فرصت سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌ خورشیدی در اصفهان فراهم شد

اصفهان -ایرنا- معاون استاندار اصفهان از آماده‌سازی و شناسایی فرصت سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در قالب «کیف سرمایه‌گذاری» در استان خبر داد.

مهران زینلیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ستادی در استانداری برای استفاده از نیروی خورشیدی تشکیل و از طریق آن تمام زمین‌های مناسب در استان برای احداث نیروگاه خورشیدی احصاء شده است.

وی ادامه داد: فرایند اداری استعلام از دستگاه‌های مربوطه و کار کارشناسی در این زمینه انجام شده و در قالب «کیف سرمایه‌گذاری» آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است.

تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم رئیس جمهور شهید آیت‌الله رییسی برای اصفهان رعایت مسائل زیست‌ محیطی و رونق گردشگری در این خطه بود که با دستور معاون اول ایشان، جلسات مختلف پیگیری و توسعه احداث نیروگاه خورشیدی در استان به جریان افتاد.

وی بیان داشت: استان اصفهان اکنون چهار هزار مگاوات سرمایه‌گذاری نیروگاه خورشیدی در حال احداث دارد که بخش زیادی از آنها تابستان سالجاری بهره‌برداری و بخشی به فراخور زمان وارد مدار می‌شود.

زینلیان با اشاره به اهمیت جلوگیری از منابع آلاینده و اشاعه انرژی پاک گفت: اکنون یک نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در مجتمع فولاد و یک نیروگاه هزار مگاواتی در پالایشگاه اصفهان ایجاد شده است و مابقی نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: با این اقدام، نیروگاه‌های قدیمی دیگر مجبور به مازوت سوزی نخواهند بود.

معاون استاندار اصفهان بیان کرد: احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید انرژی پاک در دولت سیزدهم در دستور کار قرار دارد و اصفهان گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است.

زینلیان یادآور شد: یکی از دیگر از اقدامات دولت، احداث نیروگاه گازی یکهزار مگاواتی در فولاد مبارکه است که تاکنون ۲۰۰ مگاوات آن افتتاح شده است.

وی همچنین خارج کردن منابع آلاینده از شهر اصفهان از جمله تولیدکنندگان گچ و آهک را از دیگر اقدامات مهم زیست محیطی در استان برشمرد و تصریح کرد: اواخر سال گذشته ۴۷ کوره آجرپزی از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان خارج شد.

وی اضافه کرد: برای مابقی صنایع کوچک آلاینده نیز بسته محیط زیستی تعریف شده است.

معاون استاندار اصفهان، اقدام مهم دیگر زیست محیطی را دفع پسماندهای پزشکی از کلانشهر اصفهان توصیف و خاطرنشان کرد: از پیش از انقلاب تاکنون پسماندهای پزشکی شهر اصفهان بصورت سنتی دفع می‌شد که آلودگی سُفره‌های آب زیر زمینی را به همراه داشت.

وی افزود: اکنون با زباله‌سوز صنعتی تمام زباله‌های پزشکی بیمارستان‌های دولتی در مرحله نخست دفع می‌شود و شهرداری اصفهان نیز برای کمک به بیمارستان های خصوصی و بخاطر هزینه‌بَر بودن این کار، در این عرصه ورود پیدا کرده است.

زینلیان تاکید کرد: در تلاش هستیم تا بهمن جاری همه بیمارستان‌های اصفهان در مدار دفع زباله‌های صنعتی قرار بگیرد و از این پس دیگر زباله‌ای بصورت سنتی دفع نشود.

به گفته سعید محسنی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، ۲ هزار و ۲۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی تا سه سال آینده در مناطق تحت مدیریت این شرکت یعنی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری وارد مدار می‌شود.

علاوه بر نیروگاه‌های بزرگ در محدوده برق منطقه‌ای اصفهان، نیروگاه‌های مقیاس متوسط بالای هفت مگاوات نیز در مناطق شاهین شهر ۱۰ مگاوات، اردستان ۸۰ مگاوات، ورزنه ۲۰ مگاوات، شهرضا ۱۰ مگاوات، زیار ۱۰ مگاوات، جَندق ۱۰ مگاوات، رضوانشهر ۲۰ مگاوات، تیران ۲۰ مگاوات، کوهپایه۳۰ مگاوات، انارک ۱۰ مگاوات، بادرود ۱۰ مگاوات، نایین ۱۰ مگاوات، کاشان ۱۰ مگاوات، علویجه ۱۰ مگاوات، دهاقان ۱۰ مگاوات، فرادُنبه ۱۵ مگاوات و بِن ۱۵ مگاوات نیز در حال احداث است که پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده وارد مدار شوند و مابقی نیز از طریق شبکه ۲۰ کیلوولت به شبکه متصل خواهند شد.

اکنون معادل ۴۸ مگاوات انرژی نیروگاه خورشیدی در منطقه تحت پوشش برق منطقه‌ای در حال بهره‌برداری است که با احتساب ظرفیت نیروگاه‌های موسوم به «پشت بامی» حدود ۷۵ مگاوات در حال تولید است.

به گزتارش ایرنا، نیروگاه برق خورشیدی یک تاسیسات تولید انرژی است که از انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده می‌کند. در این نوع نیروگاه‌ها، نور خورشید بعنوان منبع اصلی انرژی به کار گرفته می‌شود که یک منبع انرژی تجدیدپذیر، پاک و فراوان است.

اصولا ۲ روش اصلی برای تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد، یکی سیستم‌ «فتوولتائیک»(PV) که از پنل‌های خورشیدی تشکیل شده‌ که فوتون‌های نور خورشید را بصورت مستقیم به الکترون‌ها و در نهایت جریان الکتریکی تبدیل می‌کند که این فرایند بدون هیچگونه آلودگی یا انتشار گاز گلخانه‌ای صورت می‌گیرد. دیگری سیستم‌ حرارتی خورشیدی(CSP) که در آن، آینه‌ها یا لنزهای بزرگ برای تمرکز نور خورشید بر روی یک نقطه استفاده می‌شود و حرارت حاصل از آن برای تولید بخار استفاده می‌شود که می‌تواند توربین‌ها را به حرکت درآورد و برق تولید کند.

نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف ساخته شوند، از سیستم‌های کوچک خانگی گرفته تا پروژه‌های عظیم صنعتی که به شبکه برق ملی متصل می‌شوند. این نیروگاه‌ها بعنوان راه‌حلی مؤثر برای کاهش وابستگی به سوخت‌ فسیلی و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی شناخته می‌شوند.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی، صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha