظرفیت و استفاده از آن می تواند بخشی از خسارت های وارد شده به کشاورزان را جبران کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha