۳ خرداد ۱۴۰۳، ۰:۱۱
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85486595
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا درباره اجرای قانون «عوامل بیگانه» به گرجستان هشدار داد

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه هشدار داد، در صورتی که گرجستان قانون «عوامل بیگانه» را اجرا کند، واشنگتن علیه این کشور اقداماتی انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بلینکن چهارشنبه در جلسه استماعی در کنگره گفت: ما بسیار نگران اجرای قانون عوامل بیگانه هستیم. به نظر ما، متاسفانه این قانون از روسیه الگوبرداری شده است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: من فکر می‌کنم که این قانون مغایر خواست اکثریت گرجی‌ها برای پیوستن به اتحادیه اروپاست. بنابراین، ما تلاش می‌کنیم که به آن پاسخ بدهیم. پیش‌بینی من این است که اقداماتی علیه آن انجام خواهیم داد.

بلینکن به اقدام خاصی اشاره نکرد اما در عین حال گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی تاثیر این قانون بر عضویت گرجستان در اتحادیه اروپاست.

در هفته‌های گذشته معترضان، اعتراضات گسترده‌ای را علیه این طرح سازماندهی کردند که به درگیری‌هایی میان آنها و ماموران امنیتی منجر شد.

بر اساس این قانون، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر بیگانه شناخته می‌شوند.

مخالفان می‌گویند که این قانون تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند. اتحادیه اروپا نیز از گرجستان خواسته بود تا این قانون را که مانع تحقق خواسته این کشور برای ملحق شدن به این اتحادیه می شود، لغو کند.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که آمریکا نسبت به تصویب این قانون در پارلمان گرجستان «عمیقا نگران» شده است و از رئیس جمهوری این کشور می‌خواهد که آن را وتو کند.

«سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهوری گرجستان روز شنبه قانون جنجالی «عوامل بیگانه» را وتو کرد. با این حال، حزب حاکم «رویای گرجی» آرای کافی پارلمانی برای لغو وتوی رئیس جمهوری را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha