یامین پور: درک آیت‌الله رئیسی از سیاست مبتنی بر ولایت و مهرورزی بود

تهران - ایرنا - دبیر شورای‌عالی نوجوانان و جوانان گفت:‌ معنایی که شهید آیت الله رئیسی از سیاست می فهمید، هیچ ارتباطی با «استیلا» ندارد و کاملا مبتنی بر ولایت و مهرورزی و محبت است.

به گزارش ایرنا، وحید یامین پور چهارشنبه شب دوم خرداد ۱۴۰۳ در گفت وگوی تلویزیونی افزود: بعد از اینکه با نگاه آیت الله رئیسی آشنا شدم، آرام آرام متوجه شدم بخشی از خاطراتی سیاسی که از صدر انقلاب خوانده ام و گویی فقط خاطره بوده که به آنها ارجاع می دادیم که شهیدان بهشتی، رجایی و ... اینگونه بودند، برایم زنده شد.

وی ادامه داد: احساس کردم معنایی که شهید آیت الله رئیسی از سیاست می فهمد، هیچ ارتباطی با «استیلا» ندارد و کاملا مبتنی بر ولایت و مهرورزی و محبت است.

یامین پور افزود:‌ این احساس به رابطه های بیرون از خودش رنگ می داد یعنی دیگران هم ممکن بود به طمع قدرت به ایشان نزدیک شوند اما هر چه نزدیکتر می شدند می دیدند که هاله ای که در عرصه سیاسی هست، از این جنس نیست. هرچه جلوتر آمد، بیشتر برای من معنادار شد که این شخصیت هیچگونه استیلایی ندارد.

دبیر شورای‌عالی نوجوانان و جوانان با بیان اینکه شرم شهادت رئیس جمهور باید صحنه سیاست را پاکیزه کرده باشد، افزود: :
خضوع رئیس جمهور نمایشی نبود. در شرایط عادی احساسی که آدمها از ارتباط با یکدیگر دارند، در غفلت و حجاب است در بزنگاه ها و شرایط خاص است که خود را نشان می دهد. حتی احساسی که نسبت به مادرمان داریم، خیلی محسوس نیست اگر مادرمان در بستر بیماری بیفتد، تازه می فهمیم که چه قدر به او علاقه داریم. بعضی وقت ها کینه توزی هم این شکلی است و ما نسبت به کسی کینه داریم اما خودش را نشان نمی دهد و در بزنگاهی سر دعوا باز شود

وی ادامه داد: نسبت مردم به آیت الله رئیسی هم اینگونه بود که یک روحانی سیدی است که رأی آورده و رئیس جمهور شده است؛ اگر قبل از این ماجرا میکروفن میان مردم می بردید ممکن بود گلایه کند اما امروز اشک می ریختند.

یامین پور گفت‌: بعضی کانالهایی که به خاطر سیاسی شکل اپوزیسیون نسبت به انقلاب اسلامی داشتند را رصد می کردم در همان عصری که خبر سقوط بالگرد آمد، واکنش مردم به خبر سقوط در ابتدای امر یک واکنش معمولی بود اما شب که خبر جدی شد، واکنش همان آدم ها ۱۸۰ درجه تغییر کرد یعنی آدم ها متذکر نگاهشان به آن فرد می شوند و آن احساس حقیقی روشن می شود. این لحظه تذکر جدی برای قوم است؛ این همان رشته ولایت بین مردم و مؤمنان است.

دبیر شورای‌عالی نوجوانان و جوانان با بیان اینکه میراث شهید رئیسی عدم رقابت بر سر قدرت در عرصه سیاست بود، افزود: رئیس جمهور پیچیدگی‌ها را خیلی خوب می‌شناخت، تشخیص می‌داد و در بسیاری از مواقع رابطه خود با جریان‌های سیاسی را بر اساس این موضوع تعیین می‌کرد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره میراث شهید رئیسی صحبت کنیم به این موضوع ارجاع می‌دهم که میراث شهید رجایی برای ما ساده زیستی بود، اگر بخواهیم از شاخص شهید رئیسی در عرصه سیاست سخن بگویم، این است که یک شاخص دیگر به عرصه سیاست انقلابی افزوده شده که در آن رقابت بر سر قدرت و استیلا نیست. شهید رئیسی خود را با شاخص ساده زیستی شهید رجایی می‌سنجید ایشان در ۴۵ سال پس از انقلاب مسئولیت داشتند انصافاً نگاه کنید کسی نمی‌تواند بگوید که ایشان کوچکترین ویژه خواری یا رانت‌خواری داشته‌اند. ما رجایی داشتیم بهشتی داشتیم و حالا رئیسی داریم

دبیر شورای‌عالی نوجوانان و جوانان افزود: نگاه مردم به خیلی از دیپلمات ها این است که اینها انسان هایی هستند که اهل چانه زنی و دلالی سیاسی؛ ما نسلی از دیپلمات های انقلابی داشتیم که همگی آنها الهام بخش بودند. از شهید رکن آبادی، مرحوم شیخ الاسلام و شهید رحیمی نام می برم؛ برای شناختن شهید امیرعبداللهیان وقت کم داشتیم و زود از دست دادیم؛ کسانی که تمام وجودشان برای ایده امت اسلامی، حمایت از جنبش های مقاومت، ایده برطرف کردن سایه و استیلای استکبار و صهیونیستم می تپید.

وی ادامه داد: ۳۶ روز دیگر انتخابات برگزار خواهد شد، و ظرف بیست و چند روز آینده رقابت‌های انتخابات آغاز خواهد شد. شهید رئیسی مدلی از سیاست ورزی را بنا کرد که در آن مردم احساس اشمئزار نمی‌کردند، در آن اخلاق تواضع وانسانیت می‌دیدند.

یامین پور گفت: مردم هنوز گرمای شهادت را احساس می‌کنند، ببینیم در این یک ماه از شرم شهادت شهید رئیسی و شرم از این شهادت، آیا صحنه سیاست ما را پاکیزه کرده است. هنوز زود است درباره این موضوع صحبت کنیم اما هر کس بوی قدرت طلبی در انتخابات آینده داته باشد، نقض میراث شهید رئیسی است، انگار خون شهید رئیسی به هدر رفته و ما آن را به تاریخ سپرده‌ایم.

وی افزود: خضوعی که آیت الله رئیسی در برابر مردم داشت، نمایش نبود؛ آدم بالاخره می تواند تشخیص دهد چه کسی ادای تواضع درمی آورد. ایشان حقیقتا خاضع بود و چون پروتکل نداشت، تمسخر می شد؛ یعنی سیاسیون سیاست را با نمایش و ریاکاری و پروتکل و تشریفات می شناسند اما ایشان این پروتکل را نداشت؛ وقتی کارگری را می دید که چند ساعت کار کرده، از او می پرسید ناهارت را خورده ای؟ ولی واقعا نگران این کارگر بود که نکند به خاطر حضور من، گرسنگی کشیده باشد یا کسی به خاطر حضور من در این خودرو، از رانندگی آسیب دیده باشد و می گفت من خودم پشت فرمان می نشینم

یامین پور گفت:‌ هر جا ایشان خودش بود و همیشه هم خودش بود که طبیعتا خلاف پروتکل های مرسوم از خودش رفتاری را نشان می داد، جریان های سیاسی و رسانه ها باب تمسخر را باز می کردند چون آنها از سیاست تمسخر می شناسند؛ این خیلی عجیب بود. گروهی داشتیم که در آن گاهی به آیت الله رئیسی در عرصه رسانه پیشنهادهایی مطرح می کردیم  و دیدارهایی با ایشان برگزار می کردیم و به آیت الله رئیسی می گفتیم خطاب به فرد یا رسانه ای که فلان حرف یا را زده، فلان جواب را بده؛ ایشان کامل حرف های ما را گوش می کرد آخر هم می گفت من اینگونه نیستم. هر جا در پیشنهادهای ما تندی یا کنایه بود، ایشان از کنارش عبور می کرد.

دبیر شورای‌عالی نوجوانان و جوانان افزود: علت تمسخر برخی اظهارات آیت الله رئیسی از سوی برخی سیاسیون این بود که آنها سیاست را ریاکاری و نمایش می دانستند اما آیت الله رئیسی هیچ پروتکلی در برابر مردم نداشت.

یامین‌پور گفت: مردم آینده سیاسی ما را با حماسه‌ای که شهرهای ایران و در شهادت رییسی رقم زدند، می‌سنجند. هر خونی که ریخته می‌شود و هر عزیزی که به شهادت می‌رسد بار بقیه سنگین‌تر می‌شود عین حال که راه روشن‌تر می‌شود، توقع مردم از سیاستمداران نیز بالاتر می‌رود. سنجه‌ای به سنجه‌ها افزوده شد. ما شهید رجایی و شهید بهشتی داشتیم و حال شهید رئیسی نیز به جمع آنها افزوده شده است. همان تعبیر مکتب که برای شهید سلیمانی استفاده کردیم یعنی جایی که برویم، بیاموزیم و آن را به عنوان یک شاخص به یاد آوریم، خاطره‌ای که راه را برای ما روشن می‌کند را باید حفظ کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha