نخستین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی کیست؟

مراغه- ایرنا- «مالک رحمتی» که همراه با شهدای راه خدمت و بر اثر سانحه بالگرد رییس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نایل شد، نخستین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی است؛ جوانی که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان استاندار انقلابی و متدین یاد کردند.    

به گزارش ایرنا شهید «رحمتی» اول بهمن ۱۴۰۲ با موافقت هیئت دولت به سمت استانداری آذربایجان‌شرقی منصوب شد، و ۲ روز بعد از آغاز به کارش را در حالی آغاز کرد که پیش از آن آیت‌الله شهید «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» نیز به عنوان نماینده ولی‌ فقیه در استان، حمایت قاطع خودش را از این جوان انقلابی و توانمند با صراحت اعلام کرده بود.

وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه امام صادق (ع) و دکتری تخصصی حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی بود و قبل از استانداری آذربایجان‌شرقی، در جایگاه معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی قرار داشت.

شهید «رحمتی» همچنین سوابق اجرایی دیگری چون قائم‌مقام آستان قدس، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی، عضو هیئت امنا و رییس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس، عضو هیئت مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و مسئولیت در سطوح مدیریتی وزارت کشور و اتاق بازرگانی ایران را در کارنامه خود داشت.

مالک یکِ یک بود

شهید «رحمتی» طی اول فروردین ۱۳۶۱ در کوچه «شهیدین» از محله «شریعت‌آباد» مراغه متولد شد و آنگونه که «مهدی شکاری» از دوستانش به نقل از خود «مالک» نقل می‌کند، ایشان با مزاح راجع به تاریخ تولدش می‌گفت: «یکِ یک هستم».

«مالک» در یک خانواده مذهبی متولد شد و به گفته «حیدر رهبری»، از اعضای هیئت امنای مسجد شریعت‌آباد مراغه از همان دوران کودکی اهل مسجد و عبادت بود.

اولین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی کیست؟
اهالی شریعت‌آباد مراغه حضور موثر شهید «رحمتی» در مسجد محله را فراموش نخواهند کرد

پدرش در مسافرخانه «چمن» و پس از آن در غذاخوری مشغول به کار بود و «مالک» خانواده‌ای پرجمعیت شامل ۲ خواهر و چهار برادر داشت.

اولین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی کیست؟
حضور شهید رحمتی در کنار حجت‌الاسلام «ولی‌الله نقی‌پور فر» وقتی یک دانش‌آموز پیشگام در مسایل فرهنگی بود

«جعفر قهرمان» از بسیجیان پایگاه شهید مدنی مراغه یک فایل صوتی از داستان زندگی «مالک» در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داد که در تیرماه ۱۴۰۰ و زمانی که وی قائم مقام آستان قدس رضوی بود، برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اردوی «بینهایت شو» بیان کرده و ضبط شده است.

شهید «رحمتی» در این داستان نقطه تحول خودش را بهره‌گیری از رهنمودهای یک روحانی بیان می‌کند و می‌گوید: شیخ داستان ما ابتدا داشتن هدف را به من توصیه کرد و پاسخ دادم «تحصیل در دانشگاهی که نماینده مجلس شهرم شوم» و بر همین اساس هم قبولی در کنکور دانشگاه امام صادق(ع) را هدف قرار دادم.

اولین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی کیست؟
شهید رحمتی نخستین هدفش برای خدمتگزاری به مردم را تحصیل در دانشگاه امام صادق(ع) انتخاب کرد

وی اضافه می‌کند: این شیخ در ادامه برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف را توصیه کرد و همان دانش‌آموزی که معدل ۱۴ و ۱۵ داشت، در سایه کاهش تدریجی زمان خواب به شاگرد اول کلاس تبدیل شد.

«برای دور شدن از بازی‌گوشی کلیدواژه سوم هم داشتن اراده قوی بود و شیخ داستان ما توصیه کرد که باید به جسم خودم فشار بیاوریم و شب‌هایی که خواب به سراغم می‌آمد، سرم را در آب یک کاسه فرو می‌بردم تا اراده‌ام تقویت شود.

کلیدواژه چهارم برای تقویت اراده، الگوسازی بود و خواندن کتاب‌های استاد عشق مربوط به زندگی پرفسور حسابی، مهر استاد مربوط به زندگی علامه جوادی آملی و خدا بود و دیگر هیچ نبود شهید چمران را توصیه کرد.

اولین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی کیست؟
شهید «رحمتی» برای تقویت اراده‌اش در دوران دانش‌آموزی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرد؟

شیخ داستان زندگی شهید «رحمتی» در نهایت نیز کلیدواژه نظارت و ارزیابی را به او توصیه کرد و مالک به گفته خودش با بهره‌گیری از این رهنمودها به هدفش رسید و خادم امام رضا (ع) شد.

اولین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی کیست؟
شهید «رحمتی» از همان دوران دانش‌آموزی همواره انقلابی و پیش‌رو بود

ازدواج با دختر یکی از سیاستمداران برجسته

شهید «رحمتی» که دوره خدمت سربازی را به صورت امریه پشت سر گذاشته بود، با دختر «سیدمصطفی سیدهاشمی» از سیاستمداران برجسته کشورمان و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از حوزه مراغه و عجب‌شیر ازدواج کرد.

گفتنی است «سیدمصطفی سیدهاشمی» به عنوان پدرزن شهید «رحمتی»، طی دوره‌های چهارم، پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در خانه ملت بود.

«سیدهاشمی» عضویت در هیئت مدیره و معاون فنی شرکت پست جمهوری اسلامی، عضویت در هیئت نظارت بر چاپ اوراق بهادار، رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و دهها سمت دیگر را در کارنامه کاری خود دارد.

به گفته «شکاری» که از دوستان خانوادگی شهید «رحمتی» است، «مالک» از همان دوره دانشجویی و قبل از ازدواجش نیز در برخی از دستگاه‌های اجرایی در حال فعالیت بود تا جایی که در برهه‌ای مشاور جوانان وزیر کشور شد.

وی با بیان اینکه شهید «رحمتی» طی دوره دانشجویی در شورای نگهبان مشغول به کار بود و به آیت‌الله مهدوی کنی ارادت خاص داشت، اضافه کرد: طی همان دوران در خصوص ولایت فقیه یک پروژه تحقیقاتی کار کرد که مورد توجه قرار گرفته بود.

«شکاری» افزود: شهید «رحمتی» یک دختر ۱۳ ساله به نام «هلما» دارد که در کلاس هفتم تحصیل می‌کند؛ «علی»، فرزند دوم شهید رحمتی است که در کلاس دوم ابتدایی درس می‌خواند و فرزند سومش «سلما» چهار ساله است و این روزها تصویر علی که بر دوش پدرش قرار دارد، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

به گزارش ایرنا در مورد اولین استاندار شهید آذربایجان‌شرقی که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان استاندار انقلابی و متدین یاد کردند، ناگفته‌های بسیاری وجود دارد و واکاوی آنها می‌تواند الگویی از یک جوان انقلابی را پیش‌روی جوانان و نوجوانان کشورمان قرار دهد.

گفتنی است «سید ابراهیم رئیسی» خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به تبریز، در منطقه ورزقان آذربایجان‌شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمامی همراهانش به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

آیت‌الله آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha