۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85486907
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قزوین در تولید بذرهای پایه مصرفی کشاورزان به خودکفایی رسید

قزوین - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین از خودکفایی و تولید ۱۰۰ درصدی بذرهای پایه مصرفی کشاورزان استان در این مرکز خبر داد.

مهرزاد محصص مستشاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید بذر با حفظ خلوص ژنتیکی و تولید ارقام جدید باعث افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی در استان شده است.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین تنها واحد پژوهشی در سطح استان قزوین است که در بخش‌های زراعت، باغبانی، خاکشناسی، علوم دامی، گیاهپزشکی، آبخیزداری، جنگل و مرتع خدمات پژوهشی، آموزشی و ترویجی با هدف حل مشکلات کشاورزان استان ارایه می‌دهد.

محصص مستشاری بیان کرد: دسترسی کشاورزان به ارقام اصلاح شده با کیفیت بالا، بهبود مصرف کودهای شیمیایی و روش‌های مناسب مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از جمله دیگر اهداف این مرکز است.

مستشاری یادآور شد: ایستگاه تحقیقات کشاورزی و علوم دامی اسماعیل آباد مستقر در این مرکز، به عنوان ایستگاه اصلی در راستای پیشبرد اهداف کشاورزی استان به عنوان مهمترین واحد تولید کننده بذور پایه و هسته های اولیه محصولات زراعی استان و کشور فعالیت دارد.

به گفته وی اجرای پروژه غلات و معرفی ارقام پر بازده مانند اروم، زارع، میهن، پیشگام، حیدری، زرینه و سیمین جهت کشت در مناطق سرد استان و کشور در این مرکز اجرایی شده است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین تولید بذور پایه لاین و مادری گیاهان زراعی مهم مانند گندم، جو، چغندر، گلرنگ، ذرت، یونجه و همچنین بررسی‌های تغذیه، آفات و بیماری های گیاهان زراعی، انجام امور مربوط به حفظ و کنترل کیفیت و خلوص بذر (کنترل و گواهی) را از دیگر برنامه این مرکز برشمرد.

محصص مستشاری خاطرنشان کرد: ژرم پلاسم (آزمایشات ژنتیکی) گوسفند نژاد شال و انجام خدمات آزمایشگاه از جمله خاکشناسی و گیاهپزشکی از دیگر فعالیت‌های این ایستگاه تحقیقاتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha