ادای احترام نمایندگان ۵۰ کشور به رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران در نیویورک تاکنون+فیلم

نیویورک - ایرنا- همزمان با گشایش دفتر یادبود دیپلماتیکی برای رئیس جمهور وزیر خارجه شهید ایران در محل نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک، سفرا و نمایندگان ۵۰ کشور جهان تاکنون، این دفتر را امضا و به آنان ادای احترام کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها دیپلمات ها و سیاستمداران کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل و آمریکا با دولت و ملت بزرگ ایران برای سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران ابراز همدردی می کنند؛ از سکوت یک دقیقه ای شورای امنیت سازمان ملل، نیمه برافراشته شدن پرچم سازمان ملل تا حضور سفرا، دیپلمات ها و نمایندگان ۵۰ کشور جهان در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل.

سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از روز سه شنبه به وقت محلی با حضور در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک، با امضای دفتر یادبود دیپلماتیک و ادای احترام به آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید ایران با ملت و دولت ایران ابراز همدردی می کنند.

دفتر یادبود که بر اساس رویه دیپلماتیک برای بزرگداشت شخصیت های ملی گشوده می‌شود، تاکنون مورد استقبال نه تنها جامعه دیپلماتیک، بلکه شخصیت ها و نمایندگان نهادهای مدنی، اساتید دانشگاه و نمایندگان رسانه ها قرار گرفته است.

سفرا و نمایندگان کشورهایی که وزرای خارجه و مقامات دیپلماتیک شان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید ایران، رابطه نزدیک و حسنه ای داشته اند، با اندوه و بهت درباره سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران از امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل سوال می کنند؛ حتی کشورهایی که صرفا رابطه دیپلماتیک داشته اند، باز هم باور وقوع این ضایعه برایشان سخت است.

تاکنون مقامات، سفرا و نمایندگان ۵۰ کشور جهان این دفتر یادبود را امضا و به رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران ادای احترام کرده اند.

«مارکو جورویچ» وزیر خارجه صربستان که به تازگی به این سمت منصوب شده و امیر عبداللهیان نیز گفتگو داشته است، شخصا در نمایندگی ایران در سازمان ملل حضور یافت و رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران ادای احترام کرد.

«جمال فارس الروایی» سفیر و نماینده بحرین در سازمان ملل نیز شخصا در نمایندگی ایران حضور یافت و با امضای دفتر یادبود، یاد رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را گرامیداشت و با سفیر ایران در سازمان ملل گفتگوی صمیمانه ای داشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه شهید ایران، در سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ سفیر ایران در بحرین بود.

مقامات، سفرا و نمایندگان کشورهای روسیه، چین، هند، پاکستان، افغانستان، عربستان سعودی، کویت، عمان، قطر، بحرین، سوریه، عراق، مصر، اردن، صربستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کره شمالی، ژاپن، بولیوی، ویتنام، سودان، تایلند، سیشل، اوگاندا، بلژیک، واتیکان، ایرلند، یونان، رواندا، نیجر، لتونی، بلاروس، یونان، بوسنی و هرزگوین، ونزوئلا، جمهوری کنگو، برونئی دارالسلام، توگو و نیز سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از جمله ۵۰ کشوری بودند که تاکنون برای ادای احترام به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران در نمایندگی ایران نزد سازمان ملل حضور یافتند و دفتر یادبود را امضا کردند.

سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف جهان که برای ادای احترام و امضای دفتر یادبود به محل نمایندگی ایران در سازمان ملل می آیند، با استقبال امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و معاونان او زهرا ارشادی و سعادت آقاجانی قرار می گیرند.

اکثر سفرا و دیپلمات های مرد در سازمان ملل برای ابراز همدردی با دولت و ملت ایران، به دست دادن کفایت نمی کنند و امیرسعید ایروانی سفیرو نماینده دائم ایران را به گرمی در آغوش می کشند و همزمان با ابراز همدردی صمیمانه، دیدار کوتاهی انجام می دهند و سفرا و دیپلمات های زن نیز با زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران به گرمی ابراز همدردی می کنند.

سفرا و دیپلمات های کشورهای مختلف جهان در دفتر یادبود دیپلماتیک نمایندگی ایران در سازمان ملل برای رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران، متن هایی را که از قبل بر روی کاغذ یا گوشی موبایل خود آماده اند، در دفتر یادبود می نویسند که اکثر این متن ها طولانی و توام با ابراز احساسات و همدلی به ملت و دولت ایران است.

برخی از سفرای کشورها نزد سازمان ملل همراه با دو معاون خود و نیز سایر دیپلمات هایشان برای ادای احترام حضور یافتند و پس از آنکه سفیر آن کشور در دفتر یادبود متنی را نوشت و امضا کرد، معاونانش نیز آن را به نشانه روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران امضا کردند.

علاوه بر سفرا و دیپلمات های ۵۰ کشور جهان، برخی مقامات سازمان ملل، رئیس جنبش عدم تعهد (نم ) و رئیس گروه ۷۷ بعلاوه چین، نخبگان، نمایندگان نهادهای مدنی و نیز نمایندگان رسانه ها نیز برای امضای این دفتر یادبود و ادای احترام به رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران به نمایندگی ایران نزد سازمان ملل مراجعه کرده اند.

دفتر یادبود دیپلماتیک نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک،  برای گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران تا روز جمعه به وقت محلی گشوده خواهد بود.

همزمان قرار است مراسم بزرگداشت شهدای سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران بزودی در نیویورک با حضور مسلمانان و شخصیت های مختلف مذهبی و دینی برگزار شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha