۳ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۱
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85486678
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی محصول امسال «طلای سبز» در سمنان ۴۱۶ تن است

سمنان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی سمنان گفت: برداشت زیره سبز از ۵۲۰ هکتار مزارع این شهرستان آغاز شد و محصول نهایی ۴۱۶ تن پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید جندقیان روز پنجشنبه به خبرنگاران افزود: برداشت طلای سبز از اواخر اردیبهشت در شهرستان سمنان آغاز شد و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

وی با اشاره به سطح زیر کشت زیره سبز در شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: ۵۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول زیره سبز است.

وی متوسط عملکرد این محصول را ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و ادامه داد: برآورد می‌شود امسال ۴۱۶ تن زیره سبز از این سطح برداشت شود. محصول تولیدی علاوه بر مصرف در این استان، به استان‌ خراسان رضوی نیز ارسال می‌شود.

این مسوول گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش میزان بارندگی، تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی و خسارت به محصولات باغبانی که در سال‌های اخیر رخ داد، کشت و توسعه گیاهان دارویی کم‌آب‌بر از جمله زیره سبز در سطح اراضی این شهرستان افزایش یافته است.

وی افزود: سازگاری زیره سبز در برابر شرایط نامساعد محیطی و مقاومت به خشکی و امکان فرآوری به عنوان یک محصول اقتصادی از دیگر علل افزایش سطح زیر کشت این محصول است.

گیاهی سازگار با کم‌آبی، با خواص دارویی برای افسردگی

وی گفت: محصول تولیدی زیره سبز به صورت دانه و عرق استفاده می‌شود و از دانه های این گیاه در موارد دارویی، آرایشی و بهداشتی، غذایی و همچنین در درمان افسردگی، تقویت کننده معده و کاهنده التهاب زخم استفاده می‌شود.

پیش‌بینی محصول امسال «طلای سبز» در سمنان ۴۱۶ تن است

مدیر جهاد کشاورزی سمنان افزود: زیره سبز علاوه بر اینکه خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد و تا حدود به تسکین درد نیز کمک می‌کند.

زیره سبز گیاه دارویی با برگ‌های کوچک، گل‌های بنفش و بویی مطبوع است. خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد اکسیدانی دارد و ممکن است در درمان برخی از مشکلات تنفسی و معده‌ای موثر باشد. از زیره سبز به عنوان طعم‌دهنده در غذاها استفاده می‌شود. به دلیل خواص دارویی و طعم مطبوع به عنوان یکی از گیاهان مفید مورد توجه قرار می‌گیرد.

این گیاه یکساله کوچک و علفی که ارتفاع آن ۶۰ سانتیمتر است، ریشه دراز و باریک به رنگ سفید، ساقه راست و برگ‌هایی به شکل نوار باریک و نخی‌شکل به رنگ سبز دارد. امروزه بیشترین کشت زیره سبز به ترتیب در کشورهای هند، ایران، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه است.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha