برگی از خدمات سید محرومان/گام های تحول آفرین برای معلولان کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- گام های اثربخش دولت سیزدهم برای معلولان کهگیلویه وبویراحمد مشتی نمونه خروار از توجه رئیس جمهور شهید به محرومان در جای جای کشورمان بوده است.

به گزارش ایرنا، از آنجا که شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی را سید محرومان می خوانند نگاهی به خدمات انجام شده برای جامعه معلولان به عنوان شهروندانی محروم از سلامت کامل و نیازمند حمایت برای داشتن یک زندگی نرمال ،مصداقی از راستین بودن این لقب است.

یکی از شعارهای محوری رئیس جمهور شهید در زمانی که سکان کشور را به دست گرفت حمایت از محرومان بود که برای تحقق این رویکرد شناسایی آسیب‌های محرومیت و رفع این مشکلات در همه سازمان ها و در ابعاد مختلف مورد توجه گرفته و اجرایی شد.

اصلاح قانون حمایت از معلولان پس از سال ها چشم انتظاری،اجرایی شدن چندین ماده و تبصره آن، افزایش کمک هزینه خرید پوشینه،افزایش معلولان زیرپوشش خدمات بسترگرا،راه اندازی بازارچه صنایع دستی و سالن پلاتوی ویژه معلولان گوشه ای از خدمات دولت در این خصوص بوده است.

تحقق قوانین بر زمین مانده

آن طور که معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد تاکید می کنند اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان که از سال ۹۶ مصوب شده بود و بسیاری از مفاد آن از زمان اجرای قانون تا زمان فعالیت دولت سیزدهم بر زمین مانده بود از خدمات ماندگار سال های اخیر برای جامعه معلولان بوده است.

کریم رهیده افزود: تحقق ماده ۳۲ قانون حمایت برای الزام دستگاه‌های اجرایی به گزارش برای سازمان بهزیستی و مجلس در خصوص حقوق معلولان ،عملیاتی شدن کارگروه حمایت از حقوق معلولان در استان‌ها که پیرو همین موضوع در کهگیلویه وبویراحمد کارگروه حمایت از حقوق آنان در سال گذشته تشکیل شد از دیگر بخش های قانون حمایت از معلولان بوده که در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته است.

برگی از خدمات سید محرومان/گام های تحول آفرین برای معلولان کهگیلویه وبویراحمد

وی بیان کرد:تحقق ماده ۶ قانون حمایت بعد از گذشته پنج سال از تصویب آن و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات توانپزشکی برای نخستین بار در کشور از دیگر اقدام های دولت سیزدهم بوده که در این خصوص سال گذشته لیست بیش از ۱۳ هزار مددجوی واجد شرایط استان برای استفاده از این خدمت شناسایی و به بیمه سلامت معرفی شد.

رهیده تصریح کرد:به بار نشستن تبصره ۲ ماده پنج قانون حمایت در قالب ارائه سماکارت برای کمک به ایاب و ذهاب درمانی، آموزشی و سایر امور به صورت ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت خدمتی ارزشمند برای رفاه معلولان بوده که ۲هزار و ۶۱۳ نفر از معلولان شدید در کهگیلویه و بویراحمد از این خدمات بهره‌مند شدند.

وی تصریح کرد: راه اندازی نخستین بازارچه دائمی دستاوردهای معلولان در استان برای حمایت از اشتغال و کارآفرینی آن و برگزاری بیش از ۲۰ نمایشگاه موقت از سوی جامعه معلولان گوشه دیگری از تلاش ها برای درآمدزایی و زندگی نرمال معلولان استان بوده است.

رهیده پیش بینی آزمون استخدامی در خرداد ماه امسال در سراسر کشور برای جذب معلولان دارای شرایط در دستگاه های اجرایی از دیگر برنامه های عملیاتی در سال های اخیر بوده است که سهم کهگیلویه وبویراحمد براساس ظرفیت های استان ۶۰ نفر است.

افزایش کمک هزینه خرید پویشنه برای معلولان بسترگرا

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد گفت:خرید پوشینه بهداشتی برای معلولان بسترگرا یکی از مشکلات نگهداری افراد دارای معلولیت بود که در دولت رئیس جمهور شهید تحت عنوان کمک هزینه بسترگرا مورد توجه قرار گرفت به طوری که در این استان سه هزار معلول مبلغ ماهیانه ۶میلیون ریال برای کمک هزینه خرید لوازم بهداشتی دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:پیش از این سالیانه سه هزار بسته پوشینه بهداشتی برای معلولان کهگیلویه و بویراحمد خریداری می شد که با احتساب آمار افراد بسترگرا به سختی به هر نفر برای یک سال یک بسته پوشینه تعلق می‌گرفت.

رهیده تصریح کرد:در حال حاضر در صورتی که فردی متقاضی استفاده از این خدمت باشد بدون ماندن پشت نوبت تنها با ثبت در سامانه دانا توسط شهرستان‌ها و تایید استان هزینه آن به صورت کشوری تامین و به حساب آنان واریز خواهد شد.

توجه به سالمندان و بیماران روانی

وی با اشاره به اینکه حفظ کرامت سالمندان بیماران روانی و معلولان یکی از رویکردهای اساسی دولت رئیس جمهور شهید بوده در دولت سیزدهم با گسترش خانه‌های کوچک به جای مراکز تجمعی اقامتی گامی ارزنده برای تحقق این مهم برداشته شده است.

رهیده اضافه کرد: به همت مسئولان دولت سیزدهم در سال های اجرایی تعداد ۶ خانه کوچک در استان افتتاح شد و در خانه‌های کوچک افراد به عضو یک خانواده تبدیل می‌شوند و در کنار هم زندگی و در صورت نیاز خدمات توانبخشی و توانپزشکی و پزشکی دریافت می کنند.

وی ادامه داد:محیط این خانه‌ها شادتر و صمیمی‌تری نسبت به محیط مرکز شبانه روزی اقامتی است.

تلاش برای نشاط معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد:اجرای ورزش‌های بومی محلی در قالب خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطوح روستا، شهرستان، استانی برای تقویت فرهنگ‌های بومی محلی و ایجاد انگیزه و نشاط بین افراد دارای معلولیت اقدامی برای بهبود روحیه معلولان استان بوده است.

وی ابراز کرد: همچنین راه‌اندازی شوراهای توانبخشی شهرستانی و استانی برای نخستین بار برای برآورد نیازها و پیگیری مطالبات افراد معلول ساکن روستاها از تلاش های دولت برای تقویت روحیه معلولان بوده است.

برگی از خدمات سید محرومان/گام های تحول آفرین برای معلولان کهگیلویه وبویراحمد

رهیده راه اندازی اولین سالن هنر مجهز و مناسب سازی شده ویژه افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی در استان از دیگر خدمات ماندگار برای معلولان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم بوده که افزون بر نشاط این جامعه باعث شکوفایی استعدادهای شماری از هنرمندان استان شده است.

رهیده تاکید کرد: همچنین افزایش شمار معلولان مشمول حق پرستاری از ۴۸۰ به ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در دوران دولت سیزدهم گامی برای آسایش و زندگی بهتر خانواده های دارای افراد معلول بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: در سال گذشته ترجمین حرفه‌ای زبان اشاره بیش از ۴۸ برنامه و بیش از ۱۵۰ نشست را برای ترجمه زبان اشاره حمایت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha